HÅPER PÅ SEIER:Trygve Wyller vurderer sjansene sine til å vinne rektorvalget som gode. - Vi har mottatt overraskende mye støtte, sier han om laget sitt.

Wyller stiller som rektorkandidat

Teologidekan Trygve Wyller ønsker en tydelig rektorvalgkamp. Derfor stiller han selv til valg.

Rektorvalget 2009

• For å stille som rektorkandidat, kreves offisiell støtte fra minst 20 stemmeberettigede.
  • Ingen kan underskrive mer enn ett forslag.
  • Alle studenter har stemmerett, og studentstemmene teller 25 prosent. Vitenskapelig ansattes stemmer teller 58 prosent, mens teknisk og administrativt ansattes stemmer teller 17 prosent.
  • Valget foregår elektronisk fra 30. mars til 2. april 2009, via Uio.no.
  • Det nye rektoratet tiltrer 1. august 2009.
  • Forslag til kandidater sendes til rektor-valg@admin.uio.no innen 16. februar 2009, kl. 16.

Trygve Wyller, dekan ved Det teologiske fakultet, lanserer nå sitt kandidatur til rektorvervet ved Universitetet i Oslo for perioden 2009-2013. Det er gått to uker siden medisinprofessor Ole Petter Ottersen kunngjorde at han stiller.

– Det så lenge ut som om det bare skulle bli én kandidat til rektorstillingen. Jeg mener det er sunt for universitetet at minst to kandidater står mot hverandre, sier Trygve Wyller.

Nettopp mangelen på kandidater var den utløsende årsaken til at Wyller stiller til valg. Med seg på laget har han fysiologiprofessor Guro Valen som prorektorkandidat, og professor i kulturstudier Arne Bugge Amundsen, som ønsker å bli viserektor for utdanning.

– Vi er tre mennesker som ønsker å gå tungt inn og bruke all vår tid på å sitte i rektoratet dersom vi blir valgt. I tillegg har vi alle bred erfaring innen hvert vårt fagfelt, sier Trygve Wyller.

Hele arbeidsprogrammet til Wyllers rektoratlag er ikke ferdig, men trekløveret avslører at de blant annet ønsker flere postdoc.-stillinger, en tydeligere profil til master- og bachelorgraden, tilretteleggelse for lengre utenlandsopphold for studenter, midler for å øke antall kvinnelige vitenskapelige ansatte og en rektor som er mer synlig i den offentlige debatten.

Og dette er bare fem av i alt 25 foreløpige mål som lanseres innen temaene forskning, utdanning og ledelse.

– Det er fint å komme med store ord og visjoner, men vi ønsker også å vise at vi er i stand til å være konkrete, slår Wyller fast.

Trygve Wyller har vært dekan ved Det teologiske fakultet siden høsten 2006 og mener at bred universitetspolitisk erfaring er viktig hos en potensiell rektor.

- Jeg kjenner universitetets ufordringer, helt ned på detaljnivå. Rektorkandidat Trygve Wyller.

– Jeg kjenner universitetets ufordringer, helt ned på detaljnivå. Samtidig tror jeg at vi skal klare å omsette erfaringen vår til handling.

Fristen for å melde seg som rektorkandidat er 16. februar. Selve rektorvalget skjer elektronisk på UiOs web, fra 30. mars til 2. april.