UIOS NETTSIDER: Skal bli nye, men ingen vet når.

– Anarki på nett

I 2005 varslet Universitetet i Oslo at de skulle gjøre noe med sine sterkt kritiserte nettsider. Ved hjelp av 25 millioner kroner kan det hende de er ferdige i 2011.

Penger:

• Budsjettet til nettprosjektet er totalt omtrent 25 millioner kroner.
  • I 2008 er det budsjettert 12 millioner til prosjektet.
  • 2005-2006 NTNU la om sine nettsider på to år, for 10 millioner kroner.

Dette har skjedd i saken:

• 2005: UiOs nettsider slaktes, nye sider skal komme i 2006. Ingenting skjer.
  • 2006: Et anerkjent konsulentselskap med websider med spesialfelt sier at dette er for dårlig.
  • 2007: Prosjektet «Ny UiO-web» har en tidsramme som er lagt til 2011.
  • 2008: Handlingsplan for oppdatering av nettsidene skal bli laget i løpet av høsten.

Allerede i 2005 varslet daværende webredaktør for Universitetet i Oslo (UiO) sine nettsider at de kronglete nettsidene skulle bli bedre i 2006. Det skjedde ikke. Høsten 2007, to år etter, ble prosjektet «Ny UiO-web» startet opp. Prosjektet er blitt tildelt 25 millioner kroner frem til 2011, men fortsatt vet ingen helt når de nye nettsidene er på plass.

– Det er ikke bare en ansiktsløftning som trengs, hele systemet skal få et løft, sier kommunikasjonssjef Siv Nordrum, som i dag har redaktøransvar for UiOs nettsider.

Den siste store omleggingen av nettsidene ble gjort i 2000. I 2006 kjøpte universitetet en analyse om UiOs nettsider av konsulentfirmaet BEKK. I sammendraget til rapporten står det: «Det er betydelig avstand mellom dagens ambisjon ’Norges fremste utdannings- og forskningsportal’ og gjennomføringsevnen for de som arbeider med nettstedet. Gitt dagens situasjon er det vår samlede vurdering at virksomheten uio.no ikke har mulighet til å lykkes med å realisere ambisjonen».

Stadig kronglete

Analysen pekte på problemer som svak organisering, dårlig styrt ressursbruk, manglende koordinering mellom enhetene og lite kompetanseutvikling lokalt.

UiOs nettsider høster fremdeles kritikk fra fagkyndige. Førsteamanuensis ved Institutt for medier og design, Anders Fagerjord, er ekspert på utforming av nettsider, og har jobbet ved universitetet i ti år.

– Først og fremst er det forferdelig vanskelig å finne fram. Systemet som blir brukt nå er ikke noe godt for å lage et nettsted, og struktur og lenker har aldri blitt sånn som det var ment. Det mangler gode rutiner for å lage enkeltsider. Det mangler en helhetlig plan, og det er en dårlig idé å ha så høye krav til at alt skal se likt ut over alt.

– Jeg bruker å spørre studentene om eksempler på nettsider som ikke fungerer, og hvert år har studentene trukket frem nettsidene til UiO som tilfelle, sier Fagerjord.

– Universitetet har satt av store ressurser for at sidene skal rustes opp ordentlig. Kritikken er berettiget, og den har blitt hørt, sier Nordrum.

– Jeg skjønner at arbeidet kan oppfattes som at det går sakte, men vi jobber så fort vi kan. Nå er det ingenting som bremser, og jeg lover at vi skal få resultater, sier hun.

Svakhet i styringen

Siv Nordrum tok over stillingen som ansvarlig redaktør for UiOs nettsider for to år siden, og hun mener det har vært en svakhet i styringen.

– Nettsidene skal få en skikkelig overhaling. Ingen har nøyaktig oversikt på antallet sider som ligger ute. Anarki på nett, vil jeg nesten kalle det, sier Nordrum.

Hun sier at dette ikke har vært prioritert.

– Jeg har tenkt at dette må ha vært uttrykk for en manglende bevissthet hos den øverste ledelse.

Elizabeth Melsom er prosjektleder for «ny UiO-web», og hun forteller at det i løpet av høsten skal bli laget en handlingsplan for prosjektet.

– Jeg tør ikke å si noe eksakt om når man kan forvente en ny utforming på nettsidene. Vi skal først definere konkrete mål, og en tidsplan for prosjektet, sier Melsom.

Oppgitte studenter

Leder i Studentparlamentet, Heine Skipenes, forteller at det er en rekke studenter som har tatt kontakt med Studentparlamentet på grunn av de dårlige nettsidene til universitetet.

– Man må nesten være et geni for å finne ut hvordan sidene fungerer. Det er forferdelig mye penger, og så langt ingen resultater. Det er et dårlig bilde å sende ut, sier Skipenes, og legger til at man bør få fart på sakene.

NTNU, som huser 20 000 studenter, reorganiserte sine nettsider i tidsrommet 2005-2007. De brukte da 10 millioner kroner totalt.