Arkivfoto: Helle Gannestad

Sitt stille og hold kjeft – her tenkes det!

Husker du elevene fra ungdomsskolen med nedsatt i orden og oppførsel? Vi er ikke kvitt dem enda. De lusker i gangene på Blindern.

Her har du tre ting som irriterer medstudentene dine. Unngår du dette vil livet på Blindern gå knirkefritt for seg.

1: Det er uakseptabelt å være rastløs på lesesalen! Det er bekymringsfullt at et stort antall studenter lider av restless legs (den lidelsen som gjør at man har en stor trang til å riste på det ene beinet, vet du?). Ristingen forplanter seg i gulvet og pultene så de stakkars, uskyldige ofrene i nærheten får konsentrasjonen ødelagt. Det er bare å legge ned blyanten, for skriving er umulig under et minijordskjelv. Jeg må rett og slett holde vannflasken slik at den ikke faller overende og ødelegger pcen min.

Jævla snørrunger»

2: Respekter det akademiske kvarteret! Hvis du ikke er på forelesning kvart over, kan du sitte igjen utenfor. Forsentkomming forstyrrer oss studenter som respekterer tiden. Vanligvis vil den andpustende studenten brase inn i forelesningssalenen. Alle de ytterste setene er opptatt, så vedkommende må klemme seg inn mellom benker og studenter for å nå et ledig ett – og da blir det enten bak mot bak, eller front mot bak. Når studenten har funnet sin plass, er tiden inne for å dra av alt yttertøyet, finne fram notatboka, fargeblyanter, vann og kanskje litt nøtter for kosens skyld. Dette bryter med den norske normen som kalles «sitt stille og hold kjeft».

Mer som dette: Jeg er jo ikke interessert i sidemannens tanker (5)

Ble du like provosert? Hold kjeft, Oseid!

3: Og hvis du ikke visste det, så har man et maksimalt antall snøft på lesesalen! Tallet er tre. Men de syke studentene, som egentlig burde blitt hjemme, klarer ikke å overholde denne enkle regelen. Den slafsete lyden av snørr som blir sugd opp i nesa, fyller bihulene og siver inn cerebrospinalvesken, gjør at jeg får litt mindre lyst på hummus. Jævla snørrunger.

Jeg vil fremme et forslag om forbud mot forkjøla, forsinka og rastløse studenter på Blindern. Er du med meg?

Les også: HF-gutten må tenke seg om og holde kjeft

Les også HF-guttens svar: Chære Runa Fjellangière...