Få bruker studentkort som bankkort

Bare tre prosent av studentene benytter seg av bankfunksjonene i studentkortet, viser en diplomoppgave ved Norges markedshøyskole.

Publisert

I sin avsluttende eksamensoppgave fant studentene Morten Sejnæs og Joakim Kristiansen at under 1000 studenter ved Universitetet har valgt å bruke studiekortet som bankkort. Disse tallene dannet så grunnlag for en undersøkelse av studentenes kundelojalitet overfor Kreditkassen. Konklusjonen i eksamensoppgaven er lav tiltro til K-banken blant studentene ved Universitetet, skriver Kampanje.

– Vellykket ordning

Studentsamskipnaden og Kreditkassen er imidlertid ikke kjent med tallene i undersøkelsen.

– Dette høres litt lavt ut, sier direktør i Studentsamskipnaden Kenneth Smørdal, uten at han med sikkerhet kan si at NMH-studentene tar feil.

– Jeg føler at vi har hatt større pågang nå enn noen gang. Sånn sett tyder det på at ordningen med bankfunksjon i studentkortet er vellykket, sier filialsjef i Kreditkassen på Blindern Ole-Gunnar Willersrud.

Multifunksjonelt kort

Bakgrunnen for at Samskipnaden ønsket et samarbeid med en finansinstitusjon, var at de ville lage et kort med mange funksjoner. Studiekortet kan brukes som nøkkelkort, småpengekort, kredittkort og som lånekort ved Universitetsbiblioteket.

Avtalen med Kreditkassen gir Studentsamskipnaden inntekter etter hvor mange som velger kort med bankfunksjon. Smørdal vil ikke opplyse nøyaktig hvor store inntektene er for Samskipnaden.