Student-tv + Metropol = sant?

Student-tv er i forhandlinger med Oslokanalen Metropol for å få sendetid. Imidlertid er det uklart hvordan prosjektet skal finansieres.

– Jeg tror på et samarbeid med Student-tv, men foreløpig er dette på et tidlig stadium. Det kan være vi finner ut at resultatene ikke blir gode nok senere i prosessen, sier programdirektør i Metropol tv, Leif Holst Jensen.

Nå er det inngått en intensjonsavtale med Student-tv, men veien mot en endelig avtale er lang. Denne avtalen kan inngås i juni i år. Dersom samarbeidsavtalen inngås, vil Student-tv fungere som produsent for Metropol.

– Vi vil gjøre vårt for at det skal fungere. Men det er ennå mange spørsmål som må besvares. Metropol er i utgangspunktet positive, fordi Student-tvs målgruppe er mer eller mindre den samme som kanalens egen, sier Holst Jensen.

Ambisiøst

Men studentene får imidlertid ikke fast sendetid på skjermen uten videre. Når Metropol skal fungere som ansvarlig direktør for Student-tv, må det foretas kvalitetssikringer av prosjektene, for eksempel med pilotepisoder.

– Vi forbeholder oss retten til å vurdere prosjektet underveis, sier Holst Jensen.

Student-tvs ildsjeler Lucas Weldeghebriel og Øystein Wika satser hardt på storby-kanalen.

– Det er naturlig siden de har konsesjon for lokal-tv, samtidig som de sender over satellitt og kabel til resten av landet. Og også fordi de har studenter som målgruppe sier Wika.

Metropols Holst Jensen understreker at kanalen ikke har midler til å stille startkapital.

Foreløpig uavklart

Student-tv trenger to millioner kroner i startkapital, til innkjøp av utstyr og drift det første året. Det er fremdeles uklart hvordan prosjektet økonomisk kan realiseres.

Wika og Weldeghebriel mener å ha fått signaler om økonomisk støtte fra Universitetet. Det kan ikke informasjonsdirektøren ved UiO, Helge Kjøllesdal, bekrefte.

– Foreløpig har vi bare fått inn en søknad. Vi har tidligere hatt et møte med Student-tv om hvilken form prosjektet skal ha. Imidlertid følte vi at en del ting var uavklart, og etterlyste en mer utdypet plan, sier Kjøllesdal.

Han understreker at søknaden forelå så sent som mandag, og at Universitetet ennå ikke har hatt tid til å sette seg skikkelig inn i den.

Foreløpig har ikke Student-tv fått noen midler, foruten om 100 000 kroner fra Studentparlamentet. Disse blir tildelt når de andre økonomiske forholdene er i orden.

– Også to aktører fra næringslivet har meldt sin interesse. Men det som er definitivt er at dette skal være en organisasjon tilknyttet Universitetet, ikke kjøpt og betalt av markedskreftene, sier Wika og Weldeghebriel.