BOIKOTTER: Påtroppende leder av Palestinakomitéen Blindern, Tine Tång Engvik, mener UiO må styre unna Ex Libris.

Vil ikke ha israelsk biblioteksystem

Palestinakomiteen Blindern mener Universitetet i Oslo bør styre unna et nytt biblioteksystem på grunn av Israel-tilknytning.

*BIBSYS:*

• Utvikler og drifter et nasjonalt biblioteksystem for norske fag- og forskningsbibliotek.
  • Et forvaltningsorgan under Kunnskapsdepartementet og administrativt organisert som en enhet under Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.

*Ex Libris:*

• Ble grunnlagt i Jerusalem i 1986 med formål om å utvikle et hebraiskspråklig bibliotek. Selskapet utviklet seg til å bli teknologisk ledende innen bibliotekautomatisering og informasjonsservice. I august 2008 ble selskapet kjøpt opp av de amerikanske investorene Leeds Equity Partners.

Nylig presenterte Bibliotekenes IT-senter søkerportalen PRIMO for en gruppe norske representanter for fagbibliotek, deriblant Universitetet i Oslo (UiO) og Biblioteksentralen. Ex Libris ble opprettet ved det Hebraiske universitetet i Jerusalem i 1986, har israelsk ledelse, og var inntil nylig eid av det israelske investeringsselskapet Walden Israel.

– Ex Libris bør ikke være et alternativ for UiO, sier Tine Tång Engvik, leder i Blindern Palestinakomité.

Engvik savner en klar avstandtagen fra Israel i akademia, og mener at en boikott vil sende et tydelig signal til israelske selskaper om at de representerer en stat som utøver vold og folkerettsbrudd.

– UiO må stille hardere krav, sier hun.

– Boikotter ikke

Geir Ellingsrud, rektor ved UiO, kjenner ikke til presentasjonen av Ex Libris for UiO, og kan ikke utelukke at universitetet kjøper inn israelske produkter.

– Vi forholder oss til den nasjonale utenrikspolitikken, og har ingen planer om en institusjonell boikott av Israel, sier han.

Kjetil Hillestad, distributør av Ex Libris-produkter i Norge, fremhever at PRIMO er utviklet i samarbeid med anerkjente universitets- og forskningsmiljøer i USA og Europa, og at det gir mulighet til å søke i ulike databaser gjennom et svært enkelt brukergrensesnitt.

– Systemet er et svært nyttig verktøy for studenter og forskere, sier han.

– Ikke israelske

Ex Libris ble høsten 2008 kjøpt opp av de amerikanske investorene Leeds Equity Group, mens ledelsen forble i Jerusalem. Hillestad fremhever at Ex Libris dermed ikke er israelsk lenger.

Roy Gundersen, direktør ved bibliotekvesenet BIBSYS, forklarer at Ex Libris kun er en av mange søkeportaler som kan bli vurdert.

– I første omgang vil det kun være tale om en pilotinstallasjon slik at vi kan vurdere nytten nærmere.

Gundersen utelukker ikke samarbeid med Ex Libris, da BIBSYS ikke vektlegger systemeiers nasjonalitet når nye system vurderes.

– Kravene er i hovedsak av teknisk, funksjonell og økonomisk karakter, sier han.

– Hva mener dere om å inngå avtaler med institusjoner i krigførende land?

– BIBSYS følger vanlige statlige regler for anskaffelse, sier Gundersen.

Engvik mener den nære alliansen mellom Israel og USA gjør overgangen fra israelsk til amerikansk eierskap ubetydelig.

– En indirekte støtte av israelsk teknologi er like ille, sier hun.