Fortsatt bare møkk

Smittefaren er stor, murpussen faller av og ansatte sykemeldes. Ingenting er bedret etter at Norges veterinærhøgskole (NVH) slo alarm for ett år siden.

– Fjøset vårt er så gammeldags at studentene ler av at det fortsatt finnes slike fjøs. Vi har ingen møkkakjeller, så studenter og dyrepleiere må selv måke opp kumøkka for hånd, sier seksjonsleder for produksjonsdyrsykdommer Torleiv Løkken ved NVH.

For ett år siden skrev Universitas at det var full krise ved skolen. Ved klinikkbygningen for produksjonsdyr som sau, kyr og griser finnes det fortsatt ikke smitteisolat, og studentene får ikke dusjet etter kontakt med syke dyr.

– Vi har dårlig mulighet til å forebygge smittsomme dyresykdommer, og vi kan være med på å spre smitte utad, ettersom vi mottar dyr fra hele Østlandet. I verste fall kan dyresykdommer også spres til mennesker, sier Løken.

Dårlig rekruttering

– Forholdene er helt elendige her. Det er altfor lite penger til at skolen kan drives på en forsvarlig måte, sier veterinærstudent Kristin Århelle.

Arbeidsforholdene går også utover de ansatte:

– Flere dyrepleiere må sykemeldes eller slutte i jobben fordi driften er så gammeldags. Det blir for slitsomt, sier Løken.

Leder av forskerforbundet ved NVH Knut Eliassen frykter at kollegaer vil slutte og rekrutteringen rammes dersom ikke forholdene bedres.

– Det er vanskelig å få søkere til stipendiat- og post.doc.-stillinger når

arbeidsforholdene er så dårlige, sier han.

Kan bli flyttet

Forskningsrådet mener at NVH bør flyttes og slås sammen med Landbrukshøgskolen på Ås.

– Ingen vil bruke fem øre på å gjøre noe her så lenge vi har et mulig flyttevedtak hengende over oss, sier visepresident i den Norske Veterinærforeningen Stein Istre Thoresen.

– Et viktig poeng er å gjøre campus på Ås konkurransedyktig i internasjonal sammenheng. Jeg kan ikke se at det blir billigere å bygge ut på Adamstuen enn å flytte til Ås, sier leder for områdestyret for bioproduksjon og foredling, Lars Peder Brekke.

En undersøkelse NVH har gjort over samarbeidspartnere i østlandsområdet viser at over 80 prosent av forskningssamarbeidet skjer med Universitetet og andre institusjoner i nærområdet – bare 20 prosent med Ås.

– Det er ingen som har greid å formulere konkret hva de faglige gevinstene av å flytte er, sier Thoresen.

– Vil det blir billigere å flytte Veterinærhøgskolen?

– Det er det ingen som vet, men arealet på Adamstuen vil være interessant i byutviklingssammenheng, og pengene man kan tjene på dette kan være med på å finansiere en flytting til Ås, sier Brekke.

Thoresen på sin side mener Utdanningsdepartementet (KUF) kan spare flere milliarder på å la skolen bli på Adamstuen, og får støtte av konstituert direktør ved NVH Herbjørn Hovin.

– Å flytte til Ås vil være et skritt tilbake. Jeg tror det vil være mulig å ruste opp her og drive på en forsvarlige måte med litt velvilje fra politikerne, sier Hovin.

Fortsatt uavklart

I høst mottok NVH 2,3 millioner kroner fra KUF som gikk til oppussing av hesteklinikken.

– Det må mere penger til. Situasjonen er prekær, spesielt for dyreklinikken, sier Hovin, som håper politikerne snarest mulig kommer til et vedtak slik at skolens ledelse vet hva de skal forholde seg til.

Ifølge Veterinærforeningen har KUF så langt ikke satt ned arbeidsgruppen som skal utrede saken, og et klart svar på om det blir flytting eller ikke kan KUF ikke gi.

– Saken ligger til vurdering i departementet og vi har ikke kommet til noen konklusjon ennå, sier statssekretær i KUF Bjørn Haugestad.