Alder er bare et tall: Sara Bäckman og Odd-Wiking Rahlff i rollene som datter av patriark og profesjonell gigolo, side om side viser at aldersforskjell har lite å si når det kommer til lekelyst.

Mann og gutt sugd ut av fly

Femten laivere fanget i en millenniumsfest 9000 meter over havet. Noe måtte gå galt.

Publisert Sist oppdatert
Just a gigolo: Odd-Wiking Rahlff spiller Alfred, en profesjonell gigolo og svindler, vendt i kjærlighetens lys. Han sto ovenfor mange vanskelige dilemmaer fredag kveld.
Teip: Sjangeren kalles Teiplaiv. Vanlig malerteip, som navnet indikerer, blir nemlig brukt til å måle opp ulike rom, vegger og scener. Skuespillerne må forestille seg alt.
Bastard: Det er greit å ikle seg teip for å skille seg ut i mengden. Helmut, en av stykkets mer upopulære karakterer, valgte å stresse det faktum at han var født utenfor ekteskap. Bare så det ikke skulle være noen tvil.
El kommandante: Teaterregissør Morgan Jarl (midten) ledet skuespillerne hele veien gjennom spillet, selv om friheten var stor for å komme med egne initiativ og handlingsvendinger.
Bar på fly: En temmelig naturtro bar var tilstede på flyet, og mye av handlingen sentrerte rundt denne. Vann ble denne kvelden erstatningen for eksotiske drinker som Daquari, Sea Breeze og Manhattan Sunrise, men når man kan forestille seg et fly lagd av teip, har man fantasi nok i mengder.
Tips, råd og vink: Fra Høyre: Håken Lid, Sofie Jansen og Erlend Eidsem Hansen gir verdifulle råd til Universitas utsendte Axel M.K. Hærland. «Det finnes ikke noe som heter å drite seg ut her, med mindre du gjør noe helt på trynet».
Bryt!: Ropte Morgan Jarl støtt og stadig. I dette tilfellet fryser han hele selskapet for å spille ut en dialog mellom gigoloen Alfred og hans medsammensvorne svindlerkollege han skal komme til å svikte.
Makta: Alf og Christie, arvinger til en av verdens største formuer måtte stå på for å hindre at hemmelighetene bak den korrupte IT bedriften ikke lakk ut.
Death of Starkiller: Industrispionen «Starkiller» dropper plutselig livløst ut på gulvet minutter før Kid og familiepatriarken suges ut av flyet. Ingen vet hva som har skjedd og mange forstsetter å nippe drinker og konversere. Teipen indikerer at Starkiller er på innsiden av flyet.
Farlig forhold: Universitas utsendte Axel M.K. Hærland startet stykket ved baren sammen med medbrakt prostituert og kjæreste Jay. Jay skulle vise seg å være en viktig støttespiller for en uerfaren Laiver.
Spøkelsestrøstet: Jay trivdes generelt på selskapet før hennes eneste sønn ble sugd ut av kabinen i supersonisk hastighet. Her kommer sønnens spøkelse tilbake for trøst kort tid etter hendelsen.
Skremmende autentisk: Helmut Hopps rolle beskrev han som en alkoholisert, kjederøykende lausunge.. Universitas utsendte Axel M.K. Hærland hadde lite problemer med å skli inn i rollen
Medtatt: Frida Sofie Jansen hadde lite annet valg enn å reagere kraftig på sønnens død. Hun beskrev hendelsen i etterkant som “litt vel mye”, men sier allikevel at hun liker å gi alt i øyeblikket.
Truepratet til samtykke: For å komme inn på festen måtte Helmut Hopp true sin far, den ex-nazistiske familiepatriarken “Generalen”, med å avsløre intime detaljer om familieselskapets dype korrupsjon for pressen. Forholdet mellom de to var tvers igjennom muggent fra første stund.
Hardt syn: Å se en seksten år gammel gutt og en åttitre år gammel nazist med rullator bli sugd ut av en nødutgang i 9000 meters høyde kan ta pusten fra de fleste. I etterkant av ulykken var turbulensen så kraftig at flere ble liggende bevisstløse.
Young love: Sara Bäckman spilte en av de yngre deltagerne på festen. Som femtenåring hadde hun og Kid noen romantiske øyeblikk som kunne utviklet seg. Om Kid bare ikke hadde blitt sugd ut av flyet.
Intrikat: Medregissør Petter Karlsson tegner opp et kart over de deltagende og relasjonene de har til hverandre.
Kartlagt: En av de to teaterregissørene Petter Karlsson tegner opp et kart som representerer de ulike karakterene i stykket. Linjene mellom de femten boblene representerer hvem som er tilknyttet hverandre, og fargene de er tegnet opp i representerer et godt eller dårlig forhold. Helmut hadde mange røde streker.
Nøye planlagt: Når femten mennesker deltar i samme spill er det lett å miste oversikten over hvem som var hvem. Derfor ble dette kartet tegnet opp for å se hvem som kjente hverandre, og om forholdene var gode eller dårlige.
Mistet sønnen: Frida Sofie Jansen ble nokså sjokkert når sønnen ble sugd ut av flyet på slutten av rollespillet. Hun sier man har få valg annet enn hysterisk sammenbrudd når et så stort eple faller i fanget.
Spøkelsestrøstet: Jay trivdes generelt på selskapet før hennes eneste sønn ble sugd ut av kabinen i supersonisk hastighet. Her kommer sønnens spøkelse tilbake for trøst kort tid etter hendelsen.
Skremmende lik: Helmut Hopps rolle beskrev han som en alkoholisert, kjederøykende lausunge. Universitas utsendte Axel M.K. Hærland hadde lite problemer med å skli inn i rollen.

*Grenselandet - en kortlaivfestival:*

  • Tok sted på Chateu Neuf den 19. og 20. november, arrangert av Fantasiforbundet og Laivfabrikken.
  • Festivalen arrangeres årlig og er åpen for alle og krever ingen tidligere erfaring med Laiv.
  • Fantasiforbundet, med over 500 medlemmer i Norge, har egen fløy på Universitetet i Oslo, med rundt 25 medlemmer.
  • «When our destinies meet», spillet Universitas deltok på, er et nett av historier der deltagerne selv skaper roller og historier underveis. Spillet ledes av en regissør som setter fokus på tematikk og dilemmaer i tradisjonen etter Bertolt Brecht.
  • Laiv er en type improvisert drama som foregår uten publikum, og uten fastlagt manus. Hver deltager har en rolle, en fiktiv person de later som de er gjennom hele spillets varighet.

Helmut Hopp, en 32 år gammel musikkmanager og bastardbarn av verdens største IT-mogul, snur seg fra flyvinduet og ser nervøst ut over millenniumsfesten. Knugende om sin femte cocktail tørker han en svettedråpe med et lite lommetørkle, børster aske fra den smaragdgrønne lurexdressen og vender seg til den prostituerte Jay og hennes 16 år gamle sønn, kjent som Kid.

– Jay, Kid, hør nå. Det er helvetes viktig at alt går bra i kveld. Husk å ikke fortell noen at dere er kjøpt og betalt. Du kjenner historien?

– Ja elskling, smiler Jay mens Kid nikker rastløst.

– Vi møttes på et cruiseskip tre år siden. Vi fremførte en duett av The Culture Club. Det var kjærlighet ved første blikk, og du har siden adoptert Kid som din egen.

Helmut er blakk, mislykket og på desperat på jakt etter familiens aksept og penger.

Flyet, hvor disse hendelsene utfolder seg, seiler rolig av gårde i en høyde på 9.000 meter, og krysser stadig inn i nye tidssoner. Lite vet de 15 laiverne som utgjør illusjonen, at før flyet lander vil liv ha gått tapt på noen ganske så bisarre måter.

From Sweden With Tape.

Tre timer tidligere, og gulvet på teaterscenen på Chateau Neuf er blankt og fritt for den hvite malerteipen som skal indikere de ulike deler av kabinen. Blant sirkelen av mennesker, med vidt forskjellig alder og bakgrunn, er ingen kledd som orker, alver eller nevrotiske hobbiter. Alle ser normale ut, noen som om de skal rett på fest når det hele er over i ellevetiden. Vi har akkurat startet å sette rammen for spillet «When our destinies meet», et nett av historier der deltagerne selv skaper roller og historier underveis, inspirert av tematikk og teknikker fra den tyske skuespillforfatteren Bertolt Brecht. Laiv kan med andre ord være hva som helst.

Formet som hans egne: Morgan Jarl dirigerer de deltagende fritt etter fantasien. «Jeg er som en skygge. Dere vil se meg, men jeg er der ikke,» forteller han før stykket begynner. Som regissør er det hans jobb å få frem kjernen og budskapet i spillet.
Kaptein Morgan: Morgan Jarl er designeren av spillet «When our destinies meet» som universitas deltok på. Rollen hans var å underveis komme med direksjoner og utvikle handlingen gradvis.

– Målet med denne kortlaiven, som Brecht hadde med sine skuespill, er å utforske ulike politiske problematikker, og hvordan vi står i forhold til hverandre i samfunnet, sier Morgan Jarl, svensk teaterregissør, laiventusiast og designer av konseptet «When our destinies meet».

Det brukes mange ulike virkemidler. Han ber oss om å fremføre små monologer eller spør hva vi ute av rollen synes om en gitt situasjon. Han fryser spillet, klør seg i skjegget og ber deltagerne gjenta enkeltscener for å understreke poenger. Teknikken ble først brukt av den samfunnskritiske Brecht, og kalles «Verfremdung», eller fremmedgjøring. Det gjøres for å trekke et publikum ut av skuespillets illusjon (laiv har derimot aldri publikum) for å rette fokuset mot stykkets kjerne og budskap. I dette tilfellet, maktstrukturer og korrupsjon i sosiale hierarkier. Eller noe i den duren.

– Vi trenger en til å spille en sønn eller datter av familiens patriark, sier Jarl.

– Hva med deg fra studentavisa?

Barnedød og Nazifar

Med det er Helmut Hopp født, og gjennom lattermild dialog mellom alle deltagende finner vi frem til hans profil og rolle. Mislykket, lausunge, alkoholisert, blakk; listen er temmelig fargerik og ikke mindre detaljert enn de andre 15 karakterene. En etter en får de liv. Det er Alf, den despotiske bedriftsfyrsten med en mørk hemmelighet, hans sekretær og elsker, som selger informasjon bak hans rygg til industrispionen «Starkiller». Det er Alfred, en mannlig gigolo og profesjonell svindler som innledet et falskt forhold med selskapets arving, Theresa, men som etter å ha lært henne å elske blir nødt til å svikte sin forretningspartner og medsammensvorne Josie. Og det er familiens patriark «Generalen», som etter årelange aktiviteter i det tredje rike, ble sendt i eksil hvor han startet bedriften som skulle erobre verdens IT-marked. De fleste i rommet er erfarne og har spilt med hverandre før. Stemningen er lett, lattermild og føles inkluderende og trygg. Rundt om på Chateu Neuf, på ulike rom og scener sitter grupper som denne og later som de befinner seg i andre virkeligheter. Det kalles Laiv(ing), men som Morgan minner oss på, dreier det seg mer om lek enn noe annet.

– Prøv å gi slipp på deg selv. Vær helt åpen. Som et barn i lek.

Dette er råd verdt å ta med seg når Kid og Generalen to timer senere blir sugd ut av flyet uten forvarsel.

Kid dør

Industrispionen «Starkiller» ligger livløs foran toalettet. Navnet står som et betryggende tegn på at det hele ikke tas altfor seriøst. Hva som har skjedd fikk tilsynelatende ingen med seg, men den prostituerte Jay er i ferd med å miste fatningen. Kid er borte. Kid er død.

– Herregud! Nei! NEI!!, vræler hun mens hun løper rundt i sirkler og river seg i håret. Faktiske tårer renner nedover kinnene og hele selskapet har snudd seg for å se.

Helmut står påfallende lenge med en drink i hånden og vet ærlig talt ikke hva han skal gjøre før , det fremadstormende IT geniet Lin, lener seg over sofaen og stiller spørsmålet han hadde håpet å unngå.

– Er ikke det kjæresten din, Helmut?

– Jo’a. (kremt)

– Vel, kanskje du burde gjøre noe?

Morgan ser at situasjonen er i ferd med skli ut av kontroll. Grasiøst løser han opp ved å sette karakterene i individuelle monologer, ender handlingen og lander flyet på Heathrow.

Vi puster kollektivt ut. Fjerner teip, små rekvisitter og setter stoler i en ring midt i salen. Så hvordan opplevdes spillet? De fleste virker enige om at spillet var av høy kvalitet, selv om hele sugd-ut-av-flyet greia på slutten ble litt mye. .

– Ofte kan det være negativt med så abrupte og store hendelser, siden alt man har bygd opp i karakteren til det punktet blir borte. Når sønnen min blir dratt ut av et rutefly har jeg egentlig ikke noe annet valg enn å løpe rundt hysterisk, sier Frida –, nå frigjort fra rollen som Jay.

Senere, over en juleøl i baren kommer «Starkiller» traskende bort og smiler.

– Så, hva synes du, «Helmut».

– Det var gøy. Veldig nytt, litt vanskelig til tider. Men hva skjedde med deg på slutten?

– Jeg tror jeg dævva. Det skjer noen ganger.

Powered by Labrador CMS