Kostymer og ball

Det 15. Operaballet i rekken hevder å være høstens største kurtisefest. Vi ble med da de viste frem finstasen.

4. oktober i Gamle logen.

Arrangeres av studentforeningen Tårnseilerne.

Billetter kan kjøpes på dansekursene, se [http://www.operaball.no](http://www.operaball.no)" target="blank"[http://www.operaball.no/a](http://www.operaball.no/a).">www.operaball.no.

[http://universitas.uio.no/?sak=kontakt](http://universitas.uio.no/?sak=kontakt)" target="blank"[http://universitas.uio.no/?sak=kontakt/a](http://universitas.uio.no/?sak=kontakt/a)">Anne Viken og Ingjerd Sørlie (foto)

Personer fra århundrer tilbake kommer ut under et exitskilt som kaster et svakt grønskjær over tomme trevegger og et glinsende svart flygel. De letter villig på skjørtet og vi får en grundig innføring i hva kvinner kan ha under kjolen i form av puter, spiler og joggebukser for å få grandiose skjørt. Alt kan skaffes for en billig penge på HM eller Grønland. Det er bare å bruke fantasien. Vi er på kostymeaften i Musikkhøgskolens kjeller, en liten forsmak til det store operaballet lørdag 4. oktober. Nå skal vi inspireres til å hente frem nål og tråd.

– Operaballet er høstens beste sjekkested. Jeg møtte min utkårede, og vil anslå at ti prosent av deltagerne finner en makker her, sier Siri Anne Martinsen.

Hun forteller at ballets grunnlegger selv var en forelsket ung student. Den dagen han forelsket seg, opplevde han samtidig Mozart for første gang. Like etter ble studielånet investert i plasser i operaen pluss leie av speilsalen på Grand for seg og noen venner.

– Husk å få med at hun og han aldri ble gift, legger hun til.

En kraftig sminket dame med parykk synger «O mio babbino caro» av Puccini. Arien runger mellom veggene akompangert av flygel. Stemningen blir et øyeblikk hensatt til operaen før vi igjen er offer for exit skilt og panelvegger.

Grandiøst med Grandiosa

Flere par fra ulike tidsepoker glir over podiet. En herre i grønn fløyelsjakke og stort blondetørkle i halsen, geleider en dame iført skjørt på størrelse med en parasoll.

Paul Kristian Bugge-Asperheim har vært med siden 1999.

– Det er et magisk døgn. Alt fra festmiddagen på Blom, stemningen i operaen til fakkeltoget mot gamle Logen. Ballet i Logen er kveldens juvèl. Forestill deg krystallysekronene, Oslo symfoniorkester som spiller og seks hundre kostymekledde mennesker. Det er bare helt fantastisk, sier Bugge-Asperheim.

Tema for årets ball er eventyr. Operaen Hans og Grete er skrevet av Engelbert Humperdinck med utgangspunkt i Ludwig Grimm\'s eventyr. Du kan likevel fritt velge kostyme utenom sjangeren. Har du sans for breie hofter, djup utringing og store mengder vatt i bhen, er 1700-tallet og Rokokkostil en sikker vinner. Liker du derimot det enkle og komfortable, er middelalderen et godt valg.

Med en hatt av Grandiosapapp, guider konferansieren oss gjennom kveldens program. Hun skal forestille Tingeling. En stemning av barneteater legger seg over forestillingen i det vi får en innføring i bruk av skjerf som kaninører og hvor en kan få kjøpt tiara med perler.

– På barneavdelingen til HM får du vinger og tryllestav til under femtilappen, sier hun videre og tar på seg kanintøfler.

Det hele minner om Ole Lukkøye og en koselig godnatt historie i et blått barneværelse.

For menn er visstnok Askeladden en sikker vinner. Alt du trenger er en gammel nikkers, skjorte og vest. Rokokkostil for menn innebærer franskmennenes revolusjonære knebukser og en godt strammet leggmuskel. Rysjer og blonder hører førrevolusjonær tid til. Fra 1870 åra er det svart dress med gullbroderi som teller. Gjerne med ridestøvler.

Ut i de små timer

Marianne Moe stiller i rød kjole med kø fra 1880 og svarte vanlige finsko. Slepet kan festes rundt håndleddet med en hempe når hun danser.

– Det viktigste er gode dansesko, sier Moe.

Etter at ballet på Logen er avsluttet, arrangeres det nattdans frem til klokken 7 søndag

morgen. Deretter er det frokost på Grand Cafè.

– En gang kom jeg hjem fra ball i åttetiden søndag kveld. Da hadde vi hatt oss en runde på Aker Brygge etter frokosten, erindrer Bugge-Asperheim.

Han tror årsaken til det lave alkoholkonsumet ved begivenheten skyldes at folk er rusa på stemningen.

– Folk har ikke tid til å drikke. De er for betatt, sier Bugge-Asperheim.

Powered by Labrador CMS