VARSLER SØKSMÅL: Arnved Nedkvitne.

Nedkvitne saksøker UiO

Nylig sparkede Arnved Nedkvitne vil saksøke Universitetet i Oslo.

Avskjedigelsen av Arnved Nedkvitne, professor i middelalderhistorie ved Universitetet i Oslo (UiO), løftes inn i rettssystemet. Fredag sendte den tidligere professoren og hans advokat et varsel om søksmål til UiO og Kunnskapsdepartementet.

Nedkvitne håper at reglementet for klager og søksmål vil sørge for at han blir sittende i stillingen sin fram til saken blir avgjort. Et søksmål pleier å bli behandlet innen seks måneder, ifølge Nedvitne.

– Det er flott hvis jeg kan fortsette å være veileder for seks masterstudenter og åtte bachelorstudenter fram til eksamen, sier han.

Han håper en rettssak vil gi ham muligheten til å legge fram en bredere versjon av saken. En rettssak vil gi en bedre balanse både når det gjelder tidsbruk og framlegg av dokumenter, hevder Nedkvitne.

– Universitetsstyrets behandling av saken tok tre timer. Vi fikk lov til å bruke nøyaktig 15 minutter på å legge fram saken vår. Resten av forhandlingene var lukket, og vi fikk ikke være til stede, forteller Nedkvitne.

Saken har en stor prinsipiell side, hevder han.

– Hvis kritikk mot fagmiljøet blir stående som et kriterium for avskjedigelse, er man farlig nær å ramme ytringsfriheten, sier han.

Nedkvitne har fått både økonomisk og juridisk støtte fra Forskerforbundet.

– Nedkvitne er medlem hos oss, og som medlem skal han følges opp på best mulig måte. I dette tilfelle har vi valgt å stille penger til disposisjon så han kan bringe saken sin for retten, sier Sigrid Lem, generalsekretær i Forskerforbundet, som også har satt en av sine jurister på saken.

Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe ønsket ikke å uttale seg i saken, og henviste til rektor Geir Ellingsrud. Han var ikke tilgjengelig for kommentar da Universitas gikk i trykken.