Tegner for å huske pensum

Å tegne gir kanskje barnlige assosiasjoner. Det hører likevel hjemme i en forelesning, mener universitetslektor Hans Gerhard Meier.

På benkeradene i Oslos forelesningssaler sitter studentene og noterer flittig hvert ord som blir sagt. Noen taster som om det skulle vært på en skrivemaskin, andre skriver så blekket spruter. Noen tar til og med opp forelesningen på mobilen. Men henger hukommelsen med?

– Jeg savner at studenter tar klare og overveide valg basert på refleksjon når de noterer, sier Hans Gerhard Meier, universitetslektor i interaksjonsdesign på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

Professor: Du må nyte for å yte

Han stiller seg kritisk til studenter som skriver ordrett det foreleseren sier, og mener det ikke fordrer noen form for tenkning i det de gjør. Derfor slår han et slag for å tegne i stedet for å ta notater.

– For å tegne noe må du assosiere i ditt eget hode. På den måten prosesseres informasjonen du har fått. Med bilder vil hjernen huske bedre og gjøre koblinger lettere, forteller Meier.

Gjennom erfaring mener Meier at man, dersom man tegner mye, vil etablere et visuelt bibliotek man kan hente eksempler fra senere når man tegner. Men det trenger overhode ikke å se fint ut, understreker Meier, og tar frem noen skisser han gjorde for et par uker siden.

– Man må komme seg over den «jeg er ikke flink nok»-greia. Skissene er laget for deg selv.

Se flere av tegningene i bildekarusellen øverst i saken

Utsetter du gjøremål?Dette ekspertenes tips mot prokrastinering

Bare en «hype»?

I dag er det mye snakk om innovasjon og kreativitet både i næringslivet og utdanningsinstitusjonene. Da kommer evnen til å skissere ideer godt med, hevder Meier.

På Westerdals lærte han selv å lage skisser for å selge inn ideer til kunder og oppdragsgivere. Han mener flere og flere bedrifter ser verdien av tegning som metode, som følge av at kreativitet er i vinden. Han forteller om store bedrifter som har workshops med prislapp på opp mot 50 000 kroner der de ansatte lærer å formidle en idéprosess gjennom tegning. Når han selv holder foredrag og workshops er skissering noe han ser at flere og flere får noe igjen av.

– Jeg håper bare ikke at dette blir en «hype» som går over.

Funker ikke for alle

Også Olav Schewe, forfatteren av boka «Superstudent – lær mer effektivt, få bedre karakterer» er positiv til å tegne for å huske bedre. Den selvutnevnte superstudenten fra Oxford, Berkley og Norges Handelshøgskole, mener imidlertid at man først bør sette spørsmålstegn ved hvorvidt man i det hele tatt skal notere.

– Noen fag oppleves som så vanskelige at en del studenter sliter med å ta notater og samtidig følge med på det foreleseren sier. Da kan det være bedre å bare lytte og ikke notere.

Skal man likevel notere er Schewe utelukkende positiv til tegninger og visuelle notater.

– Hjernen er visuell og husker bilder bedre enn tekst, sier han og forklarer at det å gjøre notatene visuelle gjør det enklere å huske stoffet. Om det så er i form av tankekart som viser hvordan ting henger sammen eller frie tegninger.

For å virkelig gjøre notatene visuelle mener Schewe det er fint å bruke flere farger og ikke så mange ord. Når det er sagt skjønner han at det ikke lar seg gjøre i alle fag.

– Bare tegninger og ingen ord? Jeg er skeptisk til om det funker i alle fag. Det blir nok vanskelig i matte og tekniske fag.

Fikk du med deg kunstdebatten?Kunstkritikere om Ottersen-portrettet. -Flaut

Hans Gerhard Meier. Tegneentusiast iført malebukser.

Smak og behag

Ylva Østby, postdoktor ved Psykologisk Institutt ved Universitetet i Oslo og forfatter av hukommelsesboka «Å dykke etter sjøhester», er også positiv til å tegne i forelesning. Hun mener det er svært nyttig hvis man klarer å tegne begreper og ting som fungerer som en påminner for det man skal lære.

– Er man av den typen som liker å konseptualisere det man lærer gjennom tegninger er det supert. Da bruker man mer av hukommelsesnettverket for å kode inn informasjonen enn hvis man kun noterer, forklarer hun.

– Ellers hender det man bare drodler for å holde seg våken, slik jeg gjør, sier hun og ler.

– Trenger man å notere i det hele tatt?

– Det er smak og behag. En god forelesning gir deg økt forståelse for sammenhenger i pensum, som du uansett har med deg, notater eller ei. Men notatene kan være nyttige som hukommelseshjelpemiddel når du skal gå gjennom pensum i forkant av eksamen.