Bønn: «Amir» (18) må ta med seg bønneteppe på skolen for å be. -Mange på skolen blir litt sjokkerte når jeg tar fram bønneteppe. De er ikke vant til det, men jeg synes bare det er morsomt.
Bønn: «Amir» (18) må ta med seg bønneteppe på skolen for å be. -Mange på skolen blir litt sjokkerte når jeg tar fram bønneteppe. De er ikke vant til det, men jeg synes bare det er morsomt.

Muslimske «Amir» (18) er homofil, men vil gifte seg med en kvinne

Ikke før i paradis er det greit å være med gutter.

– Jeg har ikke noe behov for å si til foreldrene mine at jeg er homofil. Hvis jeg hadde sagt det, hadde de sikkert tenkt at jeg kom til å gifte meg med en gutt, men det skal jeg ikke. Jeg skal gifte meg med en kvinne. Jeg må være tålmodig, og vente med å være med gutter til jeg kommer til Jannah, paradis.

«Amir» (18) sitter på en benk på en togstasjon litt utenfor Oslo. Her har han bodd hele livet, og han fører ivrig an til en mer avsidesliggende plass. I vinden flagrer kjortelen hans, også kalt Thobe. På hodet har han det arabiske hodeplagget keffiyeh, og rundt armen en stor klokke. Han prater iherdig, samtidig som han hele tiden kikker ned på mobilen og tekster. «Amir» forklarer at han vil være anonym, fordi han ikke forstår hensikten med å komme ut offentlig som homofil.

– Homofili er helt normalt, og jeg er helt normal, sier han.

Stressa og deprimert

Det var da «Amir» gikk første året på ungdomsskolen, at han fant ut at han likte det samme kjønn. I begynnelsen var det vanskelig, og han var stressa og deprimert.

– Jeg spurte meg selv hvorfor Gud hadde valgt meg, og det var vanskelig at jeg ikke visste hva islam synes om homofile, sier han.

For å lære mer, satt Amir seg ned for å lese om hva religionen synes om å like en av samme kjønn. Både fra det han leste, og av imamen i den lokale moskeen, fikk han vite at islam godtar homofile. Imamen forklarte at så lenge han ikke er sammen med en gutt, og holder seg unna gutter han synes er tiltrekkende, er det greit.

Etter å ha fått den beskjeden, var det klart for Amir at han kunne være homofil, men bare hvis han giftet seg med en jente.

– Hvis jeg hadde følt at det var riktig å være homofil, hadde jeg ikke hatt noe problem med å leve ut min legning. Hvis homofili hadde vært lov, hadde det stått i koranen. Gud prøver ikke å gjemme noe, sier Amir.

– Hvordan føles det å ikke kunne gifte seg med en gutt?

– Det går helt fint, allhamdulillha. Det var legningen min som trakk meg nærmere Allah, og som gjorde at jeg ble praktiserende muslim i niende klasse.

Hadde homofili vært lov er Amir sikker på at han hadde vært makeupartist.

– Jeg skal ikke bli det nå, men kanskje blir jeg det i paradis. For hva annet kan vel paradis være enn det folk ønsker seg, men som de ikke har her på jorda, forteller han.

– Dette er min jihad

Da Amir besøkte imamen i moskeen, ble han fortalt at det var en test fra Gud.

Ettersom det ikke er lov å være homofil på jorda, er det at jeg er tiltrukket av gutter, en test fra Gud. Dette er min jihad.

«Amir» (18).

– Ettersom det ikke er lov å være homofil på jorda, er det at jeg er tiltrukket av gutter, en test fra Gud. Dette er min jihad, min hellige krig, sier Amir.

– Testen kan gå over, eller det kan bli vanskeligere. Hvis Gud vil, kan han gjøre testen min enklere og kanskje gjør han at jeg etter hvert ikke blir tiltrukket av gutter lenger, fortsetter han.

At homofile muslimer mener homofili er en fase som kommer til å gå over, er ikke uvanlig. Det viser en studie fra Beirut i Libanon fra 2013. Informantene fortalte at de følte de levde i synd.

Islam speiles i kristendommen

– Begrepet «homoseksuell» ble først oppfunnet på 1800-tallet. Derfor er homofili en ganske ny kategori innenfor islam, forteller religionsviter ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk ved Universitetet i Oslo, Dag Øistein Endsjø.

– Hadithen, nedskrevne fortellinger om hva profeten Muhammed sa og gjorde, sier at både den som gjør det, og den som det blir gjort med, skal steines. Dette omhandler også analsex mellom menn, men det er også det eneste islam forholder seg til homofili, sier Endsjø.

– Begrepet «homoseksuell» ble først oppfunnet på 1800-tallet. Derfor er homofili en ganske ny kategori innenfor islam, forteller religionsviter ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk ved Universitetet i Oslo, Dag Øistein Endsjø.
– Begrepet «homoseksuell» ble først oppfunnet på 1800-tallet. Derfor er homofili en ganske ny kategori innenfor islam, forteller religionsviter ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk ved Universitetet i Oslo, Dag Øistein Endsjø.

Alt tolkes på forskjellige måter i religionene. En utbredt tolkning innenfor islam er at homofili er ulovlig da det ikke står noe om det i koranen.

– En slik tankegang speiler det konservative kristne perspektivet. Det viser hvordan islam og andre religioner tar over forestillinger fra kristendommen, sier Endsjø.

– Religion legger lokk på følelser

Amir sier det ikke er problematisk å være homofil. Endsjø mener en slik holdning imidlertid kan være et eksempel på at religionen legger lokk på følelser.

Videre forteller religionsviteren, at det kan være en fare for mange muslimer å være åpen med sine familier om legningen sin. De risikerer vold og tvangsekteskap i ærens navn.

Amir er imidlertid ikke redd for å fortelle det til foreldrene, som ennå ikke vet at sønnen er homofil.

– Kanskje vil de ikke få vite det. Gud vet, sier han.

Selv om 18-åringen tror de ville tatt det ganske greit, hevder han at han ikke har noe behov for å annonsere at han er homofil til hverken familien eller andre. Men hvis de spør han, kommer han ikke til å lyve.

Det er likevel noen Amir har sagt det til uoppfordret, og det er fire av kompisene hans. De var alle svært forståelsesfulle da han fortalte dem om legningen sin.

Lav profil i moskeene

– Det er viktig å anerkjenne de små skrittene i riktig retning for homofile muslimer, sier Sylo Taraku, rådgiver i tankesmien Agenda.

Situasjonen for homofile muslimer er dermed ikke bare mørk.

– For noen år siden var det tabulagt å snakke om at det fantes homofile muslimer. Imamer nektet for at det fantes noe særlig av det, og det var ingen som stod fram. Dette har endret seg, forteller Sylo Taraku.

Han legger likevel ikke skjul på at de fortsatt har en lang vei å gå.

– I større grad uttrykker de religiøse miljøene at rettighetene til homofile muslimer skal respekteres. Likevel mener de fortsatt at det er en synd, sier han.

– Hvordan tar moskeene imot homofile muslimer i dag?

– Så lenge man holder lav profil, og så lenge man ikke snakker høyt om sin legning, er det en stilltiende aksept om at det finnes homofile muslimer i moskeen, sier Taraku.

Han forteller at homofili er et generelt betent tema i de muslimske miljøene.

– Det kom veldig klart til syne etter at NRK programleder Norman Mubashir sto frem som homofil. Han ble avskrevet som muslim og mange mente at han var en skam for muslimer generelt, sier Taraku.

Åpen om sin legning

Kaltham Alexander Lie (54) var den første muslimen i Norge som var åpen om sin homofile legning. Selv om han har åpen homofil i flere år, mener han det har skjedd lite for homofiles rettigheter de siste årene. Det sa han til Klassekampen i år. Videre fortalte han at moskeene ikke tok ansvaret de har, og at få muslimske ledere var på banen for å forsvare de homofile.

Over telefon forteller Lie at flere homofile muslimer overser han på gata.

– De mener at min legning er feil, sier han.

– Jeg tror mange som er homofile muslimer har gitt opp å være åpen om sin legning, noe jeg har prøvd å motkjempe i flere år, legger han til.

Uproblematisk som skeiv muslim

Å være skeiv, muslimsk og ha innvandrerbakgrunn er ikke inkarnasjonen av det utenkelige, skrev Nora Mehsen i et innlegg i Aftenposten i forbindelse med terroren i Orlando. Hun er leder for Skeiv verden og er skeiv og muslim med innvandrerbakgrunn. Med seg selv og med sine foreldre, har hun opplevd det som uproblematisk å være det.

– På videregående begynte jeg å tenke at jenter var mer interessant enn gutter. Jeg føler ikke at jeg ble født skeiv, men jeg kom etter hvert over en side ved meg selv som jeg ville utforske, sier Mehsen.

Estetisk: Nora Mehsen, leder for Skeiv Verden, går med hodeplagg fordi hun syns det er estetisk vakkert, og ikke fordi hun ikke vil friste mannen, som mange tror er grunnen til at muslimske kvinner går med hodeplagg. -Det er interessant hvordan man kan ta tilbake religiøse og kulturelle symboler, og gi de nye mening, som jeg gjør med hodeplagget mitt, sier hun.
Estetisk: Nora Mehsen, leder for Skeiv Verden, går med hodeplagg fordi hun syns det er estetisk vakkert, og ikke fordi hun ikke vil friste mannen, som mange tror er grunnen til at muslimske kvinner går med hodeplagg. -Det er interessant hvordan man kan ta tilbake religiøse og kulturelle symboler, og gi de nye mening, som jeg gjør med hodeplagget mitt, sier hun.

Hun har satt seg ned ved ett av de hvite bordene i kantinen på Holbergs Terrasse kurs- og konferansesenter, et steinkast unna Høgskolen i Oslo og Akershus. Det er lunsjtid, og Mehsen får i seg litt mat før det er tid for andre del i konferansen som tar for seg krysningspunkter mellom islamofobi og LHBTI, lesbiske, homofile, bifile, transpersoner og interseksualitet.

– Skeive er mer akseptert i Norge. Derimot er islamofobi og rasisme rettet mot de som blir sett på som muslimer økende. Det tegnes ofte opp et fiendebilde mellom muslimer og skeive, sier Mehsen.

Selv har hun ikke opplevd negative reaksjoner fra familien for hennes seksuelle orientering, men understreker at det er et stort mangfold av erfaringer blant skeive muslimer.

– Skeive muslimer kan være sårbare for en spesiell type undertrykking, fordi vi både kan bli diskriminert basert på seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk og på religion, kultur og etnisitet, sier hun.

Mehsen anser seg selv som kulturell muslim, og hun kommer ikke fra et konservativt religiøst hjem.

Vi må unngå å støtte opp under forestillingen om at skeive muslimer alltid har det forferdelig, og at de alltid undertrykkes.

Nora Mehsen

– Jeg vokste opp i en familie som spiste svinekjøtt, og foreldrene mine er ikke avholden til alkohol. Dette er eksempler på at det finnes flere måter å være muslim på. Alt bunner i religionsfortolkning, sier Mehsen.

Tolkningen om at det å være skeiv er en test fra Gud er hun imot.

– Det å være skeiv er ikke et onde som er påført oss av Gud. Det handler om en sneversynt religionsfortolkning, påført av mennesker, sier hun.

Media ser bare problematikken

Skeiv Verden har opptil flere ganger fått spørsmål fra journalister om skeive muslimer som lever i skjul, som de kan intervjue.

– Media er veldig opptatt av det ene narrativet, og sender til stadighet forespørsler om vi kan skaffe dem «en skeiv muslim som har det vanskelig». Journalistene er sjeldent interessert i mangfoldet av historier og erfaringer, sier Mehsen.

Hun mener ensidig oppmerksomhet, ikke gjør det lettere å være skeiv muslim.

– Man må kunne snakke om mangfoldet av erfaringer som finnes blant skeive muslimer. Vi må unngå å støtte opp under forestillingen om at skeive muslimer alltid har det forferdelig, og at de alltid undertrykkes, sier Mehsen.