Oversikten viser et utvalg av de mest sentrale punktene i Norsk studentunions gjennomgang av partienes studiesatsing i partiprogrammene. Klikk for å se hele oversikten. (ILLUSTRASJON: Renate Fevang)

SV mest studentvennlig

Norsk Studentunion har funnet partiprogramutkastet de mener er det beste for studentene.

Norsk Studentunion (NSU) har gransket utkastene til partiprogram fra politiske partier i Norge for å se hvem som vil føre den beste studentpolitikken. Programmene skal endelig vedtas når partiene har sine landsmøter utover våren. NSU er klare i sin dom: Det er SV som er studentpartiet.

FrP med én ja

Partiet får klart bestått av NSU på 14 av de totalt 25 punktene de har vurdert, og har dermed fire flere «bestått» enn Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, som havner på delt andreplass.

Ministeren for forskning og høyere utdanning er godt fornøyd med resultatet.

– Dette er vi kjempeglade for, og på landsmøtet til helga får vi god anledning til å befeste at det er slik programmet blir. SV skal være kunnskapspartiet, og vi skal fortsatt satse framover, lover Tora Aasland (SV), statsråd for høyere utdanning og forskning.

På jumbo i NSUs dypdykk i foreløpige partiprogrammer havner Fremskrittpartiet (FrP) med én klar ja. Det er om forskningsmålet på tre prosent av bruttonasjonalprodukt innen 2015. Ellers er det 18 nei på FrPs liste, mens resten havner i den litt uklare kategorien «litt».

Partileder Siv Jensen framhever at programmet ikke er endelig spikret:

– Vi skal behandle vårt partiprogram endelig i mai og som partileder skylder jeg partiet mitt å la dem ta debatten om programmet da, sier Jensen, og henviser eller til Per Sandberg, som har vært leder for komiteen som har utarbeidet det foreløpige programmet. Sandberg var ikke tilgjengelig før Universitas gikk i trykken.

Lite bachelor-fokus

Ingvid Reymert, leder i NSU, er godt fornøyd med partienes fokus på det hun mener er de viktigste studentsakene.

– Det vi ser som er veldig gledelig er at nesten samtlige partier går inn for styrking av basisbevilgning. Noen går også inn for elleve måneders studiefinansiering. Vi håper at de som sier seg positive faktisk gjennomfører hva de sier, og at det ikke bare er tomme ord, sier Reymert.

Av mer skuffende funn er den lave oppslutningen om styrking av bachelorgraden og fokus på læringsmiljø. Kun Arbeiderpartiet har nevnt at bachelorgraden skal styrkes, og kun FrP har til dels fokus på læringsmiljø i sitt program.

– Vi dekkes ikke av arbeidsmiljøloven og har intet rettsvesen bak oss, og dette gjør at vi lever i en mer usikker hverdag. Jeg synes det er beklagelig at nesten ingen partier tar opp det. Det samme gjelder bachelorgraden. Vi håper samtlige partier endrer på det i løpet av sine landsmøter, sier Reymert.

FrP-håp

Reymert understreker at det at FrP kommer dårlig ut her ikke behøver bety at partiet ikke stiller NSU-kompatible til valg over sommeren, ettersom partiprogrammene ikke spikres før partienes landsmøter.

– Vi håper samtlige partier ønsker å satse på høyere utdanning, forskning og det vi studenter mener er viktig. Vi håper å se mange flere ja fra samtlige, også FrP, etter landsmøtene, sier hun.

Benekter SV-sympati

I høst skrev Universitas at NSUs sekretariat, som arbeider under arbeidsutvalget, i stor grad [består av SV-sympatisører](1). Reymert understreker at lista ikke er laget på en måte som stiller SV i fordelaktig lys.

– De femten prioriteringene vi har sett på, er vedtatt av landsstyret som er en bredt sammensatt gruppe fra hele landet. Eventuell partitilhørighet har ikke noe med dette å gjøre, fremhever hun.

Hun er imidlertid ikke veldig fornøyd med hva den sittende SV-ministeren faktisk har gjort i sin periode.

– Hvis man ser på de siste årene har verken denne, den forrige eller den før der igjen gjort de nødvendige satsningene.