REKTORSØKET: I april neste år velger UiO ny rektor. Prosessen med å finne Geir Ellingsruds etterfølger er allerede i gang.

Verv ledig: Universitetsrektor

Rektor Geir Ellingsrud abdiserer fra tronen til neste år. Universitas presenterer de heteste tipsene om hvem som vil ta over vervet.

Tidligere rektorer ved Universitetet i Oslo

• 1985-1992: Inge Lønning (Det teologiske fakultet).
  • 1993-1998: Lucy Smith (Det juridiske fakultet).
  • 1999-2002: Kaare Norum (Det medisinske fakultet).
  • 2002-2005: Arild Underdal (Det samfunnsvitenskapelige fakultet).
  • 2006-2009: Geir Ellingsrud (Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet).

Rektorvalget 2009

• For å stille som rektorkandidat, kreves offisiell støtte fra minst 20 stemmeberettigede.
  • Alle studenter har stemmerett, og studentstemmene teller 25 prosent. Vitenskapelig ansattes stemmer teller 58 prosent, og teknisk-administrativt ansattes stemmer teller 17 prosent.
  • Fristen for å fremme forslag om rektorkandidater er 16.februar.
  • Valget foregår 29.mars til 2.april 2009, og det vil for første gang bli mulighet til å stemme elektronisk.

Etter at Geir Ellingsrud annonserte at han ikke vil ta gjenvalg som rektor ved Universitetet i Oslo (UiO), har fagmiljøene og fagforbundene begynt arbeidet med å finne kandidater til rektorvalget 2009. Kristen Døssland, hovedtillitsvalgt i Akademikerne ved UiO, sier at det først og fremst er på lokalnivå prosessen foregår nå.

– Foreløpig har ikke Akademikerne sentralt gjort noe, men det er klart at fagforeningene på de forskjellige fakultetene nå leter etter aktuelle kandidater i sine rekker, sier Døssland.

I tenkeboksen

For å kunne stille til valg, kreves støtte fra minst 20 stemmeberettige. Frederik Zimmer ved Det juridiske fakultet har engasjert seg i de siste fire rektorvalgene, og forteller at prosessen i stor grad er uformell.

– Det starter gjerne med at noen synes at kolleger som er flinke bør stille, så forsøker man å kontakte bekjente på andre fakulteter for å sikre bred oppslutning rundt en kandidat. Noen kandidater er kanskje litt motvillige i begynnelsen, men etter hvert får de kanskje mer sans for tanken på å bli rektor, sier Zimmer.

Det er ennå ingen som offisielt har lansert sitt kandidatur, men etter det Universitas erfarer, er medisinprofessor Ole Petter Ottersen en aktuell kandidat. Selv vil han ikke si noe sikkert.

– Det er jo bare et par uker siden dere skrev at Ellingsrud trekker seg, så dette er en ganske ny problemstilling for meg. Men jeg kommer til å bruke de neste ukene i tenkeboksen for å vurdere om jeg skal stille til valg, sier Ottersen.

Kvinne og humanist

Psykologiprofessor Fanny Duckert stilte til valg da Ellingsrud ble valgt, men hevder hun ikke vil prøve en gang til.

– Nei, jeg kommer nok ikke til å stille til valg, for et slikt verv krever en helt spesiell dedikasjon. Men jeg synes absolutt det er på tide med en kvinnelig rektor, sier Duckert.

Flere kilder nevner Trine Syvertsen som et hett navn. Hun er dekan ved Det humanistiske fakultet, som til tross for å være det største fakultetet ved UiO, ikke har hatt rektorstolen siden 1969. Universitas lyktes ikke å få tak i henne, men i ansattavisa Uniforum svarer hun slik på spørsmål om hun kunne tenke seg å bli rektor ved UiO:

– Jeg har en morsom og spennende jobb som dekan på HF. Denne jobben vil ha førsteprioritet for meg de nærmeste årene.

Det samme svaret får Universitas av Morten Dæhlen, leder på Institutt for informatikk, når han konfronteres med ryktene om at han kan bli UiOs neste rektor.

– Jeg har akkurat blitt valgt til instituttleder her, og det anser jeg som mitt primære virkeområde fremover. Men det er veldig hyggelig å bli foreslått, sier Dæhlen.

Skuffet over Ellingsrud

Ved forrige valg ga Norsk tjenestemannslag (NTL), som har 1400 medlemmer ved UiO, aktiv støtte til Geir Ellingsrud.

– Det er jo en nedtur å støtte en kandidat som ikke lever opp til forventningene. Derfor må vi vurdere om vi skal støtte én spesiell kandidat denne gangen, sier Ellen Dalen, leder i NTL. Hun forteller at universitetsdemokratiet og styringsformer vil være sentrale saker for dem også ved dette valget.

– Vi har foreløpig en avventende holdning; vi vil se hva slags kandidater som dukker opp og lese deres valgprogram nøye, sier Dalen.

Kristian Gundersen, professor ved Institutt for molekylær biovitenskap, stilte også til valg i 2005, og har vært en profilert kritiker av Kvalitetsreformen så vel som av dagens ledelse.

– Vil du stille til rektorvalget til våren, Gundersen?

– Min kommentar er at jeg ikke har noen kommentar.

– Kan det tolkes som at du ønsker å stille?

– Hehe, vel, du får stå for den tolkningen. Men det er nok flere av oss som var kandidater sist, som går i tenkeboksen nå, sier Gundersen.