Hyttekrig

Samskipnaden har kuttet støtten til Studenterhytta. – Vi må øke prisene og hytta forfaller, sier hytteeierne, som kan bli tvunget til å selge den største studenthytta i Oslomarka.

– Samskipnaden burde være sjeleglade for vårt engasjement, men de er utakknemlige, smålige og usedvanlig gjerrige, sier leder av Studenterhyttas driftsstyre Asgeir Nesøen.

Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) har kuttet tilskuddet til Oslostudentenes Idrettsklubb (OSI) sin hytte Studenterhytta med 100 000 kroner. Dermed må OSI øke døgnprisen for studenter fra 60 til 150 kroner fra 15. april. Det er like mye som besøkende uten tilknytning til Universitetet må betale.

– Jeg hadde forstått SiO dersom besøkstallene stupte, men de er høyere i dag enn for fem år siden, sier Nesøen, som tror økningen fører til at færre studenter vil benytte seg av tilbudet.

Tvunget til å selge

– Finnes det ikke vilje til å betale for Studenterhytta, blir vi tvunget til å selge, sier daglig leder i OSI Bård Andresen.

Studenterhytta er den eneste studenthytta med full bevertning. Hytta er også den største av studenthyttene i Oslo med 56 sengeplasser i hovedbygningen og flere sengeplasser i hyttene rundt. De siste årene har imidlertid hytta forfalt fordi idrettslaget har lite penger.

– Vedlikeholdet dekkes knappest, sier Nesøen, som mener det er uaktuelt å redusere Idrettslagets øvrige aktivitet for å finansiere Studenterhytta.

SiO står på sitt

Styreleder i Samskipnaden May Kristin Fønnebø mener ikke at SiO nedprioriterer Studenterhytta.

– Hovedstyrets ansvar er å vurdere helheten av velferdstilbudet. Noen beslutninger er upopulære, men man kan ikke bare se på hva som er bevilget tidligere, sier Fønnebø, som påpeker at målet med vedtaket ikke er å gjøre hytta dyrere å bruke.

– OSI har selv valgt driftsformen som er med å bestemme prisene. Vi vil ikke revurdere vedtaket om hytta før det eventuelt foreligger en plan for ny driftsform, sier Fønnebø.

Dette er ifølge Nesøen i OSI vanskelig.

– Vi har en kontrakt med de som står for den daglige driften av hytta som ikke går ut før i 2004. Vi kan ikke gjøre noe før det, og hvem vet om vi får noe selv om vi endrer driftsform? sier Nesøen.

Ble særbehandlet

I motsetning til de ni andre studenhyttene har Studenterhytta mottatt støtte direkte fra SiOs hovedstyre. Denne særbehandlingen er det nå slutt på.

Ifølge Fønnebø fikk OSI beskjed om kuttet ved forrige budsjettbehandling. En annen driftsform for hytta har OSI imidlertid ikke funnet i tide.

– Kan dere drive mer lønnsomt?

– Standaren er for dårlig. Det er umulig å drive kommersielt uten en investering, så det er i praksis uaktuelt. At det er begrenset ferdsel på veien frem til hytta, er også et problem, sier Andresen.

Ikke råd til egenandel

– Jeg synes det er trist at prisene er gått opp, sier studentparlamentsleder Torstein Lindstad, som understreker at OSI fortsatt kan søke penger til vedlikehold fra fellesrådet for studenthyttene.

– Vi har behov for mellom 150 000 og 200 000 kroner. Fra fellesrådet pleier vi å få mellom åtte og ti tusen, sier Nesøen.

Til sammen disponerer rådet i år 250 000 kroner som fordeles på ti

hytter.

– Fellesrådet krever en egenandel på 50 prosent. Det har vi ikke råd til, sier Andresen, som vil be Universitetet om pengestøtte for å komme ut av knipen.

Priser før og nå

i dag 15. april

SiO 60 150

andre 135 150

OSI 40 55

OAS 60 75

Gjennomsnittsprisen for de andre studenthyttene er 60 kroner.

Besøkstall

totalt studenter