HJELPER: Universitetsdirektør ved UiO, Gunn Elin Aa. Bjørneboe har fått gjennomslag for at UiO skal ta i mot en forfulgt forsker annet hvert år. (Arkivfoto: Stephane Lelarge)

Åpner for akademiske flyktninger

Universitetet i Oslo vil ta imot flere forskere på flukt, og ønsker også å inkludere flyktninger med vitenskapsbakgrunn som allerede er i Norge.

Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe fikk tirsdag Universitetsstyrets enstemmige tilslutning til et forslag om at Universitetet i Oslo (UiO) skal ta imot en forfulgt forsker senest i 2009. Deretter skal UiO ta imot en ny forfulgt forsker annethvert år. I tillegg ber universitetsdirektøren om at det vurderes om forskere som er i Norge som flyktninger skal få tilgang til fagmiljøer ved UiO.

Universitas skrev 15. oktober at selv om universitetet har vært medlem av solidaritetsnettverket «Scholars at Risk» (SAR) siden 2001, har det kun gitt to forfulgte akademikere stilling, og ingen siden 2004. Nettverket kjemper for akademisk frihet, hovedsaklig ved å arrangere midlertidige ansettelser hos vertsinstitusjoner tilknyttet nettverket.

Bjørneboe mener at det er et realistisk ambisjonsnivå å få ordningen til å fungere.

– Nå har vi tatt et enda større strategisk valg, og jeg er glad for at Universitetsstyret har sluttet seg til vedtaket, sier Bjørneboe.

UiO er Nordens eneste vertsinstitusjon for forfulgte akademikere. På verdensbasis har 1500 forskere søkt om asyl gjennom SAR i perioden 2000 til 2008. 105 har fått ansettelse.

– Vi beholder vårt medlemskap i SAR og utvider vår SAR-komité med to vitenskapelige ansatte i tillegg til den faste koordinatoren. Jeg håper at dette øker intensiteten og interessen rundt dette arbeidet, sier Bjørneboe.

Leder for Grenseland – Forum for asylsøkere og flyktninger, Rune Berglund Steen, ønsker ambisjonene til UiO velkommen. Han synes det er prisverdig at UiO tar del i kampen for akademisk frihet, men han oppfordrer likevel UiO som institusjon til å bli enda mer konkret i sine ambisjoner når det gjelder inkludering av akademikere som er allerede i Norge.

– Det er dessverre ingen tall på hvor mange asylsøkere og flyktninger som er på et forskernivå i Norge, men UiO peker på et viktig problem, nemlig det at samfunnet går glipp av personer med voldsom akademisk kompetanse, sier Berglund Steen.