UANSVARLIG PENGEBRUK: – Samskipnaden I Oslo klager over at de ikke har nok penger til helsetjenesten, men student.no har de råd til, sier studentpolitiker og leder for De Radikale Marte Jørgensen.

Hva gikk galt?

Student.no hadde 19 millioner. 16 av disse er brukt opp. Nettstedet er ikke ferdig og alle ansatte er sparket.

Publisert Sist oppdatert
SKJØVET UT: – Jeg har hele tiden ønsket et samarbeid med student.no, men de har bare vært arrogante, sier daglig leder i studentnett.no Rune Husby.

Det var et festlig møte. Representanter fra de 25 samskipnadene i Norge satt

samlet i Trondheim. Alle var fornøyde, kjøpet var i boks. Domenenavnet student.no var

deres. Det var sommeren 2000. 5,4 millioner kroner ble lagt i en pott, de skulle brukes

til å utvikle student.no. Et nettsted med unike tilbud som boligtorg, prosjektrom, daglige

studentnyheter og mye mer.

– Hvordan kunne noen være negativ til en slik idé? sier Marte Jørgensen leder

for De radikale i Studenparlamentet i Oslo.

I 2000 satt Jørgensen i et utvalg som skulle utveksle erfaringer mellom

samskipnadene. Der satt også direktør i Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) Lisbeth

Dyrberg.

– Det var gjennom Dyrberg jeg først fikk høre om student.no. Hun syntes ideen

var fantastisk. Jeg var enig i intensjonen, men reagerte på at det ikke var undersøkt om

studenter ville ha dette.

Hun fikk den gang vite at student.no skulle være på nett januar 2001. I dag vet

hun bedre.

– Student.no er nå blitt en flopp, et skikkelig pengesluk. Det er tankevekkende

at SiO klager over hvor lite penger de har til studentvelferd, mens de bruker nesten ni

millioner på student.no, sier Jørgensen.

– Student.no skal hamle opp med dem alle sammen, sa konsulent i

Samskipnaden i Trondheim Ståle Kalkvik til Universitetsavisa 7. september 2000.

Kalkvik henviste til de andre studentportalene som allerede var etablert på

nettet. Sider som studentweb, studentnytt, studentnett og studentsiden skulle ikke være

noen utfordring for student.no.

– Vi ville samarbeide med student.no. Jeg så ingen grunn til at to store aktører

skulle konkurere om samme marked. Men de skulle gjøre det bedre selv, de hadde

enorm tro på egen fortreffelighet, sier daglig leder i studentnett.no Rune Husby.

Han opplevde at SiO la press på Nordea, den gang Kredittkassen, for at de

skulle trekke seg fra en sponsoravtale med nettstedet hans. Jo Haugen var

sponsoransvarlig i studentnett.no. Høsten 2001 tilbød styret i student.no ham en halv

million for å begynne hos dem isteden.

– I dag har student.no tatt intiativ til tettere samarbeid med oss. Det blir litt

merkelig når de var såpass arrogante i begynnelsen, sier Husby.

Nesten konkurs. Internettselskapet Cell Network skulle bare ha 4 millioner

kroner for å utarbeide student.no. De vant budrunden fordi de var desidert billigst.

Samtidig falt aksjekursen til Cell Network, sammen med de fleste andre

internettselskaper, dramatisk. «Kassen i Cell Network er i ferd med å gå tom. Ifølge

førstekvartalstallene som ble lagt frem onsdag, har Cell 137 millioner kroner igjen i

kassen, og det holder ikke lenge.» skrev Dagens Næringsliv 27. april 2001.

– Det var en veldig viktig jobb for Cell. Et av de store prosjektene de hadde den

sommeren. Vi visste at vi var for få og ville bli forsinket, men kunne ikke annet enn å

fortsette, sier Roy Pedersen, en av programmererne som utviklet nettstedet student.no.

Han sa opp jobben i Cell Network i august, bare noen uker før de andre fire som

jobbet med student.no ble sparket.

– Jeg ante at vil ville bli sparket, så det var best å slutte selv.

Ikke på nett. Mandag 20. august skulle student.no lanseres, men

ingenting virket. De ansatte løp rundt i student.nos lokaler, ringte til Cell. Hva

skjer? ropte daglig leder Rune Sjøhelle inn i røret. Men overfor pressen ble roen bevart.

– Vi skal være selvfinansierende innen 2002, sa Sjøhelle til Universitas 22.

august.

Samtidig begynte reklamebyrået Leo Burnett å annonsere for student.no i

samtlige studentaviser og Natt og Dag. Sjøhelle og Lisbeth Dyrberg sa ikke til

Universitas at potten på 5,4 millioner for lengst var brukt opp. 5. september trakk

student.no tilbake reklamekampanjen.

– Vi er ikke blitt ferdige enda, sa Sjøhelle.

Misnøye begynte å spre seg

blant aksjonærene. Det ble innkalt til ekstraordinær generalforsamling 15. oktober 2001.

Innleide representanter fra reklameselskapet Virtual Garden la frem et prospekt med

føringer for den videre driften.

– Det viktige er at dere står sammen utad, sier Mona Lunde Martinsen fra

Virtual Garden, som ble leid inn som ny styreleder.

Men idyllen ble brutt. 14 av de 25 samskipnadene nektet å gå inn med mer

kapital i student.no. Dermed ble det opp til samskipnadene i Oslo og Trondheim å redde

nettstedet. SiO måtte stå som garantist for store lån og hadde ved årsskiftet til sammen

investert 8,8 millioner kroner i nettstedet. Trondheim hadde investert over fem

millioner, mens Cell Network hadde lånt to millioner til student.no.

– Nå er jeg lettet, fire stykker er sikret jobb, sa daglig leder Rune Sjøhelle.

Men i januar i år mistet alle jobben. Styreleder Martinsen rakk akkurat å si

opp de ansatte før hun selv forlot styrelederstolen.

– Vi hadde bare tre millioner kroner igjen, dermed var det uansvarlig å fortsette

UTEN HJELP: – Det hjelper ikke å være etterpåklok, nå må vi se fremover, sier den nye styrelederen i student.no Per Ivar Maudal.

med så mange ansatte, sier den nye styrelederen Per Ivar Maudal i dag.

Den eneste sponsoren, Nordea, har trukket seg som hovedsponsor og Jo Haugen

har ikke fått inn noen nye. De ansatte blir ikke tilbudt nye jobber, og oppgavene med

student.no er nå tatt over av ansatte i henholdsvis SiO og Samskipnaden i Trondheim.

Student.no etterspør nå, for første gang, studenter som skal teste boligtorget før

det lanseres på nett i mai.

– Det er klart at mye kunne vært gjort annerledes, men ideen er fortsatt god.

Tenk fem år frem i tid, da er det utenkelig at vi ikke har en virtuell samskipnadsløsning

på nett, sier Maudal.

Student.no historikk:

Domenenavnet student.no blir kjøpt sommeren 2000.

Konsulentselskapet Mogul utarbeider høsten 2000 et prosjektstudiet til 660 000 kroner.

Student Skandinavia ble stiftet 17. september 2000, alle 25 samskipnadene ble eiere og

gikk inn med til sammen 5,4 millioner i selskapet.

Internettselskapet Cell Network får jobben med å utarbeide nettstedet for fire millioner

kroner.

Loe Burnett blir ansvarlig for reklamekampanjen, de kostet 1, 5 millioner kroner.

20. august skal student.no opp på nett, men får det ikke til.

Nettstedet bryter den ene lanseringsfristen etter den andre, og må be eierne om mer

penger.

4. november, 14 samskipnader nekter å spytte inn mer kapital.

Samskipnaden i Oslo har til sammen investert 8,8 millioner kroner.

I januar i år trekker Nordea sin sponsorstøtte, samtidig blir de fem faste ansatte sparket.

Fortsatt er nettstedet ikke ferdig.

Powered by Labrador CMS