Heyerdahl kjører debatt

Thor Heyerdahl har etter en debatt i Redaksjon 21 krevd unnskyldning for det han mente var injurierende beskyldninger fra HF-dekan Even Hovdhaugen. Universitetet fryktet søksmål og ba om regjeringsadvokat.

– Heyerdahls bok om Odin inneholder en feil per side.

Dette uttalte professor Even Hovdhaugen da han møtte Thor Heyerdahl til en temperamentsfull debatt i Redaksjon 21 på NRK om Heyerdahls nye bok Jakten på Odin før jul.

– Mener du virkelig det? lurte programleder Knut Olsen på.

– Ja, noen sider har kanskje flere feil, men gjennomsnittlig er det en feil per side, fastholdt Hovdhaugen.

Heyerdahl likte ikke beskyldningene om en rekke fag- og metodefeil i boken

Jakten på Odin som han og Per Lillierström har skrevet, og skrev et brev der han gav Hovdhaugen en ukes frist på å unnskylde seg.

«Hvis du da ikke har etterkommet mine oppfordringer finner jeg meg dessverre nødt til å ta videre skritt i sakens anledning for å ivareta mitt eget navn», skrev Heyerdahl.

Hovdhaugen fikk også beskjed om å levere boken til Kon-Tiki Museet med anmerkninger på hver side der han mente det var uriktige opplysninger. Brevet vakte reaksjoner fra høyestes hold ved Universitetet.

– Det er uklart hvorvidt dette er et krav om unnskyldning eller et varsel om ærekrenkelsessøksmål, og vi valgte å betrakte dette som det siste, sier juridisk seniorrådgiver ved Universitetet Einar Noreik.

Universitetet søkte derfor Utdanningsdepartementet om å få bruke regjeringsadvokaten som prosessfullmektig dersom Heyerdahl skulle velge å gå rettens vei.

Forbannet Heyerdahl

– Vurderte du å saksøke Hovdhaugen?

– Brevet mitt var kanskje litt flåsete. Jeg ble forbannet over at en vitenskapsmann som er dekan ved Universitetet kunne si at boken min hadde én feil per side. Hovdhaugen er styremedlem i Kon-Tiki Museet, og vi er gode venner. Derfor ble jeg sjokkert over påstandene, sier , sier Thor Heyerdahl på telefon fra Tenerife.

Hovdhaugen selv ønsker ikke å kommentere saken.

Ytringsfrihet

Departementet ønsket en utredning om hvor langt Universitetet bør gå i å hjelpe vitenskapelige ansatte i spørsmål om ytringsfrihet, før de ville behandle saken.

– Vi vil ikke gå i gang med noen utredning før vi vet om det blir søksmål eller ikke, sier Noreik.

Utover Universitets- og høgskoleloven, som sier at vitenskapelige ansatte har ansvar for å «formidle kunnskap om virksomheten og for å utbre forståelse for vitenskapens metoder og resultater», finnes det ingen klare retningslinjer for hva som er i statens tjeneste.

– Hovdhaugen opptrådte i statstjeneste i Redaksjon 21, sier Universitetsdirektør Tor Saglie.

Han mener det er viktig at akademikere deltar i offentlige debatter.

Trenger man klare retningslinjer for slike debatter?

– Nei. Vår holdning er at man ikke bør ha for trange grenser for hva som er ærekrenkende, sier Saglie.

Flåsete Hovdhaugen

Heyerdahl og Hovdhaugen har nå gjort opp på kammerset.

– Vi har diskutert saken privat og er enige om at det ikke har noen hensikt å følge den videre. Enhver tv-seer skjønte at bemerkningen fra Hovdhaugen om at det var feil på hver side i min bok, var direkte flåsete, sier Heyerdahl.

– Har du fått en god unnskyldning fra Hovdhaugen?

– Hovdhaugen har sendt meg et skikkelig brev, med et par tre eksempler på hva han hadde å utsette på boken. Et av de forholdene han peker på, har vi rettet opp fordi det kan misforståes, sier Heyerdahl.

Han ønsker at Hovdhaugen skal fortsette som styremedlem ved Kon-Tiki Museet.

– Det skal ikke bli sagt at jeg bare samarbeider med de som enige med meg, sier Heyerdahl, som hilser debatten omkring Snorre og Odin velkommen.

Stoler på Snorre

Thor Heyerdahl og Per Lillierström mener man ikke bør avvise Snorres beretning om Odin i Ynglinge-sagaen som eventyr eller mytologi.

Forfatterne tar utgangspunkt i Snorre og nylig utført felt- og utgravningsarbeid i Kaukausområdet.

Jakten på Odin inneholdt fakta- og metodefeil (debattdeltaker Gro Steinsland i midten) –>