Annonse

Dugnad for Haiti-CD

INNRØMMET NEDERLAG: Under redegjørelsen for statsbudsjettet for forskning og høyere utdanning innrømmet Tora Aasland at hun ikke hadde fått gjennomslag for alle kampsakene sine under regjeringsforhandlingene på Soria Moria.
FOTO: Stéphane Lelarge

DU TAPTE STATSBUDSJETTET

Utdanningssektoren er svært misfornøyde etter at statsbudsjettet ble lagt fram i går. - Skuffende og frekt, lyder reaksjonene.

2009-10-14 In English

GANSKE FORNØYD: Cecilie Broch Knudsen, rektor ved Kunsthøgskolen i Oslo
FOTO: Brian Olguin

SKUFFET: -- Sektoren og statsråden har en ganske ulik virkelighetsoppfatning, sier Anne Karine Nymoen, leder i NSU, etter Kunnskapsdepartementets pressekonferanse i Akersgata.
FOTO: Stéphane Lelarge

GANSKE FORNØYD: Karl-Otto Ellefsen, rektor ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

MIDDELS FORNØYD: Tom Colbjørnsen, rektor ved Handelshøyskolen BI
FOTO: Stéphane Lelarge

- Resultatet av den manglende basisbevilgningen kan føre til at vi må kutte i utgifter på til sammen 80 millioner kroner, sier rektor ved Universitetet i Oslo, Ole Petter Ottersen.

Igjen stormer det rundt forskningsbevilgningene til den rødgrønne regjeringen. Hvileskjæret fra 2007 ble rettet opp i revidert statsbudsjett i 2009. Nå tar opposisjonen og studentorganisasjonene nok en gang begrepet i bruk.

- Det er ikke annet å si enn at dette er et veldig overraskende og skuffende budsjett, sier Ole Petter Ottersen, rektor ved Universitetet i Oslo.

- Vi er veldig overrasket at det ikke er gitt noen som helst økning i frie basisbevilgninger, sier Anne Karine Nymoen, leder av Norsk Studentunion (NSU).

Nymoen mener manglende basisbevilgninger vil minske handlingsrommet til utdanningsinstitusjonene og senke studiekvaliteten når studentmassen øker.

Spesielt oppgitt er sektoren over at de frie midlene til universitetene står på stedet hvil, hvilket i praksis innebærer en reduksjon dersom man tar høyde for prisvekst.

Den manglende satsningen på forskning og høyere utdanning kommer i et rekordstort statsbudsjett som har fått kritikk for å bruke for mye oljepenger. Totalt skal det brukes 44,6 milliarder kroner mer enn handlingsregelen tillater.

- Dårligst siden hvileskjæret

I budsjettpostene som gjelder forskning, høyere utdanning og studentvelferd har regjeringen blant annet bevilget penger til 1 000 nye studentboliger, 2 600 nye studieplasser, økning i fondet for forskning og nyskapning med 5 milliarder kroner.

- Dette er det dårligste statsbudsjett siden hvileskjæret i 2007. Studentene er de store taperne i dette budsjettet, sier Ina Tandberg, leder av Studentenes Landsforbund (StL).

Hun får støtte fra Knut Aarbakke, leder i Akademikerne. Han mener regjeringen setter ny rekord i løftebrudd når de løper fra valgkampens utrykkelige løfter om elleve måneders studiefinansiering og i tillegg ikke øker støtten i statsbudsjettet.

- En prisjustering av studielånet på 1,6 prosent er nesten frekt når den samme regjeringen forventer en lønnsvekst på 3,5 prosent, sier Aarbakke.

- En enorm utfordring

Rektor Ottersen ved UiO sier han hadde ventet seg mer av regjeringen.

- Resultatet av den manglende økningen i basisbevilgninger, kan føre til at UiO må kutte utgifter på til sammen 80 millioner kroner, ifølge Ottersen.

Til sammenligning lå det beryktede hvileskjæret på rundt 60 millioner kroner.

- Man uttaler i regjeringserklæringen at det skal gis mer til forskning og utdanning. Nå vil det bli en hel del vanskeligere. Det er positivt at det blir gitt flere midler til områder som klima og energi, men så lenge man skal konkurrere om disse midlene, kan vi ikke budsjettere med dette, sier Ottersen.

Han mener både forskere og studenter har grunn til å være skuffet, og ser ikke bort fra at dette vil kunne gå ut over studiekvaliteten.

- Dette er tallenes tale. Vi vil jo gjerne øke studiekvaliteten, men med dette budsjettet får vi en enorm utfordring i forhold til hvordan vi skal klare dette.

Også rektor ved Universitetet i Bergen, Sigmund Grønmo deler Ottersen skuffelse. Spesielt alvorlig er det at regjeringen i tillegg kommer med reelle kutt i basisbevilgningene sammenlignet med 2009.

- Frie basisbevilgninger er helt nødvendig. De nye studieplassene er ikke fullfinansierte, og samtidig får vi kutt i basisbevilgningen. Jeg er veldig overrasket over at regjeringen ikke følger opp sine egne ambisjoner og griper dette an i større grad, sier Grønmo.

- Tapper midler fra undervisning

Kapitalen i forskningsfondet øker med fem milliarder øremerkede kroner til 77 milliarder. Ifølge Tandberg i StL kan regjeringens satsing på forskning gå ytterligere ut over studiekvaliteten.

- Det er gitt ganske store økninger på øremerkede satsninger, spesielt til forskning. Dette krever store ressurser fra institusjonene utover det som er bevilget. Regjeringen vet at utdanningsinstitusjonene ikke har råd til finansiere dette uten å ta ressurser fra andre områder. Derfor vil dette gå ut over studiekvaliteten, sier Tandberg.

Risikerer store kutt

2600 nye studieplasser opprettes i tillegg til de 3000 som ble opprettet i forbindelse med revidert statsbudsjett for 2009. I dag får universitetene 60 prosent av finansieringen når studieløpet starter, mens 40 prosent bevilges når studenten avlegger eksamener. Dette gjør at økning i studentmassen fører til økte utgifter for utdanningsinstitusjonene.

- Nye studieplasser krever også at institusjonen følger opp med egenfinansiering. Dette vil også gjøre det vanskeligere, sier Nymoen.

Fakta

Statsbudsjettet for 2010 har blitt lagt frem. Her er hovedtrekkene i budsjettet for forskning og høyere utdanning:
  • Øker studiefinansieringen med 1,6 prosent. Dermed stiger støtten fra 87 600 kroner i undervisningsåret 2009–10 til 89 000 kroner i undervisningsåret 2010–11.
  • Gir 291 millioner kroner til de 3 000 studieplassene som ble opprettet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2009. I tillegg opprettes det 2 600 nye studieplasser. Totalt blir det 5600 flere studieplasser i 2010.
  • Øker fondet for forskning og nyskapning med 5 milliarder til 77 milliarder.
  • Kunsthøgskolen i Oslo får 23 millioner kroner til husleie for nye lokaler i Seilduksgata som følge av ferdigstillelse av andre byggetrinn av samlokaliseringen.. #138 millioner kroner til rehabilitering av sentrumsbygningene til Universitetet i Oslo.

- Et nytt hvileskjær

Ifølge flere av opposisjonspartiene innebærer det rekordstore statsbudsjettet et nytt hvileskjær i høyere utdanning.

2009-10-14 In English

Høyres finanspolitiske talsmann Jan Tore Sanner skjønner at studentene er skuffet.

- Alle innen høyere utdanning har all grunn til å være skuffet. Budsjettet innebærer at hvileskjæret i høyere utdanning fortsetter, sier Sanner.

Også Venstre konkluderer med at konsekvensen er fortsatt magre tider for kunnskapssektoren.

- Etter fire år med sulteforing av universiteter og høgskoler, har regjeringen enda ikke oppdaget alvoret, sier Trine Skei Grande, parlamentarisk leder i Venstre.

Kristin forstår skuffelsen

Men bevilgningene til antall nye studenter skal ikke gå ut over studiekvaliteten, mener statsråd Tora Aasland.

2009-10-14 In English

Forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland er ikke enig at dette er et dårlig budsjett for universitetssektoren. Hun mener det er mulig å øke antallet studenter, uten at kvaliteten trenger å bli dårligere. At UiO risikerer å måtte kutte med 80 millioner kroner som et resultat av manglende basisbevilgninger kan hun vanskelig forstå hvordan de har kommet frem til.
-Vi setter kun rammene. Det er ikke vi som kutter, sier Aasland.
Hun mener bevilgningene på nesten 300 millioner kroner for i alt 5600 flere studieplasser, hvorav 3600 ble tildelt i revidert nasjonalbudsjett i fjor, er tilstrekkelig for å sikre studiekvaliteten.
-Vi gjør det vi alltid har gjort med tanke på finansiering av studieplasser. Å forberede oss på utdanningsbølgen er en av våre hovedsatsinger i budsjettet, og med studieplassene vi bevilget penger til i revidert nasjonalbudsjett blir dette i alt 5 600 nye studieplasser. Så kan man spørre seg: Er dette nok? Våre prognoser viser at det kan komme 80 000 nye studenter de neste årene, men man må se på søkertallene fra år til år for å vite helt sikkert. Derfor venter vi med å gi penger til flere enn de vi gir penger til nå, til vi ser omfanget av søkingen til høyere utdanning, sier statsråden.
Finansminister Kristin Halvorsen sier til VG TV at hun skjønner at landets studenter er skuffet over budsjettet hun la frem i går.
- Dette var en viktig sak i valgkampen, og de hadde nok forventa at det skulle stå i regjeringsplattformen. Det gjør det ikke, og det står ikke noe om det i dette budsjettet heller, men jeg håper inderlig at dette er noe vi har handlingsrom til å gjøre i løpet av denne regjeringsperioden, sier Halvorsen.

Hva synes du om statsbudsjettet?

2009-10-14

Karl-Otto Ellefsen, rektor ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

- AHO fikk tildelt mer per studieplass enn vi trodde etter erfaringene fra revidert nasjonalbudsjett tidligere i år. Men vi hadde håpet å få flere stipendiatstillinger. Det er det på en annen side ingen av institusjonene som har fått. AHO er fornøyd med statsbudsjettet i den forstand at vi nå for betalt for økte opptak og økt produksjon.

Tom Colbjørnsen, rektor ved Handelshøyskolen BI

- For BIs vedkommende er dette som ventet. Men vi er skuffet over at vi ikke får flere stipendiatstillinger. Vi har et stort rekrutteringsbehov, blant annet i forbindelse med opprettelsen av et nytt sentrer for klimastrategi, og vi håpet det vil drysse noe ned på dette. Basisbevilgningen har ikke like stor betydning for oss, så det er først og fremst når det gjelder forskning vi påvirkes.

Cecilie Broch Knudsen, rektor ved Kunsthøgskolen i Oslo

- Vi har fått et prinsipielt gjennomslag for eksternfinansiering av kunstutdanningene med en tildeling på to millioner. Men kunstutdanningene har lenge meldt et behov for en ekstern finansieringskilde for kunstnerisk utviklingsarbeid til departementet. Vi håper derfor at denne summen vil øke i kommende budsjetter. Det at vi fikk 80 millioner til vårt byggeprosjekt er gledelig.

7 kommentarer

Velger 2009-10-14 15:01:10

Jeg mener å huske fra rektorvalgkampen at Ottersen kjente en eller annen viktig person i Finansdepartmentet som skulle fikse dette med bedre finansiering av UiO. Hva skjedde, a? Er'n på ferie?

Kjell 2009-10-14 21:03:11

Lettere for ottersen å trykke trynet sitt i media enn å få penger. Jeg vil heller se mindre til rektor og mer til pengene. Men han er kanskje for mediakåt til det...

barbro 2009-10-14 21:50:18

Lurer vel litt på om dette egentlig er et maskert krav om å forme universitetene mer sånn som markedsliberalistene og visse fløyer innen Ap vil (færre studenter, mer elitepreget, mindre folkelig, mer press, mindre lekenhet... mindre akademia og mer pengekåte bedrifter). Eller kanskje et ønske om å begrense antall studenter som begynner på bachelor til alle utvalgene som skal finne tiltak for å gjøre graden mer yrkesrettet, har kommet fram til noe. Ellers er det en merkelig politikk i disse tiden hvor kompetanse er så viktig for samfunnet, og arbeidsledigheten er høy.

Marta Bergseng 2009-10-15 08:05:47

Vi taper i år som sist fordi vi ikke hyler høyt nok. Samtlige partier hadde 11 mnds studiestøtte på programmet (med unntak av Frp), og SV hadde mål om 2G. De dropper oss fordi de vet at vi finner oss i det. Regjeringen må ha et rart inntrykk av studenter, for jeg vil da si at det er viktigere at studenter har mat på bordet i juni enn ganske mange andre ting som er blitt prioritert i budsjettet. Jeg er ikke villig til å se på at forskjellene mellom fattige og rike studenter stadig øker, at de som har rike og gavmilde foreldre har råd til å være fulltidsstudenter, mens de av oss som ikke har slike foreldre, må jobbe mye ved siden av for å få nok. Dette er penger vi låner, vi tar dem ikke fra staten. Tvert imot betaler vi pengene tilbake med renter når vi er ferdige. Hvorfor skal vi ikke kunne låne nok til at det er å leve av? Kjære studentorg.: Arranger en protest, send tallene dere presenterte i Universitas i vår til regjeringen. Det er tydelig at de ikke har forstått tegninga.

Frode 2009-10-15 11:32:37

Vel-vel. 11 månaders studiestønad er ikkje so viktig. Det er ein haug andre saker som er mykje viktigare. Det gjeng ikkje an å berre få-få-få. Studentboligar er mykje viktigare.

Eg brukar alle pengane mine på å bu nett no; der ligg problemet for dei fleste studentane. Det er so satans dyrt. Hadde eg berre brukt ~2000 i månaden på å bu so hadde studielånet heldt til alt, inkludert lang ferie. Hadde gått fint med leige på ~3000 òg.

Eg veit det finnast studentboligar til ~3000, men:

  1. Dei ligg på Bjerke (ingen miljø, ingen sjarm, kunne like godt vore i fengsel), eller
  2. Er totalt umogleg å få plass på (av di det er so stort press)

Kringsjå er supert, men lid av problem nr 2.

So me treng fleire studentboligar. Det er ei keisam sak som alltid er oppe, og det er sjølvsagt kjekkare med noko nytt som 11. mnd studiestønad, men det er langt i frå like viktig. Må heller banka studentboligane inn i hovudet til politikarane. Det er viktigast.

Dessutan meiner eg no at auke i studieplassar heller ikkje er so viktig, kan me ikkje heller berre ta inn dei beste? Sist eg sjekka var ikkje universitetsutdanning ei menneskerett.

Kva med å heller la dei studentane som faktisk har plass få studera? So kann me alltids utvida seinare!

Snakk om å starta i feil ende...

Marta Bergseng 2009-10-15 20:43:38

Jeg er enig i at studentboliger er viktig, men de klarer aldri å dekke etterspørselen uansett, mange studenter er i alle tilfeller nødt til å gå til det private boligmarkedet hvor prisene er, som vi alle vet, horribelt høye, særlig i hovedstaden. Jeg ønsker meg muligheten til å kunne låne nok så jeg kan overleve på lån, og for at det skal skje, hjelper det ikke bare med støtte i 11 mnder. Poenget mitt er at dette var det bred politisk enighet om og i regjeringen sitter det et parti som gikk særlig langt i å love gull og grønne skoger. Jeg synes denne konkrete nedprioriteringen vitner om et særlig svik av studenter. Gud bedre, jeg vet at vi har det godt i Norge og at mye vil ha mer. Likevel mener jeg at det helt klart er viktigere at vi har mat på bordet enn at f.eks. kultursektoren bader i penger. Jeg trenger for all del ikke å bade i penger, jeg ønsker meg bare noe annet enn havregrøt til frokost, lunsj og middag.

Gyrodactylus 2009-10-16 19:56:54

Følgende bør fra nå av være rimelig klart:

1) Vitenskap, forskning og utdanning har lav prioritet blant den politiske eliten i Norge

2) Studenter har lav prioritet blant den politiske eliten, dels pga. student-perioden er et provisorium som alle ideelt sett ønsker seg eller er på vei ut av.

3) Den politiske eliten lyver, snakker halvsannheter eller driver med en eller flere former for prostitusjon, og er derfor ikke til å stole på. Valg blir stadig mer uinteressant. Det samme kan sies om SV, som mange studenter - som tror de er "smarte" - har en tendens til å stemme på.

Forhåndsvisning

Felt merket med * er obligatoriske.

Formateringskoder

**feit**
Gjør teksten feit
*utheving*
Uthever teksten
[ordbok](http://s0.no/1/)
Lager lenka ordbok
> Tekst
Siterer teksten

Skriver du inn epost-adresse, får du epost ved svar. Adressa blir ikke publisert.

Sett deg inn i våre debattregler før du skriver en kommentar.

10 siste saker i nyhet

Setter søkelys på sex-trakassering

Seks av studentene som ble spurt i en undersøkelse ved Norges musikkhøgskole forteller at de har opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet. Nå lover rektor å rydde opp.

1 av 4 norske studenter misfornøyd med studiekvaliteten

25 prosent er lite eller svært lite tilfreds, viser ny undersøkelse.

Internasjonale studenter kan miste boliggarantien

For å løse boligkrisen vurderer Velferdstinget nå å fjerne boliggarantien for internasjonale studenter i Oslo.

Runde to i valgguiden:

Disse politiske listene kjemper om UiO-studentenes stemme

Nå er det de politiske listene sin tur til å vinne studentene over til sin side i Studentparlamentsvalget.

Hausmania splitter samskipnadene

En sammenslåing av SiO og OAS nærmer seg. Men fremdeles er de uenige i hvorvidt det er aktuelt å bygge studentboliger i det tomme Hauskvartalet.

Pdf-tvil på ex.phil.

Ex.phil.-studentene har kun valget mellom to filformater på eksamen. De krever nå at instituttet tillater bruk av pdf til innleveringene.

Universitetet i Oslo bruker studenter som konsulenter

Velger bort konsulentbyråer når omdømmet skal vurderes.

Mislykket studentdemonstrasjon for elleve måneders studiestøtte

Demonstrasjonsleder mener uvillige studentpolitikere må ta deler av skylda.

Psykisk syke UiO-studenter får bedre oppfølging

Ny ordning skal bedre tilbudet til psykisk syke.


Flere saker fra nyhet »