Årvåken journalisthelt redder rektorsykkel

– Har dere funnet sykkelen min? Nå ble jeg glad, sier rektor Kaare Norum.

12. oktober: Rektors sykkel blir stjålet.

15. oktober: Sykkelen etterlyses i Uniforum på nett.

17. oktober: Sykkelen etterlyses i Universitas.

18. oktober: Den årvåkne universitasjournalisten Bjørn–Egil Mikalsen observerer en sykkel i sin egen trappeoppgang som svarer til signalementet.

19. oktober: Rektor får tilbake sykkelen.

– Hvordan fant dere sykkelen min?

– Jeg så den i trappeoppgangen min.

– Åh, det er sikkert dere som har tatt den, bare for å kunne lage en artikkel.

– Nei, jeg kan ikke huske å ha satt den der.

– Ikke jeg heller, sier Norum.

Norum forteller at det er en veldig god sykkel og at han ble lei seg når den ble stjålet.

– Hvordan har du klart deg uten sykkelen?

– Jeg har gått, også har jeg brukt en reservesykkel med piggdekk som jeg pleier å bruke om vinteren, sier Norum som har syklet i Oslos gater siden han var ti år.

Kinesisk klokke

Bak på sykkelen er det påmontert en grønn plastkasse med påskriften «Kaare\'s kasse».

– Dokumentmappene går oppi der, så slipper de å bli ødelagt, sier Norum.

Kassen har blitt stjålet en rekke ganger.

– Det er en bruskasse, det er ti kroner i pant for den, vet du. Men nå har sønnen min montert den forskriftsmessig, sier Norum.

Han kaster seg på sykkelen, ringer med den gigantiske ringeklokken av kinesisk fabrikat og forsvinner i retning administrasjonsbygget med fornyet tro på journaliststanden.