Rekordlav valgoppslutning

Bare 7,2 prosent av studentene stemte ved årets studentparlamentsvalg. -Jeg er provosert og skuffet, sier studentparlamentsleder Anne Berit Grøtterud.

– Er valgresultatet sjokkerende?

– Jeg er overrasket over at deltakelsen er så dårlig. Jeg mener studentene har et ansvar for å orientere seg om institusjonen de studerer ved og tenke gjennom om det faktisk er så selvsagt at man har et studentdemokrati, sier Grøtterud.

– Har Studentparlamentet noen legitimitet når bare 7,2 prosent av studentene stemmer ved studentparlamentsvalget?

– Vår legitimitet hviler på muligheten alle studenter har til å øve innflytelse ved å stemme eller stille liste, sier Grøtterud.

– Tar dere selvkritikk?

– Både ja og nei. Det er ikke er mitt ansvar å få folk til å engasjere seg. Vi lever i et demokrati, og folk vet hvordan det fungerer, sier Grøtterud.

Mange årsaker

Valgansvarlig i Studentparlamentet Morten Rand-Hendriksen peker på en rekke årsaker til den rekordlave oppslutningen.

– Når bare 30 prosent av studentene faktisk befinner seg på Blindern, er det ikke rart at valgdeltakelsen blir lav. Dessuten synes mange studenter at Studentparlamentet bare er tull, men den holdningen medfører ikke riktighet, sier Rand-Hendriksen.

Videre tror han at å legge valget til høstferien kan ha hatt betydning, men at det var hensiktsmessig å plassere dette valget sammen med rektorvalget.

– Studentene får heller ikke nok informasjon om valget. Det eneste er Universitas, som bare skriver dritt om oss, legger han til.

Vage valgregler

Det foreløpige valgresultatet gjelder for fem fakulteter, HF, SV, Mat.Nat., UV og TF, der valget allerede er avsluttet. De siste årene har valgoppslutningen ligget på rundt ti prosent.

– Det er et stort problem at valgene ikke holdes samtidig, men det eneste reelle kravet vi kan stille er at vi må ha resultatet innen 22. november, sier Rand-Hendriksen.

Jus avslutter valget i dag, og verken Odontologi eller høgskolene tilknyttet Samskipnaden har ennå avholdt valg.

– Vi har ingen gode forskrifter for hvordan valg til Studentparlamentet skal avholdes. Reglementet vi har i dag er for tynt, innrømmer Rand-Hendriksen.

Universitetets valgvedtekter gjelder for Studentparlamentet, men vedtektene sier lite om utførelsen av selve valget. Derfor trengs det ekstra valgpresiseringer.

Vil bedre valgreglene

Rand-Hendriksen tror at de forskjellige valgtidspunktene forvirrer studentvelgerne og derfor slår uheldig ut på valgdeltakelsen.

– Vi skal prøve å formulere bedre valgregler etter valget, sier Rand-Hendriksen.

Hvorfor gjorde dere det ikke før valget?

– Disse problemene har ikke vært problemer tidligere. Det har fungert med uskrevne regler.

Studentparlamentet vurderer nå å opprette en informasjonskomité som skal informere om arbeidet deres.