GJORT NYRIK AV LÅNEKASSEN: Panelmedlem Emil Flatø utbringer en skål for nylig anskaffet teplantasje i Nairobi, til blandet mottagelse fra Axel M.K. Hærland, Simen Tallaksen og Petrine Nyhus

Du har ikke råd til å la være

Stipendet har kommet, og nå er det tid for fråtsing.

FORRETT: Diverse tilbehør på en seng av salat. - Skjær kokte rødbeter i tynne skiver. - Ha på fetaost, pinjekjerner og ruccolasalat. - Hell over rikelig med olivenolje.
HOVEDRETT: Heltstekt kylling med sherrysjaus og poteter. - Kyllingen brunes på begge sider i en panne. - Gni så inn med salt og pepper. - Stapp hele hvitløksfedd inn i kyllingen, smør den med rosmarin, timian og litt olje. - Steketid avhenger av størrelse. Vår kylling veide 2,5 kg, og steketiden var på en drøy time. Pensle skinnet med smeltet smør de siste 10 minuttene. Ovnsbakte poteter: - Hvitløksfedd, rosmarin og olivenolje blandes sammen i en miks. - Her er den viktigste tommelfingerregelen; jo mer jo bedre. Overdriv gjerne, særlig med bruken av hvitløk. - Steketid ca 35 min. Sherrysjysaus: - Kraft fra kyllingen, så mye du får helt av under stekingen. - 2 dl fyldig rødvin. - 1 dl tørr sherry. - 2 ss usaltet smør. - 0,5 teskje salt, 0,5 teskje hvit pepper, finhakket timian. - Sausen kan stå lenge til småkoking. Kan derfor være lurt å begynne etter at kyllingen har stått en liten stund i ovnen (for å få kraft fra kyllingen). Krydderet tar man i mot slutten av koketiden, når men
DESSERT: Dronning Maud-fromasj med chili. - Bløt fem gelatinplater i kaldt vann i ca 5 minutter. - Hell vannet av gelatinplatene og smelt de i 1\2 dl kokende varmt vann. - Visp krem av 6 dl fløte. - Lag eggedosis av 5 eggeplommer og 5 ss sukker. - Bland sammen eggedosisen med den piskede kremen og hell i 0,5 dl portvin. - Finriv 100 g ekslusiv sjokolade. - Bland revet sjokolade og fromage sammen i en fin bolle. Strø litt sjokolade på toppen. Sett bollen i kjøleskapet en snau time, slik at fromagen får en fast og fin form. - PS: Chilien er bare til pynt.

*Gørrmétt*

• Universitas kommer til å ta for seg fire ulike mat-temaer i de kommende magasinene.
  • Månedens tema var «Eksklusiv mat sponset av Lånekassen».
  • Vi oppfordrer folk til å sende inn sine beste oppskrifter for teamet. Oppskriftene merkes med temaordet «MAT», og sendes til universitas@universitas.uio.no.
  • Neste tema blir «Mat for deg som er blakk».

– Hva?? Har dere ikke crème brûlée-brenner?

Matpanelets vestkantalibi er sjokkert. Et møblert hjem burde ha riktig utstyr for å lage god mat, og han reagerer med vantro over arbeidsforholdene på studentkjøkkenet.

Det er januar og lånekassen har nettopp spyttet ut en god slump penger til landets ellers sultefôrede studenter. Jula er over, kortet har vært overtrukket siden november og den siste matresten er skrapt ut av den innerste kroken av kjøleskapet. Nå er det endelig tid for å kose seg. Og hva passer ikke bedre enn en skikkelig middag i godt selskap?

– Skal vi leie inn en butler? foreslås det på matpanelets første redaksjonsmøte.

Budsjettet er av det romslige slaget, nærmere bestemt 17 520 kr samt 100 kr i sponsormidler. Man kan miste hodet av mindre.

Så, hvordan snobber du opp den ellers grå studenthverdagen med et fabelaktig måltid? Først og fremst: spis kun dyr du har et forhold til. Enten fordi du har skutt det selv, eller i fordi dyret har et navn. Styr unna frysedisken på Rimi. Kun det beste for Tora Aaslands gullbarn. Det kan også være lurt å lese seg opp på vin. Her er det viktig å lære de rette frasene, for hva gudenes nektar angår er det virkelig ingen superlativer som virker for urealistiske. Ettersom ingen har en anelse om hva du snakker om, slipper du lett unna med beskrivelser som «innsmigrende, kilen sødme med smak av blyantspiss, sedertre og stall».

En høy, kulturell standard bør være ingrediens i enhver samtale. Kanskje er du ikke blant dem som går i operaen, men for Guds skyld, det er ingen ting i veien med å late som. I godt selskap er det også som regel påkrevd å underholde med en liten anekdote. I utgangspunktet er de fleste du hører på slike middager rent oppspinn, så din trenger ikke være noe unntak. Bare kast håret bakover og proklamer for eksempel «Ja, dette minner meg om den gangen jeg var i Brunei (sultanat i Sørøst-Asia, red.anm) med Fredriksen...», og fyll ut resten selv.

Tilbehøret er også viktig. Det er lite som gir en mer autoritær og bedrevitende look enn en god, gammeldags pipe. Den kan også brukes til å peke med, noe som raskt avslutter en hver diskusjon. Fruentimmere bør gå med kraftig rød leppestift og neglelakk, og oppfordres for øvrig til å holde kjeft under måltidet.

Herrenes antrekk er som regel begrenset til kjole og hvitt. Å ankomme nonchalant med en levende svane i en sølvlenke vil oppfattes som en smule eksentrisk og derfor ravende festlig.

Så lenge du husker absolutt alt det ovenstående i forkant av middagen, bør du klare deg helt fint. Vi presenterer herved en god meny for deg som ønsker å slå deg løs. Bon appétit!