– Utenkelig

LSD-forsøk på krigsbarn

Medisinske forsøk på krigsbarn ble gjennomført i samarbeid med Farmakologisk institutt ved Universitetet. Dette er en av påstandene som kom frem i forbindelse med en rettssak som startet i Oslo byrett mandag.

Sju krigsbarn går denne uken til rettssak mot staten ved Sosialdepartementet for påståtte brudd på menneskerettigheter. Blant påstandene som har kommet frem i forbindelse med rettssaken, er at krigsbarn mot deres samtykke var forsøkskaniner i LSD-eksperimenter etter Andre verdenskrig. Dette er foreløpig ikke en del av anklagen.

Advokat Randi Hagen Spydevold representerer krigsbarna. Hun er overbevist om at LSD-eksperiment ble utført på krigsbarn i årene 1950-65 som et samarbeid mellom Farmakologisk institutt ved Universitetet i Oslo, CIA og Hærens våpentekniske korps.

LSD og meskalin

Påstanden går ut på at omlag ti krigsbarn skal ha vært brukt i forsøkene, og av disse skal tre eller fire ha dødd som direkte følge av eksperimentene. Forsøkene gjaldt utprøving av LSD og meskalin på forsøkspersoner fra Gaustad, Modum Bad, Reitgjerde og andre lignende institusjoner. Prosjektet skal ikke ha vært innrettet mot terapi, men mot militære interesser til bruk ved avhør.

– Jeg har snakket med en troverdig kilde som har sittet med dokumentasjon på forsøkene, sier Spydvold.

Hun mener at kilden er overbevisende i kraft av sin stilling.

Advokaten har mottatt flere henvendelser og tips i saken fra personer som ikke vil stå frem offentlig.

Tidligere leder for foreningen Krigsbarnforbundet Lebensborn Tor Brandacher har jobbet med å skaffe dokumentasjon i Krigsbarn-saken i over femten år. Han støtter advokat Spydvold i hennes uttalelser.

– En person fra militæret har fortalt at de som var innblandet i forsøkene ikke vil stå frem med sine opplysninger før de blir gitt kollektivt amnesti, sier Branacher.

Stå frem

Forsvarets forskningsinstitutt har unndratt en rapport om forsvarets rolle i den aktuelle saken fra offentlighet. Ifølge NTB skal rapporten konkludere med at det ikke er funnet dokumentasjon på at Forsvaret var involvert i LSD-forsøkene. Korrespondanse angående saken er også unndratt fra offentligheten bekrefter assisterende informasjonssjef Dag Aamodt i Forsvarets overkommando.

– Man kan jo spørre seg om hva som er årsaken til alt hemmelighetskremmeriet hvis det ikke har skjedd noe, sier Spydvold.

Advokaten krever også at departementet opphever taushetsplikten.

– Uten dette vil det selvfølgelig være vanskelig for de aktuelle personene å stå frem, sier Spydvold.

Historiker Kåre Olsen har skrevet boken Krigens Barn. Han sier at han kjenner til påstandene om at LSD forsøk med krigsbarn skal ha forekommet.

– Jeg har ikke sett noen beviser på at det har skjedd, og jeg lot være å nevne det i boken min fordi jeg ikke fant noe belegg for det, sier Olsen.

– Det er klart historien høres fantastisk ut, men jeg er overbevist, etter å ha pratet med kilden min, om at dette har skjedd, sier advokat Spydvold som nå jobber med å få kilden til å stå frem.

Hvordan reagerer du på påstandene om at Farmakologi har vært innblandet i LSD-forsøk?

– Det er nesten utenkelig at det skulle vært gjort slike forsøk her. Og at de det ble gjort forsøk på i tillegg var krigsbarn, høres usannsynlig ut, sier instituttleder ved Farmakologisk institutt professor Thoralf Christoffersen.

– Det kan hende at noen her ved instituttet på 1950-60 tallet var brukt som konsulenter i slike forsøk, men jeg kjenner ikke til at slike forsøk ble gjennomført her, fortsetter Christoffersen.

Ansatte ved Farmakologisk institutt har gjennomgått instituttets arkiver og snakket med tidligere ansatte for å undersøke om det finnes dokumentasjon for påstandene om at LSD-forsøk på krigsbarn har funnet sted ved instituttet. Instituttlederen bekrefter imidlertid at instituttet har vært flyttet to ganger, og at brevarkivet ved instituttet derfor kan være ufullstendig.

– Vi har sett på alt vi har kunnet finne i våre arkiver, og vi har ikke funnet noe som tyder på at noe har skjedd her, sier Christoffersen.

Han forteller imidlertid at det var velkjent at LSD ble forsøkt i psykiatrien på 1960-tallet. Dette skjedde helt åpent, og LSD ble benyttet ved mange psykiatriske avdelinger, også i Norge.