Parkeringsbøter innføres

Det innføres bøter ved Universitetets parkeringsplasser fra 1. desember. Privatselskapet AutoPark overtar parkeringskontrollen, og studenter frykter et strengere regime.

Publisert

– Det er et eldorado for et privat selskap å overta kontrollen av parkeringsplasser som er så overfylte og kaotiske som ved Universitetet. Vi blir først presset til å parkere ulovlig, og så blir vi straffet for det, sier Fredrik Mortensen, hovedfagsstudent i sosiologi.

Hittil har parkeringskontrollen blitt foretatt av Teknisk avdeling. Feilparkerte biler har blitt tauet bort til garasjer ved Niels Treschows hus, og gebyret har vært cirka 800 kroner. Nå innføres parkeringsbøter på 400 kroner i tillegg til borttauingsgebyret.

Mindre borttauing

– Bøtene skal innføres som en erstatning for en del borttauinger. Vi håper at antallet borttauinger nå skal bli helt minimalt. Tidligere har borttauing vært vår eneste måte å sanksjonere mot feilparkering på, forteller Nils Bøckman ved Teknisk avdeling.

Fredrik Mortensen er skeptisk.

– Jeg regner med at det private selskapet er ivrige etter å tjene penger, og da er jeg redd det vil bli hyppigere kontroller enn tidligere, sier Mortensen.

AutoPark opplyser at kontrollenes hyppighet vil tilpasses omfanget av feilparkeringer, men at det i utgangspunktet vil være daglige runder.

– I dag er kontrollene veldig lite hyppige, og det fører til at det hersker dårlig orden, spesielt på studentparkeringsplassen, påpeker Bøckman.

Ønsket avgift

Hanne Øverlier, velferdsansvarlig i Studentparlamentet, representerte studentene i utvalget som har vurdert parkeringsreglementet ved Universitetet. Hun ønsket å innføre en parkeringsavgift og behovsprøvet adgang til parkeringsplassene for å begrense bilbruken til Universitetet.

– Nå er det førstemann til mølla. Det ville være mer rettferdig om folk som for eksempel bor langt unna eller har barn var sikret parkeringsplass. Samtidig kunne man få luket ut miljøsvinene, som kanskje ikke trenger å kjøre, sier Øverlier.

Representantene fra Teknisk avdeling støtter Øverlier i synet på avgift og behovsprøving.

– Det var de ansattes representanter som gikk imot, og de var i flertall i utvalget, forteller Bøckman.