Fjerner veilederbonus

Det utdanningsvitenskapelige faktultet (UV) fjerner den økonomiske bonusen til veilederne, til tross for at fakultetet sliter med å rekruttere veiledere.

Publisert

UV gir de enkelte instituttene 10 000 kroner per uteksaminerte hovedfagsstudent. De fleste instituttene gir rundt 50 prosent av beløpet til en felles forskningspott og resten til den enkelte veileder. Pedagogisk forskningsinstitutt vil nå gi hele beløpet til forskningspotten. Dermed belønnes ikke lenger personale som tar mange veiledningsoppdrag.

– Jeg følte meg som en belastning både for veilederen og Universitetet. Hadde det ikke vært for at jeg stilte så faglig sterkt i utgangspunktet hadde jeg gitt opp hele hovedfaget, sier tidligere student ved UV Ingunn Nesheim Walløe.

Det tok ett år fra hun søkte om veileder til hun fikk veiledningstime. Da hun møtte opp fikk hun vite han skulle ha forskningsfri.

Kan øke frafallet

– Veiledningen blir neppe bedre av det nye vedtaket. Stimuleringsmidlene er en gulrot for veilederne. Tar du på deg et par ekstra veiledningsoppdrag kan det finansiere en faglig reise eller en datamaskin. Er det pisken som er alternativet? spør amanuensis og veileder ved Pedagogisk forskningsinstitutt Jørg Kvam.

Bedre veiledning kan dessuten minke frafallet blant hovedfagsstudenter, mener NIFU-forsker Jens-Christian Smeby. I hans nyutgitte doktoravhandling kommer det frem at veiledning er den variabelen som har størst innvirkning på om hovedfagsstudenter blir ferdig på normert tid.

Bitter student

– Det er ganske bittert. Det står ikke noen sted på vitnemålet mitt at jeg har måttet klare meg uten veiledning, sier Walløe.

Etter episoden fikk hun utdelt en ny veileder. Også denne gang var det liten hjelp å få. Da hun nylig leverte inn oppgaven, hadde hun knapt hatt veiledning gjennom hovedfaget.

– Det er upedagogisk og uverdig at det er studentene som skal gå rundt å trygle om veiledning, sier veileder Kvam.

Selv har Kvam tatt på seg å veilede langt flere studenter enn hva som er normalt.

– Vi skulle gjerne ha beholdt midlene. Med så begrenset økonomi har vi imidlertid måttet prioritere, og da mener jeg at vi har gjort et riktig valg, sier bestyrer ved Pedagogisk forskningsinstitutt Knut Tveit.