ØNSKER E-PENSUM VELKOMMEN: De har flere ting å utsette på lesebrettene, men ønsker mer elektronisk pensumlitteratur velkommen. Fra venstre: Peter Aalen, Beint Magnus Bentsen, Therese Bosrup Karlsen, Yngve Opsvik og Tobias V. Langhoff

Universitetsbiblioteket satser elektronisk

Nå har studentene ved Universitetet i Oslo mulighet til å laste ned 150 000 e-bøker fra sofaen hjemme. Universitetsbiblioteket satser elektronisk.

– Det som er nytt nå, er at vi har fått elektronisk litteratur som ikke krever spesiell teknologi for å leses, sier Live Rasmussen, hovedbibliotekar ved Universitetsbiblioteket (UB).

Elektronisk litteratur har tidligere vært beskjemmet med upraktiske begrensninger når det gjelder utskrift, tilgang og bruk. Men de nye dokumentene er gratis tilgjengelige gratis fra enhver datamaskin som er tilknyttet Universitetet i Oslos (UiO) nettverk, og det er ingen begrensninger med tanke på utskrift.

– Mulighet og trussel

Ifølge salgs- og markedsdirektør i Akademika Pål Løwe, representerer e-bøkene både en markedsmulighet og en trussel.

– I utgangspunktet er ikke dette noe nytt. Bibliotekene har i alle år tilbudt bøker gratis, og bokhandlere har ikke gått under av den grunn, sier han.

Hovedbiblotekar Rasmussen tror elektronisk faglitteratur vil ta over for den papirtrykte innenfor enkelte fag.

– På MatNat (Det matematisk-naturvitenskaplige fakultet, red.anm) vil nok mye være elektronisk om fem til ti år. Innenfor for eksempel jus og humaniora tror jeg det ligger fryktelig mange år frem i tid, sier hun.

Stadig mer e-pensum

Statsvitenskapstudent Therese Bosrup Karlsen forteller at hun tidligere har hatt én e-bok med utskriftssperre på pensum.

– Det endte med at jeg ikke leste den, sier hun.

Karlsen og de andre UiO-studentene Universitas har snakket med, kan fortelle at stadig flere pensumtekster blir tilgjengelige elektronisk. De mener det er positivt fordi det er billigere enn å kjøpe trykte bøker. Studentene kan også tenke seg å gå til innkjøp av lesebrett dersom teknologien blir bedre.

– Det må gå litt kjappere, og bli enklere å bruke, sier jusstudent Yngve Opsvik.

– Jeg vil vente til markedet blir stabilt, og de blir enige om et format som fungerer, sier Tobias V. Langhoff, student ved Instituttt for informatikk ved MatNat.

Elektronisk pilotprosjekt

Ved NTNU i Trondheim påbegynnes i disse dager pilotprosjektet «E-pensum». Dette går ut på at seks studenter i to utvalgte emner får utdelt lesebrett med fullt pensum. Det foreligger for tiden mulige planer om å sette i gang et tilsvarende prosjekt ved UiO i høstsemesteret.

– I så fall har vi tenkt til å gjøre det i litt større skala, sier Rasmussen.

Hvorvidt dette blir en realitet, blir bestemt i begynnelsen av februar.

På Handelshøyskolen BIs bibliotek i Nydalen er allerede i underkant av 100 pensumtitler tilgjengelig elektronisk, og her er pensumlitteratur et av de viktigste områdene for e-boksatsningen. Flesteparten av de mest sentrale pensumtitlene finnes imidlertid ikke som e-bøker. BI er dessuten ikke kvitt begrensningene på bruk som følger med e-bøkene.

– Det lar seg gjøre å skrive ut, men det er lagt inn begrensninger som gjør det litt komplisert, så det er ikke noe man gjør i praksis, sier Kristin Danielsen, bibliotekar ved BI.

Disse begrensningene settes ifølge Danielsen av forlagene, og ligger utenfor bibliotekets kontroll.