– Du kan jo prøve å ta en chill-pill

Kompisen ser på film alene med kjæresten hans. Bør de flytte ut av kollektivet?

Kitty Byng

• Hun er utdannet psykolog ved Universitetet i København. Hun har drevet Studentpsykolgen, en privat praksis, siden 2014.

Jeg har akkurat flyttet inn i et kollektiv med kjæresten min og to venner. Foreløpig er det veldig hyggelig, men jeg synes det er litt vel god stemning mellom dama og vennen. Flere ganger har jeg funnet de to sammen på rommet der de ser på film eller bare snakker. Før vi ble sammen hadde de kysset en gang på fest. Det har ikke vært noe mellom dem, men det får meg til å lure om det er en kjemi der jeg ikke ser. Bør vi flytte ut? Eller skal jeg si ifra til vennen min at jeg ikke synes det er greit at han ser film alene med henne?

Hilsen student94

Kjære Student94,

Forhold er skumle. De gir oss så mye bra, men kan også trigge vår usikkerhet. Ut fra historikken og det du forteller, er det jo sannsynlig at det er en eller annen kjemi mellom kjæresten din og vennen din.

Men det at man har en kjemi med noen, betyr ikke nødvendigvis at man ønsker å gjøre noe med den. Og kjemi trenger heller ikke være seksuell. Kort sagt: det trenger ikke være så farlig, egentlig, om de har en kjemi. Du kan jo prøve å ta en chill-pill.

Men farlig er én ting, følelsen det gir deg er noe annet – og dette høres ut som et snev av sjalusi. Sjalusi er en veldig ubehagelig følelse. Den kan få deg til å føle deg tilsidesatt, usikker og liten. Bli lettere paranoid, få vondt i magen og hjertet, og gjøre at du oppfører deg som en kontrollerende dust eller trekker deg tilbake følelsesmessig og blir kald.

Sjalusi er en helt naturlig følelse. Mange kjenner på det innimellom, og så finnes det dem som sier de ikke gjør det. Fint for dem. Evolusjonsmessig har sjalusi vært en ganske nyttig følelse, det pleier man i hvert fall å si. Sjalusi sørger for at man passer på at partneren er trofast, og dette er en fordel i formerings-øyemed.

Å flytte ut fra kollektivet vil kanskje kunne fjerne problemet for nå. Da vil du ikke finne dama di og kompisen din på et rom sammen mer, og ikke bli konfrontert med den usikkerheten dette trigger. Problem løst! Ikke sant?

Kanskje. Men det kan være en slippery slope å velge dette som løsning. For hva med andre steder kjæresten din kan møte vennen din, eller andre karer hun liker å snakke med, for den saks skyld? Skal hun slutte å være der og? Og hvordan skal du sikre deg at hun ikke tenker på vennen din? Det kan du ikke gjøre. Du vil ikke kunne gardere deg mot sånt. Om dama di absolutt vil bli sammen med en annen, så er det i bunn og grunn ikke så mye du kan gjøre med det.

Uvissheten om man en dag vil bli forlatt ligger i alle forhold, og man må lære seg å leve med den uten å gi den for mye plass. Da har du bedre odds ved å være en støttende, interessert og bra kjæreste. Kjemi med andre folk vil komme og gå i løpet av et forhold, men deres fundament sammen kan være sterkere enn det hvis dere jobber litt for det.

Det jeg vil anbefale deg, er å prate med kjæresten din om dette. Nå vet jeg jo ikke hvor lenge dere har vært sammen og hvor trygg du er på henne, men hvis du har lyst på et forhold som både du og hun trives i, så er det en god idé å være ærlig om følelsene dine og hva du trenger i forholdet. Veldig uortodoks for en mann å gjøre, jeg vet det, men mitt råd allikevel.

Kanskje hun forstår deg og tar litt hensyn.

Har du spørsmål til studentpsykologen? Send inn til universitas@universitas.no (publiseres anonymt)