SCENEKAMP: Boksing, bryting og fekting er noe alle teaterstudenter ved KHiO må lære seg. Nå vil de også ha film på pensum for å bli bedre forberedt på arbeidslivet.
SCENEKAMP: Boksing, bryting og fekting er noe alle teaterstudenter ved KHiO må lære seg. Nå vil de også ha film på pensum for å bli bedre forberedt på arbeidslivet.

Slåss for filmen

Mellom de teatralske sverdslagene kjemper skuespillerstudentene ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) om å få mer film inn i utdannelsen.

–⁠ Fem minutter igjen med boksing, folkens, sier læreren til de syv skuespillerstudentene som er iført treningsklær og boksehansker. Ida Elise Broch står bredbeint med en lett svai i ryggen, og gyver løs på sin mannlige motstander. Det mørke håret danser rundt hodet hennes mens hun spretter rundt på gulvet og bokser for harde livet. Brochs ansikt har blitt kjent for mange etter at hun spilte en av hovedrollene i «Mannen som elsket Yngve». Nå er hun førsteårsstudent ved KHiO, hvor hun ikke bare kjemper en boksekamp mot medstudentene sine, men også en kamp for å få mer fokus på film i skuespillerutdannelsen.

En medsammensvoren i den kampen er tittelrollehaver fra samme film, Ole Christian Ertvaag.

–⁠ Det er altfor lite fokus på film her, sier Ertvaag.

Ida Elise Broch påpeker blant annet behovet å lære mer om apparatet rundt en filmproduksjon, både foran og bak kamera.

–⁠ Da blir vi kanskje bedre rustet til å en gang skape noe selv, eller i samarbeid med andre. Vi skal utdannes til å bli skuespillere, men gjerne også til å bli skapende skuespillere, sier hun.

–⁠ Vil øke kvaliteten

De unge skuespillerne får støtte fra stjerneregissør Erik Poppe. Mannen bak filmer som «deUsynlige» og «Hawaii, Oslo» forteller at filmbransjen lenge har etterlyst en større satsning på film i skuespillerutdannelsen.

Jeg tror en mer filmbasert skuespillerutdannelse vil bidra til å øke kvaliteten i norsk film. Erik Poppe, filmregissør

–⁠ Jeg tror en mer filmbasert skuespillerutdannelse vil bidra til å øke kvaliteten i norsk film. Selvfølgelig kan man også tilnærme seg kunnskap på andre måter, men jeg har tro på utdannelse, sier han.

–⁠ Hvorfor er det viktig med et større filmfokus i skuespillerutdannelsen? Holder det ikke med teaterskolering?

–⁠ Spørsmålet handler om hvorvidt det er forskjell på teater og film, hvilket det jo er. En skuespiller som har medvirket i film, med en teaterbasert utdannelse i bagasjen, ville nok ha ment at mer skolering i film på forhånd hadde vært en fordel, sier regissøren.

–⁠ To måneder er nok

Til høsten innføres det et fjerde påbygningsår i skuespillerutdannelsen ved KHiO, som gir mulighet for individuell spesialisering. Skuespillerstudentene håper dette vil medføre en større satsning på film, men tredjeårsstudent Janne Heltberg Haarseth tviler.

–⁠ Hvis vi får inn mer film i undervisningen, blir det nok i førsteomgang ikke snakk om mer enn en tomånedersperiode, altså like mye tid som vi i dag bruker på å konsentrere oss om én dramatiker, sier Haarseth.

Ole Christian Ertvaag er mer optimistisk.

–⁠ To måneder vil gi oss sjansen til å gå gjennom en hel rolleperiode, som i en filminnspilling, sier han entusiastisk.

Inne i studioet har skuespillerstudentene lagt fra seg boksehanskene og gått over til å øve seg på fekting. Alle stiller seg opp i en rekke langs veggen, før hver og en skritter raskt over gulvet og slår ut med høyre arm, som om de holdt i et sverd. Den dagen de eventuelt ender opp som hovedrolleinnehavere i den norske filmatiseringen av Zorro, vil de nok sette pris på treningen.