Innbrudd i NSUs lokaler

Verdier for over 33 000 kroner ble stjålet fra Norsk studentunion lokaler natt til mandag. Tyvene ramponerte seks dører og brøt opp en safe med vinkelsliper og slegge.

Publisert

– Dette er fantastisk dumt. Tyvene har brutt seg gjennom to lag stål og fem til ti centimeter betong for å komme seg inn i safen. Det er en imponerende jobb for å få tak i de 600 kronene den inneholdt, sier økonomikonsulent i Norsk studentunion (NSU) Ove Rekstad.

Selv om tyvene ikke fant så mye i safen, fikk de med seg store verdier: Fem kameraer til en samlet verdi av 30 000 kroner, et stereoanlegg og et pengeskrin med 1000 til 1500 kroner. 20 000 kroner vil anslagsvis gå med til å dekke skadeverket tyvene påførte dører og inventar.

– Hvilke konsekvenser får innbruddet for NSU?

– Mesteparten av de økonomiske utgiftene får vi dekket av forsikringen. Men vi må bruke mye tid på å rydde opp her, sier Rekstad.

Andre gang

Også i oktober var det innbrudd i NSUs lokaler. Saken ble henlagt av politiet.

– Forbedret dere sikkerhetsrutinene etter det forrige innbruddet?

– Vi ba huseier rydde opp i nøkkelkortsystemet etter forrige gang, for da hadde tyvene kommet seg inn uten å bryte opp ytterdøren. Nå må vi også vurdere å installere alarm, sier Rekstad.

– Burde dere ikke installert alarm etter det forrige innbruddet?

– Vi i NSU har ikke så mye av verdi, så vi har ikke vurdert det slik at det er nødvendig. Men nå vil vi vurdere det på nytt, sier Rekstad.

– Har dere noen formening om hvorfor dere har hatt to innbrudd på under et halvt år?

– Nei, men det ser ut til at tyvene har trodd de ville finne penger her. Etter det forrige innbruddet kan det kanskje ha bredt seg et rykte om at vi har en stor safe. Safen ser litt mer innholdsrik ut enn den er, sier Rekstad.