Fem grunner til at Oslo er en bra studentby

Det er på tide å slå et slag for Tigerstaden.

At Oslo er en elendig studentby er en påstand som har blitt gjentatt til det nærmest kjedsommelige. For selv om det organiserte studentmiljøet har en god del å gå på, er det faktisk ikke så ille å tilbringe sine studieår i Norges stolte hovedstad.

Les også! - Det er ikke noe studentmiljø i Oslo

1. Mat

Oslo kryr av kulinariske perler, enten du vil svi av halve studielånet på Michelin-restauranter som Maeemo eller Kontrazt, eller det som er mest aktuelt for de fleste av oss: Å bli mett for under hundrelappen. Ikke la deg lure av SiO-konsepter som Tacoteket og Ramen Ya. Det er kantinemat i forkledning. Dra heller til sentrum og nyt en deilig andesandwich på Mathallen eller rett nummer 12 på Lille Saigon.

Studentlunsjtesten: Mett på budsjett

2. Konserter og uteliv

Det sier kanskje seg selv, men Oslo har landets desidert beste konsert og utelivsscene. Hver helg inntar verdenskjente artister, band og DJ'er storstuer som Rockefeller, Sentrum Scene, Telenor Arena, og mer intime steder som Parkteatret, The Villa og Jaeger.

Pub-til-pub med trikken: Ni drikkestopp på ni trikkestopp

3. Mangfold

Mens byer som Bergen og Stavanger har så trange sentrum at du knapt kan puste, er det å bevege seg gjennom Oslo asfaltjungel en tur rik på opplevelser og inntrykk. Du kan feste med kakser på Solli den ene dagen, drikke latte med Løkka-hipstere den andre, og nyte en kebab med Grønlands gategutter den tredje.

4. Naturen

Noe av det mest undervurderte med Oslo, er naturen. En deilig skitur på vinteren, og sopptur på høsten, er bare en kort t-banetur unna. Ingenting er som å løpe fra seg litt fyllesyke rundt Sognsvann dagen derpå. For å ikke glemme bading på Sørenga, stedet der byen smelter sammen med havet.

5. Været

I Bergen regner det så å si hver dag. Stavanger er ikke stort bedre. I Trondheim og Tromsø er det kaldt. Oslo derimot. Her kan du lese pensum i parken til langt ut i september. Det regner lite, og på våren er det ikke rent sjeldent at gradestokken bikker 20 grader allerede i april.