Dropper studenter for patenter

– Patenter betyr etter min erfaring mer hemmelighold og mindre tid til studentene, sier professor Reidun Sirevåg, som advarer mot at universitetene skal kaste seg inn i jakten på lønnsomme patenter.

– Jeg har selv sett hvor mye tid forskere her ved instituttet bruker når de skal kommersialisere en oppfinnelse. Undervisningen er det som er lettest å nedprioritere. Det er ingen som sjekker om forskerne lager nye undervisningsopplegg eller bare snur bunken, sier Sirevåg.

Sirevåg er tidligere instituttbestyrer ved Institutt for biologi, et av de fagene der det er mest aktuelt å forske frem lønnsomme patenter.

Uttalelsene kommer i forbindelse med at regjeringen behandler forslagene fra Kommersialiseringsutvalget, som vil legge til rette for at mer av universitetsforskningen skal bli omsatt til salgbare produkter.

Hysj-hysj på hovedfag

– Jeg har selv en doktorgradsstudent som vil ta patent. På seminarer må han være veldig forsiktig med hva han sier. Klart han risikerer å gå glipp av gode råd og innspill fra resten av forskermiljøet, sier Sirevåg.

Hun er bekymret for den faglige kvaliteten når flere forskere må vente med å offentliggjøre resultater fordi de planlegger å ta patent.

– Vi registrerer at det er et problem. Enkeltforskeren må ta ansvar for å vurdere balansen mellom åpenhet i forskersamfunnet og hemmelighold for å sikre patentrettigheter. Vi har pekt på at hensynet til forskning bør gå foran hensynet til patenter, sier leder for Kommersialiseringsutvalget Jan Fridthjof Bernt.

– Vil en hovedfagsstudent som håper på videre karriere våge å holde på retten sin til å publisere en hovedoppgave om det ødelegger for forskergruppens ønske om patent?

– Vi når en grense for hva vi kan styre med lover og regler. Hvis du ikke tør eller kan sloss er det ingen som kan hjelpe deg uansett, sier Bernt.

Undervisning ikke lide

Kommende rektor ved Universitetet Arild Underdal vil øke kommersialiseringen av forskningsresultater.

– Vi skal legge bedre til rette for kommersialisering av forskningsresultater. Sammenlignet med andre land bringer norske forskere frem få patenter, sier Underdal.

– I enkelte perioder kan kommersialisering gå utover både grunnforskning og fornying av undervisningen. Vi må sikre at ikke dette sluker store deler av kapasiteten til fagmiljøet, sier Underdal.

Høyres utdanningspolitiske talsmann Inge Lønning mener også det er viktig at universitetene arbeider for å bringe frem flere patenter, men vil også beskytte undervisningstiden.

– Kommersialisering hører hjemme under forskningsbiten av tidskontoen, den må ikke gå på bekostning av undervisningen, sier Lønning.

Underdal mener instituttledelsene har hovedansvaret for å hindre at jakten på lønnsomme patenter går på bekostning av undervisning, grunnforskning og åpenhet.

– Universitetsledelsen må sørge for grunnleggende kjøreregler, disse reglene er nå i støpeskjeen både på nasjonalt og lokalt plan, sier Underdal.