Bestod med glans: Bacheloroppgaven Julie Hval (23) skrev våren 2017, holdt til toppkarakter. Hun skrev oppgaven som del av et pionérprosjekt på studieprogrammet Kultur og kommunikasjon der utvalgte studenter fikk tilbud om et bedriftssamarbeid med Bondens Marked. Dét mener hun UiO burde gjøre mer av.

Ekspertens triks: Slik skriver du en god bachelor

Språkkonsulenten, skrivesenteret og studenten har talt.

Like sikkert som at våren snart sprenger opp av gatene, er det at en stor gruppe studenter sitter på foreløpig glisne lesesaler, og tømmer hjernen for mulige fremgangsmåter for den store bacheloroppgaven. Spørsmålene er mange, og svarene færre:

Hvordan strukturere oppgaven? Hvordan skrive godt? Hvordan i det hele tatt komme i gang med en bacheloroppave? Universitas har sanket svar hos språkkonsulenten, skrivesenteret og toppstudenten.

– Luft luggen

– Jeg kunne gått gjennom den oppgaveskrivingen mange, mange ganger til.

Sjokkerende, men sant, skal en tro student Julie Hval (23). Hun fullførte en bachelor i kultur og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo våren 2017, før hun tok fatt på et masterstudie i organiasjon, ledelse og arbeid ved samme universitet. Oppskriften på oppgavesuksess mener hun er klisjéfull, men treffende.

– Skriv om noe du interesserer deg for. Du får tross alt mulighet til å studere ett enkelt tema over et halvt år.

Universitas' journalist: – Jeg tar fire bachelorer på fire år

– Jeg fikk lov til å dra ut og snakke med folk, og gud hvor deilig det var å lufte luggen utenfor lesesalen.

Julie Hval, student

Selv fullførte Hval med glans. Bacheloroppgaven ble til som del av et pionérprosjekt på studieprogrammet, der utvalgte studenter fikk muligheten til å skrive i samarbeid med en bedrift. Oppdragsgiver var det omreisende matmarkedet Bondens Marked, kjent for dampende sveler og kortreiste gårdsprodukter. Med oppgavetittelen «Lokalmat på menyen», endte studenten på toppkarakter.

– Siden oppgavetemaet handlet om kundenes motivasjon for å kjøpe varene på Bondens Marked, var informantene mine ekspertene. Jeg fikk lov til å dra ut og snakke med folk, og gud hvor deilig det var å lufte luggen utenfor lesesalen, forteller Hval engasjert.

Utfordringer i kø

Sertifisert språkkonsulent: Aage Rognsaa ble godkjent som språkkonsulent av Språkrådet i 2013, og er forfatter av boken «Bacheloroppgaven».

Skriveprosessen var likevel ikke en uproblematisk affære for Hval. Hun opplevde problemer med å koordinere jobb og bachelorskriving, da innhenting av informanter uventet nok tok henne til Bergen. Stå-på-viljen mener hun er alfa omega for å komme seg helskinnet gjennom en langtekkelig prosess.

– Det kan være utfordringer med å få tak i informanter, skrivesperre, problemer knyttet til innhenting av skriftlige kilder og det kan være personlige utfordringer. Bestem deg på forhånd for at du skal fikse det. Jeg tror sjelden vi har vondt av å bli dratt ut av komfortsonen vår, meddeler hun.

Takler du ikke presset? 15.000 kroner for å slippe å skrive bacheloroppgave

Studenten får støtte fra språkkonsulent og forfatter av boken «Bacheloroppgaven», Aage Rognsaa. Etter å ha veiledet et hopetall studenter i kunsten å skrive bacheloroppgave, siterer Rognsaa med faglig trygghet Ernest Hemingway i sin oppsummering av skriveprosessen:

– «Skriving er 90 prosent hardt arbeid». Et godt resultat handler ikke primært om talent, men om hvor mye arbeid man legger inn.

Han forteller at mange studenter sliter med å oppnå god flyt i omfanget av oppgaven. Rognsaa mener det hele kan kokes ned til to hovedutfordringer for bachelorforfattere flest.

– Det første er at veldig mange ikke klarer å få til en rød tråd i fremstillingen sin. Det andre er at mange overakademiserer stilen, og skriver med et kunstig høytidelig språk.

Aage Rognsaa, språkkonsulent og forfatter

Språkkonsulentens skrivetips:

• Bruk metakommentarer. Skriv en oppsummering av hva du har gjort, og deretter av hva som kommer etterpå.
  • «Alt bør gjøres så enkelt så mulig , men ikke enklere», sa Albert Einstein. Ikke kompliser fremstillingen din mer enn nødvendig.
  • Samarbeid med noen. En skrivegruppe er nyttig, da du kan få innspill fra noen som ikke kjenner prosjektet ditt like godt som deg.
  • Kilde:Aage Rognsaa

Fire skribenttyper

Den ultimate angrepsstrategien, varierer likevel fra student til student, ifølge Rognsaa.

– Noen språkforskere sier at vi kan deles inn i fire forskjellige skribenttyper: oljemalere, arkitekter, murere og akvarellmalere, forteller språkkonsulenten.

Oljemalerne skriver gjerne om flere ganger. De starter med en skisse, jobber seg lagvis fremover og forbedrer tekstene sine opp mot 20 ganger. Arkitektene derimot legger en nøye og detaljert plan før de starter med skrivingen, og følger den gjennom hele prosessen. Murerne jobber med én og én setning for å gjøre den så perfekt som mulig, og skriver derfor mer langsomt. Akvarellmalerne skriver tekstene sine fullt ut på første forsøk, og går sjeldent over for å forbedre.

Flere tips? Slik skriver du bedre på eksamen

Husk på dette: – Du må nyte for å yte

Hjelpen er nær

Uansett hvilken type skribenttype du er – hjelpen er nær. Flere av Oslos utdannelsesinstitusjoner tilbyr veiledning og kurs i akademisk skriving. Koordinator ved Studieverkstedet på Oslomet, Ingunn Nilsen, forteller at de får besøk av studenter både i startfasen, og på finpuss-stadiet av arbeidet. Utforming av problemstilling, drøfting og struktur er gjengangere på verkstedet.

– Vi gir ikke studenter en fasit på hvordan man skal løse oppgaven sin. Vi er med og diskuterer teksten, og hjelper studenten med å komme frem til egne løsninger.

Hva studentene trenger hjelp til, varierer mellom studieretninger. Likevel er det særlig én utfordring de fleste har til felles.

– Mange sliter med å formulere ting med egne ord, og å bruke sin egen stemme, sier Nilsen. Da kan det ofte hjelpe å diskutere teksten sin med noen.