Kristin Skogen Lund: Med ABBA som ess i ermet

Bare 19 år gammel og alene i USA, tvang den harmløse hjemlengselen Kristin Skogen Lund til å finne ut hvem hun egentlig var. Hun landet på ambisiøs.

• HVEM: Kristin Skogen Lund
  • STUDERTE: Bachelor i International Studies and Business Administration og Master of Business and Administrationog
  • HVOR: University of Oregon og franske INSEAD
  • NÅR: 1986-1989 og 1991-1992
  • HVA: Administrerende direktør i Næringslivets Hovedorganisasjon

De fleste kjenner henne fra stillinger som administrerende direktør for Næringslivets Hovedorganisasjon eller konserndirektør i Telenor. Det mange ikke vet er at Kristin Skogen Lund også har en skikkelig god Anni-Frid-fra-ABBA-imitasjon på lager dersom den riktige festen skulle by seg.

Da hun som tenåring tok turen over dammen for å studere økonomi ved Universitetet i Oregon, følte hun seg både god i engelsk, internasjonalt bevisst og selvstendig. Å studere på et fremmed språk, helt alene, skulle likevel vise seg å være utfordrende.

– Jeg tror man er et produkt av sitt miljø, og når miljøet da ikke var der ble det sånn «jøss, hvem er jeg da?». Jeg måtte ta stilling til hvem jeg egentlig var. Det var veldig bra, sier Lund når hun tenker tilbake på de tidlige studieårene.

Audun Lysbakken: Sosialistisk skippertaksstudent

På eliteskolen INSEAD i Frankrike var det et skyhøyt nivå. Selv med gode karakterer fra USA og kofferten full av ambisjoner, ble dette stedet hun møtte sine overkvinner. Konserndirektøren tror at å utfordres av folk som er bedre gjør godt, da det setter en ny standard.

– Man kan velge mellom å være konge i en liten dam, eller en liten fisk i en stor dam. Man må tørre å utsette seg for folk som er mye flinkere enn deg. Okei, så får du kanskje ikke den egotrippen det er å være best, men du lærer så mye, sier hun med alvor i blikket og forklarende hender.

Utadvendt som hun var, hadde hun ofte vanskelig for å si nei til sosiale arrangementer. Dermed ble det også gjort tid til festing, til tross for målbevisste planer om gode karakterer. På et tidspunkt i graden i Frankrike, skulle alle nasjonalitetene holde egne fester for de andre studentene. Der slo Lund på stortrommen.

– Vi lagde «nordic party» med skikkelig ABBA-show. Da gjorde jeg stor suksess med min Anni-Frid-imitasjon med dans og full pakke. Vi rigget det sånn at vi hadde playback, men det skjønte ingen, mimrer hun lattermildt.

Trine Skei Grandes studietid: Best på nachspiel

På lesesalen var det opprinnelig skippertakmetoden som falt mest naturlig for Lund, men under oppholdet i i Oregon fant hun tidlig ut at dette ikke fungerte optimalt som læringsstrategi.

– Når jeg jobbet kontinuerlig og fikk det til gav det meg en ordentlig boost. Det ble et slags knekk-punkt for meg, hvor jeg bestemte meg for å legge mer ambisjoner i det jeg gjorde og holde et visst nivå, forteller hun.

Yrkeskarrieren tatt i betraktning, har superstudenten holdt nivået oppe siden dagene i det glade utland.