VANESAK: Bill Gates´ Microsoft-formater har fremdeles monopol når dokumenter publiseres på UiO-nettsider. (Foto: Kees de Vos/Wikipedia Commons)

Føyer seg etter Microsoft

Fra 1. januar skal alle dokumenter på UiO-nettet publiseres i åpne formater, men UiOs ansatte fortsetter å bruke Word og Powerpoint.

Forskrift om åpent dokumentformat

• Fra 1. januar 2009 skal all informasjon på nettsidene til statlige organer være tilgjengelig i de åpne dokumentformatene HTML, PDF eller ODF.
  • Forskriften har som formål å sikre at ikke offentlig sektor har sterke bindinger til en bestemt leverandør, som for eksempel Microsoft.
  • Forskriften kommer fra Fornyings- og administrasjonsdepartementet.

Alle fakulteter på Universitet i Oslo (UiO), med unntak av Det teologiske fakultet, har lagt ut dokumenter for vårsemesteret i Word- og Powerpoint-format. Dette bryter med statens nye regel om åpent format på dokumenter. Konsekvensen blir at studenter må skaffe programvare som kan behandle Microsoft-formater. Hvis ikke risikerer de å ikke få tilgang til studiemateriell som legges ut av UiO.

– Når UiO legger ut studieinformasjon i Word-format, må studenten ha denne programvaren for å få tilgang til dokumentet. Dette bryter med det vedtatte kravet om åpne standarder, sier Heidi Arnesen Austlid, direktør i Friprog, et statlig finansiert senter som jobber med å få det offentlige til å bruke fri programvare.

Selv om for eksempel gratisprogrammet OpenOffice takler Microsoft-formater, er intensjonen at UiO skal gå bort fra Word og Powerpoint, og erstatte disse med de frie formatene HTML, PDF og ODF.

– Universiteter og høyskoler har et stort ansvar overfor studentene når det gjelder å følge opp dette, slik at studentene fritt kan benytte seg av fri og gratis programvare hvis de vil det, sier Austlid.

Planlegger å informere

Universitetets senter for informasjonsteknologi, USIT, har ansvar for UiOs IT-tjenester, og skal sørge for at ansatte legger ut dokumenter i tråd med reglene. IT-direktør Lars Inge Oftedal innrømmer at informasjonen ut til de ansatte ikke har vært god nok.

– Vi har tilrettelagt for dette. Men hvor mye dette er i bruk, det vet jeg ikke.

– Er de ansatte klar over at de nå må publisere i andre formater?

– Informasjonen er sendt til universitetsdirektøren og Informasjonsavdelingen. Det kan absolutt hende at informasjonen ikke har vært god nok, sier IT-direktøren.

Informasjonsavdelingen har planlagt å informere de ansatte om de nye standardene.

– Vi har ikke gitt ut noen informasjon om dette ennå fordi vi har blitt forsinket, men

vi har planlagt å gjøre det så fort som mulig, sier seniorrådgiver ved informasjonsavdelingen, Hildegunn Lunden.

– Burde ikke denne informasjonen kommet tidligere?

– Absolutt, dette er uheldig og vi legger oss helt flate, sier Lunden.

Ønsker fri konkurranse

Kommunikasjonsrådgiver i Fornyings- og administrasjonsdepartementet, Helge Kvandal, forteller at formålet med denne forskriften er å gå bort fra totalitær programvare:

– Brukere skal ikke tvinges til å bruke samme programvare som den som publiserer, man skal selv kunne velge programvare for å få offentlig informasjon. Hvis det offentlige tvinger deg til å bruke én type, så får dette konsekvenser for konkurransen i programvaremarkedet, sier Kvandal.

Presseansvarlig i Microsoft Norge, Eirik Lae Solberg, skulle ønske at deres foretrukne åpne format, Open XML, var inkludert i listen over obligatoriske formater.

– Det pålagte formatet ODF vil gjøre at for eksempel Excel-filenes formler i regneark vil gå tapt i konverteringen til det åpne formatet.

– Er ikke dette bare fordi dere vil at flest mulig skal kjøpe Microsofts programvare?

– Nei, formatet eies av det internasjonale standardiseringsorganet ISO, så hvem som helst kan bruke det i sin programvare. Vi tror de som blir Microsoft Office-brukere gjør det fordi de foretrekker funksjonene og brukervennligheten, og derfor er villige til å betale de hundrelappene det koster, sier Solheim.