ANTI-COKE: Aktivisten Amit Srivastava kjemper for å spre bevissthet om det han mener er brusselskapets ødeleggelser i hjemlandet India.

Kritiserer Coca-Cola

Velferdstinget mener at Coca-Cola mangler samfunnsansvar, og krever at SiO tar opp problemet med brusgiganten.

Det boblet under brusdebatten på mandagens møte i Velferdstinget (VT). Et stort flertall vedtok en resolusjon som ba Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) ha en tøffere linje overfor leskedrikkprodusenten Coca-Cola Company.

– Velferdstinget og SiO har gode retningslinjer for etikk og miljø, og dette må vi følge opp, innledet Erik Schreiner Evans, som fremmet forslaget.

Resolusjonen sier at SiO må «legge til grunn vurderinger av miljøhensyn og menneskerettigheter» i neste års reforhandling, og «kommunisere tydelig overfor Coca-Cola de etiske argumentene mot en forlenging av den nåværende avtalen». Samtidig bes samskipnaden om å utforske alternative leverandører.

Studentens valg

Gjennom en stor leverandøravtale med SiO, har Coca-Cola Drikker AS automatplassering på campus og i studentboliger, og dominans på brussalg i kantinene. Bakgrunnen for forslaget fra VT er selskapets påståtte undergraving av fagforeninger i Sør-Amerika, spesielt Colombia, og miljøødeleggelser i India.

BRUS OG ETIKK: I India har store demonstrasjoner oppstått som følge av Coca-Cola Companys påståtte miljøødeleggelser. FOTO: AMIT SRIVASTAVA

– Det er ikke lenger et spørsmål om hvorvidt Coca-Cola forårsaker disse ødeleggelsene eller ikke. Det er bekreftet, blant annet av indiske myndigheter, som stengte landets største tapperi, hevder indiske Amit Srivastava fra India Resource, en organisasjon tilknyttet Attac.

Srivastava var til stede på VT-møtet for å argumentere for forslaget. Han sier brusgiganten har ødelagt næringen til utallige bønder.

– Studenter må ha mulighet til å velge etisk hver gang de handler. Å bruke er å «stemme» på produktet. Denne avstemmingen blir ofte vanskelig med Coca-Colas dominans på markedet, sier Srivastava.

Representanten med flest motargumenter i debatten var Moderat gruppes Haakon Peter Riekeles, som likevel stemte for forslaget.

– I utgangspunktet var jeg skeptisk til at vi skulle ta et etisk valg på vegne av studentene, men det viste seg at det heller handlet om å åpne for at studentene kan ta valget selv, begrunner Riekeles, som sier han ikke har noe imot å innrømme at han ble overbevist.

– Tar på alvor

– Vi tar samfunnsansvar svært alvorlig. Jeg har nettopp vært i Colombia selv, og har fått et grundig og komplett bilde av sakene vi har blitt anklaget for både der og i andre land. Jeg gleder meg til å dele denne innsikten med SiO, sier Svein Rømmerud, talsmann i Coca-Cola Drikker AS.

Rømmerud påpeker at det multinasjonale selskapet har tatt selvkritikk for en rekke forhold, og deretter gjort en solid jobb med å forbedre disse.

Srivastava hevdet under VT-møtet at gigantselskapet har en unik evne til å komme seg unna uheldige situasjoner, takket være enorme ressurser.

– Dette er en trist argumentasjon, for det betyr i praksis at vi aldri har mulighet til å renvaske oss. Slike poenger kommer ofte fram når det blir dokumentert at virkeligheten var en annen enn den man håpet på, sier talsmann Rømmerud.