NY REKTOR: Tom Colbjørnsen.

BI-rektor er Byrds-fan

Vi får håpe Tom Colbjørnsen, ny rektor på BI, får like god kontroll på studentene i Nydalen som han har på platesamlinga.

I disse dager velter det inn nye BI-studenter i lokalene i Nydalen. Men det er ikke bare de som er nye på BI dette semesteret. BI har også ansatt ny rektor: Tom Colbjørnsen, tidligere professor ved Norges Handelshøgskole i Bergen (NHH).

Colbjørnsen har fungert som rektor siden 1. august.

– Jeg er blitt slått av størrelsen og kompleksiteten her. Det er et mangfold av programmer og studietilbud, og det er spennende å være her, sier Colbjørnsen.

Bærums-mannen har vært i Bergen i hele sitt «akademiske liv». Først som siviløkonomstudent på NHH, deretter som sosiologistudent på UiB, og senere blant annet som professor ved både UiB og NHH.

– Jeg var faktisk i ferd med å flytte tilbake til Oslo. Tilbudet om å bli rektor passet perfekt, både faglig og privat, sier han.

Som alle nyansatte rektorer har Colbjørnsen visjoner og drømmer for institusjonen han har tatt over. Vi skal la dem hvile litt, og heller la ham få snakke om hans store lidenskap: Platesamlinga.

– Det er den store hobbyen. Jeg samler på vinylplater, og det er litt nerdete, men spennende. Jeg handler mye på nettet, men drar også til London og handler på platemesser. For meg er platesamlinga litt som et

fotoalbum. Jeg forbinder bestemte situasjoner til bestemt musikk, sier Colbjørnsen.

Ifølge ham selv er hovedvekten i samlinga 60- og 70-tallsrock.

– Bob Dylan er en stor favoritt. Og 60-talls Pink Floyd. Captain Beefheart er også helt strålende.Og The Byrds. De fant nesten opp countryrocken, og spesielt perioden der Gram Parsons var med er bra, sier

BI-rektoren.

Vel, nok musikk. Colbjørnsen hadde også noen visjoner:

– For det første har jeg lyst til å gjøre BI-systemet her i Nydalen enda mer attraktivt. En ting jeg kan ta med meg fra NHH er det gode studentmiljøet. Det er viktig og på NHH ga det oss som jobbet der veldig

mye, sier han.

– For det andre har vi en utfordring i å posisjonere oss internasjonalt. Vi har ganske mye når det gjelder utveksling, men vi bli flinkere til å ha internasjonale tilbud også til bedrifter og studenter i utlandet, og vi må inngå noen allianser med utenlandske studiesteder, sier Colbjørnsen.