Nykommer: Stine Marie Korfsur, med artistnavnet stinemako, spilte sin andre konsert noensinne på Betongs jubileumskonsert lørdag 27. januar. – Jeg tror det gikk bra, men jeg husker ikke. Jeg blacka ut!
Nykommer: Stine Marie Korfsur, med artistnavnet stinemako, spilte sin andre konsert noensinne på Betongs jubileumskonsert lørdag 27. januar. – Jeg tror det gikk bra, men jeg husker ikke. Jeg blacka ut!

I 20 år har Betong vært springbrett for unge musikere. Nå feirer de seg selv

Jubileet markeres med en rekke arrangementer. Denne stjernespekkede kvelden er volum én. – Vi er et band takket være Betong, sier Spellemanns-nominerte SASSY 009

Betongkjelleren på Chateau Neuf er som den alltid har vært denne lørdagskvelden. På plakaten står flere up-and-coming navn og i salen har gruppene med studenter behagelig med boltreplass. I 2018 er det 20 år siden den studentdrevne konsertforeningen Betong åpnet dørene, og for alvor markerte seg som springbrett for musikkbransjen. I år markeres dette med en rekke jubileumsarrangementer, der denne stjerneskuddspekkede kvelden utgjør volum én.

Stjernefabrikk

Backstage sitter Stine Marie Korfsur, med artistnavnet stinemako, og venter på tur. Hun er fersk i gamet, og foreløpig kun å finne på strømmetjenesten Soundcloud med sine tre låter.

– Jeg begynte med musikk for omtrent et år siden, og dette er den andre gigen jeg gjør, forteller Korfsur. Den første fant sted i mer intime omgivelser på Hvaskjer – en sterk kontrast til den større scenen i kveldens sementbasseng. Lydbildet er utvilsomt tidsriktig, elektronisk R&B med fengende pop-elementer og et atmosfærisk uttrykk.

– Martin sendte meg en mail fem dager før konserten og spurte om jeg ville spille

Sunniva Lindgård, grunnlegger av Spellemannsnominerte SASSY 009

Rakettfart: Et drøyt år etter oppstarten på Betong, har Oslo-baserte SASSY 009 nå en Spellemannsnominasjon og flere festivalbookinger i baklomma. foto: Andreas Bjørseth
Rakettfart: Et drøyt år etter oppstarten på Betong, har Oslo-baserte SASSY 009 nå en Spellemannsnominasjon og flere festivalbookinger i baklomma. foto: Andreas Bjørseth

Ved fjorårets første konsert var det flere andre i samme situasjon. En av disse var den nå Spellemann-nominerte gruppa SASSY 009, som har hatt en forrykende høst med omtaler hos blant annet Pitchfork og The Fader. Nå er de booket til Øya, By:larm, og SXSW, en av verdens største festivaler. Sunniva Lindgård i SASSY 009 er ikke i tvil om konsertforeningens betydning for dagens suksess.

– Vi er et band takket være Martin Hvam (tidligere leder, journ. anm.) og Betong.

Før live-debuten på Betong bestod SASSY 009 av Lindgård alene, som la ut låter på Soundcloud i ny og ne.

– Martin sendte meg en mail fem dager før konserten og spurte om jeg ville spille, forteller Lindgård. Forespørselen fra den daværende foreningslederen ble katalysatoren som igangsatte overgangen fra soloprosjekt til en fullverdig gruppe. Venninnene Johanna Scheie Orellana og Teodora Georgijevic ble rekruttert, og sammen produserte de et sett på kort varsel.

Universitas' anmelder om første EP: Forførende sassy

Beinhardt marked

Lederen for foreningen, Hanne Margrethe Hoel, som går en bachelor i prosjektledelse for kunst og kreativ næring, forteller at besøkstallene varierer.

– Som studentforening har vi et begrenset budsjett, og som alle vet er det hard konkurranse på markedet. Hun forteller at Betong derfor fokuserer på ferske, lovende artister, hvilket fremgår tydelig av kveldens line-up, med Whales & This Lake, 2nd Class People og Deadpan Flukes som andre navn på plakaten.

– Vi jobber nå med det som kommer til å bli en rå konserthøst, sier den ferske foreningslederen om jubileumskalaset.

– Jeg fikk utrolig mye ut av tiden i Betong.

Simen Herning, leder i ACT Entertainment, tidligere bookingansvarlig på Betong

En annen som har tilbragt mye tid i Betong-kjelleren er tidligere bookingansvarlig Simen Herning. I dag er han daglig leder i ACT Entertainment, der han representerer artister som Sushi X Kobe og Kjartan Lauritzen.

– Jeg fikk utrolig mye ut av tiden i Betong. Man fikk kontakt med bransjen og lærte masse om både praktisk produksjon og den litt kjedeligere, men superviktige administrative siden. Det var definitivt en periode som for meg ble bekreftende på at jeg ville fortsette i musikkbransjen.

Innstramming av DNS-økonomi – Spikern i kista for Betong

Velferdstinget: Gi rom til studentforeningene

Upåklagelig stemning: – I’m here, I’m queer, now hold my fucking beer!, skriker jentegjengen fremst på scenen under konserten med 2nd Class People. Betongs første av flere jubileumskonserter dette året holdt god kok.
Upåklagelig stemning: – I’m here, I’m queer, now hold my fucking beer!, skriker jentegjengen fremst på scenen under konserten med 2nd Class People. Betongs første av flere jubileumskonserter dette året holdt god kok.

Shuttle til Chateau Neuf

Konsertkvelden byr på en festivallignende struktur, der publikum beveger seg frem og tilbake mellom de to scenene i motsatt ende av lokalet etter hvert sett. I dette virvaret er det et trekløver som gjør seg ekstra synlige når konserten med bandet 2nd Class People ruller igang. De er selverklærte groupies, og de synger med, danser, kysser hverandre, hyler. Første rad fremstår som et privat rom på Syng etter midnatt på en torsdag, og er med det sterkt kontrasterende til det ellers ganske resignerte publikummet.

Når Universitas oppsøker dem etter konserten, presenterer de seg som Mirielle Zappa, Inkognito The Artist og Eirin M.

– Vi synes det er viktig å støtte band som er up and coming, fordi altså, noen må jo gjøre det óg, sier Mirielle. Selvom de skulle ønske det var flere tilskuere, innrømmer jentene at de er der hovedsakelig fordi én har noe på gang med trommisen i bandet, men at de er glad for å ha kommet.

– Chateau Neuf burde gjøre sånn som Ikea! De må sette opp sånn gratis shuttle-buss fra Youngstorget.

Chateau Neufs turbulente år: En forbannelse?