Forsiden til et pornoblad med strikketema (Kelly Jenkins)
Forsiden til et pornoblad med strikketema (Kelly Jenkins)
STRIKKEDILLA: Man kan strikke mye rart, her illustrert med en stue (Janet Morton)
STRIKKEDILLA: Man kan strikke mye rart, her illustrert med en stue (Janet Morton)

Tøyer strikken

En strikket dagligstue og et porno-cover med strikketema, er blant kunstverkene som viser garnet og pinnenes ubegrensede muligheter på en utstilling i høst.

Ingen kosebamse; garnet inneholder bly (Dave Cole)
Ingen kosebamse; garnet inneholder bly (Dave Cole)
En osteskive (Anu Tuominen)
En osteskive (Anu Tuominen)
Kjolen «White femina» (Marit Eken Kalager)
Kjolen «White femina» (Marit Eken Kalager)

– Her møter du ting som man ikke forbinder med strikkepinner overhode, sier Marit Eken Kalager.

Hun er lærer ved Kunsthøgskolen i Oslo, klesdesigner og en av de seksten kunstnerne fra hele verden som stiller ut strikkede verk på Kunstindustrimuseet i høst. Kalager kreerer skulpturelle plagg, som man også kan bruke. Vakre kjoler i svart og hvitt, med runde former og proporsjoner inspirert av natur og tradisjoner.

– Jeg har utviklet en egen teknikk der jeg bearbeider plagg strikket på maskin. Poenget er å krympe det strikkede plagget til nær halv størrelse i vaskemaskin for på den måten få et tett, men mykt materiale. Resultatet blir noe som likner litt på toving. Så jobber jeg videre med det, sier hun.

– Jeg ville ha en standhaftig form, ikke bare strikk, som jeg synes «faller sammen», forklarer hun, og mener at det ikke er noe i veien for å ha på seg noe nesten skulpturelt.

– Jeg designer for kroppen og for at ting skal vare over tid. Om det er kunsthåndverk, kunst eller håndverk er ikke så farlig for meg, slår hun fast.

Kalager har laget klær og drevet særlig med strikk, siden midten av åttitallet. Hun er kjøpt inn av utallige museer, har mottatt en rekke priser og bidrar på utstillinger internasjonalt. Hun synes det er spennende å se hvordan strikking blir brukt nå – både som materiale i seg selv, og for å utfordre og ta i bruk folks forestillinger knyttet til det å strikke. For det er ingen tvil om at det dukker opp enn rekke assosiasjoner særlig i forhold til kjønn, når du snakker om det å strikke.

Hege Moen er opptatt av hva man kommuniserer med ved å bruke strikking, Hun er tidligere elev av Kalager, og som henne bruker hun særlig strikking og krymping i sine prosjekter, men med flere materialer og litt kjemi. Moen fokuserer på konsepter, ikke så mye på form. Hun lager historier rundt plaggene.

– Jeg gir meg selv en begrunnelse for hvorfor jeg lager det jeg gjør. Det må være en idé, noe som skal formidles. Strikking blir mer et middel for å oppnå dette, forteller hun.

Et eksempel på dette er Moens «Cover-prosjekt» der hun laget sine cover-versjoner av plagg, akkurat som musikere lager covere av andres låter.

– En annen ting som er spennende er hvordan man uansett ikke kan rømme fra alle forestillinger folk har til strikking og kjønn. Bruker du strikking har du allerede plassert deg selv i forhold til det. Og man bekrefter, kommenterer og utfordrer gjerne på en gang, mener Moen.

Elise Lund, Medie- og Pressesjef ved Nasjonalmuseet, kan fortelle at det å utfordre den tradisjonelle måten å se på strikking, er et mål ved «Strikknikk»-utstillingen som er ett samarbeid med blant annetVestlandske Kunstindustrimuseum.

– Dette er jo samtidskunst, rett og slett. Og veldig variert og spennende attpåtil, sier hun.

– Felles for flere er at de har en kritisk kommentar til samtiden. Som for eksempel Mortons hjemlige interiør som ved første øyekast ser ut som ren koseidyll, men som også viser oss hvor mange ting og elektronikk vi faktisk omgir oss med. Strikking er nok i tiden, men det har det vel vært i noen tiår nå. Nytt er kanskje det at strikking opplever en renessanse hos det bredere lag av publikum, tror Lund.

Nytt er det nok uansett at strikking er det store blant hip-hop gutta som strikker sine egne kule luer for tiden. Trendsettende magasiner som Bust Magazine i USA har egne strikkeklubber der man kan få tips og inspirasjon, og det dukker stadig opp nye konsepter og butikker som ikke akkurat selger selbuvotter.

To damer i England kan ta noe av æren for farsotten. Etter at Martin Gore i Depeche Mode brukte deres «Mohawk-lue» under hele forrige turne, har den strikkede luen som ser ut som en hanekam solgt unna. Og kopier dukker opp overalt, noe som er helt topp i følge Alyce Benevides og Jaqueline Milles i «Knit-Head». De har til og med lagt ut oppskriften på nettsiden sin. Så om du vil kle deg som Madonna eller Scissor Sisters, eller bli inspirert – er det bare å ta strikkepinnene fatt.

Camillas Collektion

Vår selvoppnevnte kles-og moteekspert kommer i hvert Magasin med råd og vink, inspirerer og utfordrer, drar frem glemte skatter og slår et slag for klærne du skaffer deg billig eller gratis. Camilla har som mål å gi deg en blanding av husmortips og glamorøse trendspådommer.