Tunge «kjelebjeller»: Med kettlebells trener du hele kroppen samtidig. Bare pass på ikke å miste kula på tærne.
Tunge «kjelebjeller»: Med kettlebells trener du hele kroppen samtidig. Bare pass på ikke å miste kula på tærne.

Bjelletak

Stiv og støl av eksamensangst? Uroen blir du kanskje kvitt med kettlebells, men stølheten er det nok verre med.

Dersom du er nybegynner, må du for all del ikke komme for sent til kettlebells-timen på Nydalen Athletica. For kettlebells, også kjent som «girya», som betyr «tung sak» på russisk, er nettopp det – tungt. Og dersom du kommer for sent, er det kun de tyngste sakene igjen å velge mellom, noe de fislete armmusklene dine vil betale for de neste femtifem minuttene.

Men hva er egentlig kettlebells? En kjele med bjeller?

Ikke så langt i fra: «Kettlebell»-en ser ut som en kanonkule med håndtak. Den stammer fra russisk gårdsbrukstradisjon på 1700-tallet, da bøndene pleide å bruke den til å løse opp kroppen samtidig som de styrket den. Kula skal brukes i øvelser som kombinerer kondisjonstrening med styrke og fleksibilitet.

Kettlebelltrening er spesielt bra for kjernemuskulaturen og anbefales derfor som medisin for lutryggede, eksamensstressede studenter. Dersom du er glad i at kroppen får kjørt seg skikkelig, men faktum er at du danser som en snegle – ja, da er dette timen for deg. Øvelsene tvinger hele kroppen til å jobbe dynamisk, mens du slipper å tenke på koordinasjon.

Og er du en av de som er redd for uheldigvis å slenge kula i veggen, i kneet eller – grøss – i naboen, så frykt ikke. Den glipper ikke så lett som det ser ut til. Dessuten er øvelsene for det meste enkle, og det er med en tilfredsstillende følelse av kontroll man svinger kula opp og ned, fram og tilbake. Noen øvelser er imidlertid mer avanserte, som «clean and jerk» hvor du skal slenge kula mellom bena, opp til brystet, og til sist over hodet. Om man ikke klarer øvelsen perfekt, blir i alle fall kroppen mørbanket i forsøket.

Det skal ikke benektes at ben og rumpe føles som gelé når man omsider karrer seg ut av salen – og at begrepet «støl» plutselig får en ny betydning dagen derpå. For mens de russiske bøndene «løste opp kroppen» med vektene etter en lang dag med kornknusing, skal det nok noen økter til før man merker nettopp denne gevinsten av treningen.