FATTIG: For Norsk Studentunion, her ved leder Ingvild Reymert, vil pengetrøbbel være en saga blott dersom sammenslåingen med StL blir gjennomført. (Foto: Stephane Lelarge)

NSU gjør tidenes kupp

Hvis landets to studentorganisasjoner slår seg sammen, ligger det an til at fattige Norsk Studentunion får tilgang til Studentenes Landsforbunds robuste bankkonto.

RIK: Øistein Svelle, leder i Studentenes Landsforbund, tror ikke sammenslåingen er motivert av StLs pengesekk. (Foto: Arkiv)

Det er urettferdig at StL skal betale for at NSU har vært mindre flinke med økonomien. Gustav Mikael Dahl, leder for Studentparlamentet i Bergen.

Norsk Studentunion

• Leder: Ingvild Reymert.
  • Representerer rundt 93 000 studenter.
  • Interesseorganisasjon for studenter ved universiteter, kunsthøgkoler og vitenskaplige høgskoler.
  • Har medlemslag i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Ås og Tromsø.

Studentenes Landsforbund

• Leder: Øistein Svelle.
  • Representerer rundt 100 000 studenter.
  • Norges største studentorganisasjon.
  • Har medlemslag ved 31 statlige og private utdanningsinstitusjoner.

På landsstyremøtene i april skal medlemslagene til Norsk Studentunion (NSU) og Studentenes Landsforbund (StL) ta stilling til om organisasjonene skal slå seg sammen. Begge styrene går inn for at all egenkapital blir skutt inn i den nye organisasjonen. NSU lå an til å gå 400 000 kroner i underskudd i fjor, før lokallagene spyttet inn 180 000 kroner i økonomisk førstehjelp. StL, på sin side, ser ut til å ha seks millioner på bok når de eventuelt slår seg sammen.

– Sånn jeg ser det, går begge inn med det de har av midler, kompetanse, erfaring og medlemmer. Derfor er det unaturlig å sette opp et tall på hvem av Studentenes Landsforbund eller Norsk Studentunion som bidrar med mest, sier StL-leder Øistein Svelle.

Sier fra seg hundretusener

Dersom styrene får det som de vil, skytes alle pengene inn i den nye organisasjonen. Gustav Mikael Dahl, leder i studentparlamentet som representerer Høgskolen i Bergen, er ikke glad for at NSU får tilgang på StLs millioner.

– Det er urettferdig at StL skal betale for at NSU har vært mindre flinke med økonomien, sier han. Dahl mener tilbakeføringer til medlemslagene kan hjelpe de små institusjonene til å komme seg opp.

Om pengene tilbakeføres til StL-lokallagene, får de utbetalt 40 kroner per student i lokallaget. For store lokallag dreier det seg om flere hundre tusen kroner. Allikevel får ikke Dahl støtte fra de andre store lokallagene Universitas har snakket med.

– Vi hadde fått en betydelig sum i tilbakeføringer, i og med at vi har mange medlemmer. Men vi mener at det er viktigere at den nye, nasjonale organisasjonen får et godt grunnlag, sier lederen i Studentparlamentet for Høgskolen i Sør-Trøndelag, Pia Helen Bjørsvik, som med dette kan gå glipp av vel 280 000 kroner til lokale aktiviteter.

– Men er det ikke urettferdig at StL skal svi for NSUs vaklende økonomi?

– Jeg veit ikke om urettferdig er det riktige ordet, men det er jo en klar skeivfordeling, og det blir veldig spennende å følge debatten og høre hva StLs andre medlemmer tenker om å skyte inn egenkapitalen, sier Bjørsvik.

Det aller største StL-laget deler hennes synspunkt.

– Det er ikke snakk om en sammenslåing av StL og NSU, men opprettelsen av en helt ny studentorganisasjon for alle studentene i Norge. Den nye organisasjonen må få et best mulig utgangspunkt, sier lederen i studentparlamentet ved Høgskolen i Oslo, Anna Wergeland.

Ideologi framfor økonomi

Ingvild Reymert, leder i NSU, mener at økonomien ikke skal bli et framtidig problem for NSU uansett.

– NSU har vedtatt et fornuftig budsjett og en plan for å bygge opp vår egenkapital, forteller Reymert.

Hun avviser at det hadde vært slutten for NSU dersom ikke sammenslåingen hadde funnet sted.

– Nei, på ingen måte. Sammenslåingsprosessen gjøres jo ikke på grunn av interne økonomiske årsaker, men fordi det tjener norske studenters interesse best, sier Reymert.

StL-leder Øistein Svelle sier at skeivfordelinga lar seg svelge på grunn av håpet om at NSO skal kunne drive studentpolitisk arbeid fra starten av, uten at økonomien er en belastning. Han tror heller ikke at sammenslåingen er motivert av StLs sparekonto.

– Er dette NSUs enkle løsning på et langvarig økonomisk problem?

– Det har jeg ikke inntrykk av. I mange år har det vært stor og bred oppslutning om fusjonen fra begge parter, helt uavhengig av organisasjonenes økonomi, sier Svelle.

Hun mener at alt ser lyst ut for at de to samarbeidende unionene skal bli én.

Dette er tredje gang organisasjonene forsøker å fusjonere. Prosessen strandet i 2002 og 2007.