1139 poeng: I 2015 ble Kvindelige Studenters Sangforening (KSS) rangert som verdens beste kvinnekor av Interkultur World Rankings. Denne tittelen er gyldig i fem år, men ingen har foreløpig slått korets poengsum på 1139.

Dette er verdens beste kvinnekor

70 år etter første amerikaturné skal Kvindelige Studenters Sangforening til USA for å sjarmere amerikanerne med norsk folkemusikk.

Kvindelige Studenters Sangforening

• Stiftet i 1895 og er verdens eldste akademiske kvinnekor.
  • Består av både studenter og ikke-studenter.
  • Har vunnet flere priser for sitt arbeid, blant annet andreplass i klassen Folklore og fjerdeplass i Polyfoni under European Grand Prix for Choral Singing.
  • Er rangert som verdens beste kvinnekor på Interkulturs offisielle verdensranking. På listen over topp 1000 kor i verden uansett klasse er koret ranket på 17. plass.
  • Marit Tøndel Bodsberg er dirigent for koret.

For 70 år siden la 70 sangere fra Kvindelige Studenters Sangforening (KSS) ut på en tre måneders lang turné i USA. Etter ti dager med båt over Atlanteren tok ko- ret amerikanerne med storm med klassiske og moderne norske komposisjoner og norsk folkemusikk. I dag er koret rangert som verdens beste kvinnekor, og selv om koret er Universitetet i Oslos offisielle kvinnekor, består det både av studenter og ikke-studenter. Denne høythengende tittelen fikk koret etter å ha deltatt i konkurransen European Choir Games and Grand Prix Nations i Tyskland, hvor de fikk førsteplass både i folkloreklassen og i klassen for blandede, manns- og kvinnekor. Nå skal de igjen på tur til USA. Der skal de reise i fotsporene til de sangerne som var med på turneen for 70 år siden.

– Vi drar til Minneapolis, videre til Des Moines, Kansas City, Chicago og New York. I New York skal vi stå på utkikkspunktet i Rockerfeller Center der KSS også stod og tok bilder i 1948

Astrid Mjøs, leder i KSS' historiekomité

Andre syngende studenter: NMH-festivalen Serendip

Historisk antrekk

Det nærmer seg konsert på Georg Sverdrups hus. Koret skal vise frem deler av repertoaret som de skal ha med seg til USA. I hallen vegg i vegg med universitetsbi- blioteket rigges det klart, før hele huset blir fylt med vakker sang når koret varmer opp. Flere studenter stopper opp for å få med seg oppvarmingen. Så øver koret på «gå og stå», hvor hele konsertens koreografi blir gjennomgått. President i koret, Anna-Julia Gravberg, og Astrid Mjøs, leder i korets historiekomité, bruker pausen før konserten til å snakke med Universitas. De har skiftet til sorte skjørt og skjorte, sort cape og duskelue. Normalt opptrer de i bunad, men når de er på offisielle oppdrag på universitetet bruker de dette antrekket.

– Capen ble for første gang tatt i bruk på stevne i Estland i 1928. Konsertantrekket da var hvit kjole, men de opplevde at de ble kalde ute og trengte noe de kunne dekke seg til med, forteller Gravberg.

Sosialt kor: Selv om KSS bruker mye tid på øvinger, er de også flinke til å være sosiale sammen. De går på kino, spiser middag eller tar en fest sammen.

Gjenskaper turneen

Lang tradisjon: Leder i KSS' historiekomité, Astrid Mjøs, kan fortelle at 1948-utgaven av koret var på turné i to måneder. I 2018 blir det med ti dager i Amerika.

KSS ble startet i 1895, og er i en alder av 123 år verdens eldste akademiske kvinnekor. Det ble startet bare 13 år etter at kvinner fikk adgang til universitetet, og det var få kvinner som studerte på den tiden. I tillegg fantes det lite repertoar for kvinnekor. Da koret dro til USA i 1948, var medlemstallet nærmere 100. I år er tallet rundt 50, og 38 sangere setter kursen mot Amerika.

– Vi drar til Minneapolis, videre til Des Moines, Kansas City, Chicago og New York. I New York skal vi stå på utkikkspunktet i Rockefeller Center der KSS også stod og tok bilder i 1948, forteller Mjøs.

Sparingen til turen startet for flere år siden. Ved hjelp av ulike kontakter har de lagt opp en reiserute hvor de skal besøke flere av stedene koret besøkte i 1948.

– Vi kan ikke gjenskape to måneder i USA på ti dager, men vi kan hvert fall dra innom noen av de samme stedene. Det gamlehjemmet vi skal synge på i Chicago er det samme gamlehjemmet som de sang på 1948, forteller Mjøs.

I USA skal koret blant annet innom flere kirker. Det er lokaler med god akustikk, plass til mye publikum og innenfor et rimelig budsjett. Selv om Georg Sverdrups hus ikke er en kirke, gjør takhøyden at det nærmest ljomer i veggene når koret synger. Klangen er som kirkeklang, det blir nesten som en katedral, forteller koristene.

Lest denne? Veslemøy Solberg ble student for å bli med i kor

Mye øving: I tillegg til fast øving én gang i uken øver de ulike stemmene i koret sammen. Her ledet an av dirigent Marit Tøndel Bodsberg. I anledning Amerikaturnéen, tar de med seg mye nasjonalromantisk repertoir.

Nasjonalromantisk

Konserten nærmer seg med stormskritt og koristene gjør siste finpuss. Det flettes hår, terpes på tekst og antrekket rettes på.

– Jeg kom på nå at jeg har jo ikke lært meg slutten av «Våren» enda, høres det fra en korist.

De andre koristene beroliger med at også de synes slutten er vanskelig. I tillegg gjør akustikken at man kun hører seg selv.

Når konserten endelig starter, skaper koret en magisk stemning med en bruremarsj, før «Våren» av A.O Vinje og Edvard Grieg står for tur. Foajeen fylles med nasjonalromantisk stemning når koret beveger seg ut i salen for å fremføre «Norge, mitt Norge». Når koret tar pause henger nærmest sangen igjen som et ekko i veggene. Igjen står koret foran publikum, og noen av koristene tar frem hvert sitt glass som de spiller på. Sammen med glassene skaper stemmene til koret en vakker harmoni. Publikum smiler fornøyde – nå venter USA.