AVVENTENDE: Under forrige ukes «Frokost med Bernt»-seminar var statsråd Tora Aasland avventende med tydelige innspill i dannelsesdebatten.

Aasland taus om Dannelsesutvalget

Ingen får vite hva utdanningsministeren tenker om å gjøre studiene mer dannet. Det skuffer.

Utvalgets utspill er så ulne og tannløse at de er vanskelige å kommentere. Heine Skipenes, leder for Studentparlamentet

Dannelsesutvalget

• Dannelsesutvalget ble opprettet i 2007 og er et frittstående utvalg nedsatt av Universitets- og høgskolerådet.
  • Fremtredende medlemmer av dannelsesutvalget er Inga Bostad (viserektor ved UiO), stortingspolitiker Odd Einar Dørum (V) og statsviter Bernt Hagtvet fra UiO.
  • Utvalget ønsker å sette fokus på innholdet i høyere utdanning i Norge, og har har den klassiske dannelsestankegangen som utgangspunkt for sine visjoner.
  • Forrige uke publiserte dannelsesutvalget en kronikk i Aftenposten som innledet den pågående debatten om dannelse i høyere utdanning.

Dannelsesutvalget, en gruppe nedsatt av Universitets- og høgskolerådet, la nylig opp til en bred debatt om innholdet i høyere utdanning. Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland, avstår imidlertid fra å delta i debatten. Da hun i forrige uke holdt et innlegg på seminaret «Frokost med Bernt» var hun positiv til utvalgets initiativ, men svært sparsommelig med konkrete innspill.

– Nå er det mange tanker og definisjoner av dannelsesbegrepet som svirrer rundt. Derfor er det behov for en del begrepsavklaringer i denne saken før jeg vil ta nærmere stilling til den, sa Aasland, og utdyper overfor Universitas:

– Jeg hilser debatten om dannelse velkommen, og vil inspirere til at den utfolder seg og berører så mange instanser som mulig. Likevel ønsker jeg å forholde meg noe avventende før utvalget har presentert mer konkrete planer for gjennomføringen av sine ideer. Jeg ser frem til det forestående dokumentet som utvalget skal fremlegge. Først når det kommer kan vi ta stilling til eventuelle konkrete tiltak.

Skuffet

Venstres stortingsrepresentant Odd Einar Dørum, som i denne sammenhengen uttaler seg som representant for dannelsesutvalget, er skuffet over statsrådens beskjedne deltagelse i debatten.

– Jeg er forundret over Aaslands nøling i denne saken. Jeg mener at en statsråd bør kunne bidra med tydeligere visjoner i en slik offentlig debatt, sier Dørum.

Mangelen på forslag til konkrete tiltak er ifølge Dørum tilsiktet fra utvalgets side.

– Det vi ønsker er å oppfordre til ettertanke om innholdet i høyere utdanning. Vi vil ha en bred offentlig debatt og henvender oss derfor både til utdanningsledelsene, studenter og lærere, så vel som til departementet.

Dørum hadde ønsket seg en mer visjonær statsråd på dette feltet.

– Det er viktig at politikere ikke reduserer seg til kun å være byråkrater. Jeg tenker spesielt på Gudmund Hernes, som i sin tid var en kunnskapsminister med klare visjoner. Jeg vil oppfordre Aasland til å ta lærdom av sine forgjengere på dette feltet, sier Dørum.

Merkelig

Aasland kjenner seg ikke igjen i Dørums kritikk.

– Jeg synes det er merkelig av Dørum å påpeke manglende visjoner, når han selv ikke var tilstede under frokostmøtet, sier Aasland.

Aaslands taushet får imidlertid støtte fra Heine Skipenes, leder for Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo.

– På dette punktet støtter jeg Aasland fullt og helt, fordi utvalgets utspill er så ulne og tannløse at de er vanskelige å kommentere, sier Skipenes.

– Det er åpentbart at de synes noe er galt, men jeg savner en nærmere tydeliggjøring av deres visjoner.