Balanse sa du? Strekk hendene mot taket og se opp mens du står i en så smal positur at du umulig kan holde balansen, med mindre du har vært her hver uke det siste året.
Balanse sa du? Strekk hendene mot taket og se opp mens du står i en så smal positur at du umulig kan holde balansen, med mindre du har vært her hver uke det siste året.

Utflytende kroppsknute

Pust ut. Ned i baby og inn i planken. Er du redd for nybegynnerkneika, bør du ikke hoppe rett på Yoga Flow.

Har du aldri prøvd yoga før, er det lett å begå noen brølere. I alle fall om du er litt idiot. Husk først og fremst å klippe tåneglene. Yoga praktiseres best uten sokker, noe som vintertid, for idioter, kan skape problemer. Og for all del, kle deg riktig. Bukse eller tights er lurt, litt for løsthengende shorts er ikke det. Kroppen peker alle veier, og det er ikke sikkert alle setter pris på at du viser frem alt av lår og mere til.

Det er ikke bare enkelt å holde følge i dynamisk yoga, eller Vinyasa flow som det også heter. Timene er lagt opp for å gi progresjon for de som er der fast, men det er også åpent for nybegynnere. Disse må derimot regne med at de ikke henger med på alt hele tiden, for instruktøren kjører raskt gjennom det meste. Og hvis du plasserer deg bak en stolpe og dermed effektivt blokkerer sikten frem til instruktøren, er det mildt sagt krevende å forstå hva som menes når instruktøren beordrer forskjellige dyr. Men det er heldigvis ikke verre enn at det går bedre og bedre i løpet av timen. Og selv om du helst skal ha øynene lukket, går det da an å titte bort på naboen, som selvfølgelig spretter opp og ned med det ene benet tvinnet rundt det andre, som det var den naturligste ting i verden.

Det skiftes hurtig mellom stillingene, og de fleste kroppsdelene blir tvunget inn i posisjoner de sjelden eller aldri før har vært i. I alle fall om ens definisjon av kroppskontroll er å lande på bena når man svinger seg ut av senga. Dette er ikke trening for hjerte og lunger, men for muskler og ledd. Den statiske styrketreningen fikk i alle fall anmelderens kropp til å dirre av innsats. Og utmattelse. At ingen andre ser ut til å lide under det samme, får stå for deres regning.

Du blir ikke svett av dynamisk yoga. Det er trening som roer ned sinnet og bøyer ut leddene. Med Yoga Flow slipper du som pensjonist å brekke lårhalsen, og du kan fremdeles bøye deg som 70-åring, men det hindrer ikke kjærlighetshåndtakene fra å legge seg om bringen. Men kombinert med annen trening, vil yogaentusiasten leve lenge, og det med et smil om leppene.