I EKSIL: Lederen i den colombianske studentorganisasjonen ACEU, Diego Marin, søker politisk asyl i Norge etter å ha blitt svartelistet av colombianske paramilitære.

Omfattende overgrep mot studenter

En ny rapport dokumenterer 592 menneskerettighetsbrudd mot studenter i Colombia.

Rapporten

• Rapporten er laget med grunnlag i innrapporterte og registrerte saker ACEU har samlet inn, presseoppslag, og data fra ulike statlige organer og uavhengige enheter som arbeider med menneskerettigheter.
  • SAIH bevilget 41 000 kroner til å systematisere data og lage rapporten.
  • Kilde: Rapport fra ACEU: Human rights violations against university students in Colombia – during the first term of Álvaro Uribe Velez, 2002-2006

Studenter i Colombia

Det er 32 offentlige og mellom 110-120 private universiteter i Colombia. Det totale antallet studenter er 1 200 000, om lag jevnt fordelt mellom de offentlige og private universitetene. Ifølge den siste folketellingen i Colombia er litt over 10,5 prosent av ungdommene i universitetsalder studenter.

Vold mot colombianske studenter, 2002-2006:

• Trusler: 120
  • Plutselig angrep: 5
  • Personskader: 174
  • Trakassering: 28
  • Uberettiget rettsforfølgelse: 11
  • Vilkårlig anholdelse: 204
  • Tvangsfjerning: 15
  • Anholdelse uten rett: 11
  • Tortur: 10
  • Drap: 14
  • *Totale brudd på menneskerettighetene: 592*

Demonstrasjoner er hverdagskost ved universitetene i Colombia. Mandag var to av universitetene i landet i streik. Det ene ble stengt av administrasjonen.

– Det går ikke en dag uten at det er streiker eller demonstrasjoner, forteller Diego Marin, leder for den colombianske studentorganisasjonen Asociación Colombiana de Estudiantes Universitarios (ACEU).

Onsdag forrige uke la ACEU og Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) frem en rapport som viser 592 tilfeller av brudd på menneskerettighetene overfor colombianske studenter den første perioden Álvaro Uribe satt som president (2002-2006). Overgrepene består av blant annet drap, trusler, tortur og personskader.

– Det er en kombinasjon av vanlige militære styrker og paramilitære grupper som står for forfølgelser og direkte vold mot studentene, sier Marin. Han mener at det pågår en konstant kampanje, blant annet i colombiansk media, der de prøver å fjerne legitimiteten til studentene.

De stempler studentene som terrorister. Diego Marin, leder for den colombianske studentorganisasjonen ACEU.

– De stempler studentene som terrorister, og omtaler universitetene som friområder der terroristene kan få gå fritt.

Ifølge Marin er det ikke lenger trygt for ham å oppholde seg i Colombia. Han har derfor søkt om politisk asyl i Norge.

– Sjofel kobling

Colombias ambassade mener ikke studentorganisasjonen yter presidenten rettferdighet. «Det har forekommet brudd på menneskerettighetene i flere tiår i Colombia. Dette er en virkelighet hver regjering har vært nødt til å takle og bekjempe. Uribes regjering har hatt spesielt god suksess med å redusere trusler og kriminalitet, og dette er offentlig akseptert av kompetente institusjoner, inkludert FN. Disse samme institusjonene krever samtidig at det tas flere skritt for å forbedre resultatene. Å kreve at myndighetene gjør mer er bra for befolkningen. Å knytte Uribe til brudd på menneskerettighetene er bare sjofelt». Dette skriver en ikke navngitt talsperson ved den colombianske ambassaden i Stockholm, som er sideakkreditert til Norge, i en e-post til Universitas.

Beskyttes mot straffeforfølgelse

Organisasjonen Amnesty International har over lang tid jobbet med konfliktene i Colombia. Gerald Folkvord fra Amnesty forteller om paramilitære grupper som jobber sammen med de colombianske myndighetene.

– De paramilitære gruppene beskyttes av myndighetene mot straffeforfølgelse og granskning. Uansett hvor mange de dreper eller torturerer kan de slippe konsekvenser for handlingene, sier Folkvord.

– Den colombianske regjeringen har et veldig aggressivt, kritisk blikk på menneskerettighetsaktivister og holdninger som strider mot deres egne. Aktivistene henges ut som terrorister. Det å bli framstilt som terrorist er synonymt med livsfare. De må flykte, forteller Folkvord.

Arne Aasheim, seniorrådgiver i Latin-Amerikaseksjonen i Utenriksdepartementet (UD), forteller at Norge gjennom sin ambassade i Bogotá forsøker å opprettholde en dialog med colombianske myndigheter.

– Gjennom ambassaden har Norge et nærvær i Colombia, og vårt utgangspunkt er at vi har en mulighet til å bidra til å dempe konfliktene og å formidle synspunkter gjennom kontakt. Menneskerettene er alltid på dagsordenen, sier Aasheim.