Sosialdemokratene størst i valget

Med fire nye plasser seiler Sosialdemokratene frem som valgvinnere i studentparlamentsvalget.

Publisert

– Vi er veldig glade for det gode valgresultatet. Nå blir forhandlingene mer spennende, sier Stig Jørund Arnesen for Sosialdemokratisk studentforening (SSF).

Moderat gruppe (MG) gikk også frem ved årets valg. Det er slutt på fraksjoneringen som kostet MG sju mandater ved forrige valg.

– Det lønner å holde seg til en gruppe. Foren eder, sier Tor Bernard Slaathaug.

De viktigste vervene – de seks plassene i Studentparlamentets arbeidsutvalget – fordeles i begynnelsen av desember. Medlemmene av utvalget jobber fulltid med studentpolitikk og holder til på Villa Eika. Det fordeles også en rekke verv til ulike styrer i Samskipnaden.

Kollegierepresentant Marianne Dahl i årets arbeidsutvalg tror fordelingen av vervene vil være uproblematisk.

– Politiske skillelinjer er ikke så viktig i studentpolitikken. Vervene fordeles slik at alle blir mest mulig fornøyd, og man sikrer at noen ikke blir skvisa. Det er ikke noen veldig politisk sprengkraft i studentpolitikken mer, sier Dahl.

De Radikale 8 (-2)

Sosialdemokratene 15 (+4)

Moderat gruppe 8 (+3)

Fakultetslistene 12 (-5)

Det var i år ingen fakultetsliste ved Samfunnsvitenskapelig fakultet. Valget ved Odontologi er heller ikke talt opp. Her har det tradisjonelt vært to representanter.

I tillegg kommer representanter fra de vitenskapelige høgskolene, i alt ni representanter. Det velges også tolv representanter fra studentutvalgene ved de ulike fakultetene. Resultatene for disse er foreløpig ikke klare.