Meget kritisk: Magasinredaktør, Kaja Storrøsten, mener noe om homofili og islam i ukens leder i magasinet.

– 40 prosent av homofile menn har opplevd hatkriminalitet

Amir (18) står i fare for å bli dobbelt stigmatisert. På grunn av sin legning og religion.

«Hei, det er Universitas. Vi skal skrive en reportasje om skeive muslimer. Har du mulighet til å møtes for et intervju?»

«Anonymt?? Ikke sant? Det må bli etter skoletid.»

Å finne noen som skjuler sin seksuelle legning er vanskelig. Derfor var det et lykketreff at vi fikk snakke med «Amir» (18) i reportasjen (s. 4-7). Han går siste året på videregående og er muslim. Han følger en tolkning av koranen som sier at det er ulovlig for menn å ha sex med andre menn. Familien hans vet ikke at han er homofil.

Likevel er Amir heldig. Han kan dele hemmeligheten med fire bestevenner, som også er muslimer. De godtar han og forstår han.

– At han er homofil, er akkurat det samme som at jeg er heterofil, sa vennen hans til Magasinet. Han var med under hele intervjuet.

– Vi må begge være tålmodige og passe oss for å ha sex før ekteskapet. Så vi er i samme båt, sa han.

Men de er ikke helt i samme båt. Hvis Amir velger å komme ut en dag, må han forholde seg til at deler av det muslimske miljøet ikke godtar homofile. Det gjør ikke alle i resten av samfunnet heller. En undersøkelse fra 2012 viser at 40 prosent homofile menn har opplevd hatkriminalitet. Det er også påvist høyere forekomst av selvmordstanker og selvmordsforsøk blant homofile, lesbiske og bifile. Unge er mest utsatt. Det kan skyldes ensomhet, vanskeligheter for å akseptere seg selv eller bli akseptert av andre. Dessuten er Muslimer allerede de som er mest utsatt for religiøst motivert hatkriminalitet, viser en rapport fra Oslo politidistrikt.

Amir står derfor i fare for å bli dobbelt stigmatisert. På grunn av sin legning og religion.

Samtidig er flere muslimer optimistiske og forteller at de opplever en voksende aksept i Norge. De mener media svartmaler tilstanden til skeive muslimer. Det er sant. Et intervju med Nora Mehsen i reportasjen, viser at det er mange som lever godt og åpent. Statistikken viser likevel at dette fortsatt er et problem som er verdt å ta opp.