POTET GOD SOM GULL: Akkurat disse flakene er trukket i deilig baconfett, som koagulerer årene akkurat nok til å sinke alkoholen på vei til hodet.

Når maten kommer i andre rekke

Dropp studieplaner og kollokvieavtaler – det er tid for fest! Men etter den søte kløe kommer den sure svie.

SPISES PÅ EGET ANSVAR: Dette smørbrødet stammer fra Danmark, og danskene er nok også det eneste folkeslaget som tenker det er en god idé å spise så mye fett. Men ’sgu, vad det er godt!
VIDUNDERDRIKK: Denne sjokoladedrikken er den perfekte måten å begynne en dårlig dag på. Demper sukkersuget og river i halsen på samme tid.
CHOC-CORN: Hvem skulle tro at noe så søtt og noe så salt passer så godt sammen? Matpanelet forspiste seg i hvert fall.

*Matspalten:*

• Universitas tar i vårens magasiner for seg fire ulike mat-temaer.
  • Månedens tema var «Mat til fest – og dagen derpå».
  • Neste tema blir «Eksamensmatpakka».
  • Vi oppfordrer folk til å sende inn sine beste oppskrifter for teamet. Oppskriftene merkes med «MAT» i emnefeltet, og sendes til universitas@universitas.uio.no.

Fredag 18:30: Gjestene du har invitert kjenner ikke hverandre, og ingen av dem som kommer er nevneverdig sosialt intelligente. Alt ligger med andre ord til rette for en skikkelig fuktig kveld, men det er en vital ting som mangler: Saltmat! Lager du saltknasket selv, kan du stille dine gjesters Seltin-behov uten å måtte løpe helt til super’n. Kanskje blir ganen din så henrykt av snacksen at du ikke en gang gidder å spise middag før du begynner å trakte sprit fra dunk med vennene dine – billig og berusende.

Lørdag 13:00: Morgenen etter går det imidlertid opp for deg at du har gjort alt galt. Tømmerhoggerne har stått opp lenge før deg, og med gårsdagens antrekk på står du opp for å få en oversikt over situasjonen. Men før du får gjort noe med oppkastet i sofaen, ølklisset på gulvet og den knuste urnen til bestemora di, er du pent nødt til å spise. Heldigvis har du pugget matpanelets oppskrifter til dagen derpå. Du fyller magen med mettet fett og leder tankene mot noe annet enn den bankende hodepinen. I tillegg blir festrøykerhalsen lindret. God bedring.

Veterinærens nattmat

Rugbrød

Meierismør

Grov leverpostei

Bacon

Tomat

Persille

Stek baconet i meierismør til det er svidd. Legg ingrediensene på ristet brød i den rekkefølgen de er listet opp. Smøret skjæres med ostehøvel. Kan lede til angrep fra dyrevernere/skyhøyt kolesterolnivå ved for hyppig konsum.

Hjemmelaget potetgull

Tre poteter per brett

Olivenolje, smør eller baconfett

Sitronpepper

Rosmarin

Salt

En klype safran

Sett ovnen på 200 grader. Bland krydderet i morter. Skjær potetene i løvtynne flak (jo tynnere, jo bedre), og bland med olivenolje, smør eller baconfett i bolle. Stek på brett i ovnen inntil flakene så vidt er svidd. La hvile på en ferdiglest utgave av Universitas, så fettet renner av.

Sjokoladetrukne popcorn

1 pakke mikrobølgepopcorn

1 plate kokesjokolade

Smelt kokesjokoladen i vannbad mens popcornet står i mikrobølgeovnen. Tilsett salt og smør til popcornet etter behov. Bland med sjokoladen i en bolle og la det hele kjølne i fryseren noen minutter så sjokoladen størkner.

Vidunderkakao

1 liter skummet melk

10 ts kakaopulver

1 ss honning

En klype rent chilipulver

En klype kanel

Ørlite vaniljeessens/-sukker

Bland med stavmikser for en kremete drikk som lindrer halsen.