Aldri igjen: Lenge trodde Per Kamfjord at han ikke var moden nok musiker til å kunne kreve honorar fra sine arbeidsgivere. I dag finner han seg ikke i å spille gratis annet enn for veldedighet.

Nekter å arbeide gratis: – Du ville ikke invitert en rørlegger hjem for å fikse røra dine gratis

Studenter og kunstinstitusjoner går hardt ut mot ulønnet praksis. – Naturlig at studenter ikke får lønn, mener Bårdar.

Musikkstudenten Per Kamfjord (26), sitter bak trommesettet på Norges Musikkhøyskole (NMH). Da han var yngre våget han ikke å kalle seg musiker, og takket derfor ja til gratisjobber. Det har han sluttet med.

– Du ville ikke invitert en rørlegger hjem for å fikse røra dine gratis. Det er ingen yrker hvor det er innafor å spørre om slikt, så det er ikke innafor å spørre musikere heller. Det går rett og slett på integritet.

For selv om spillejobber er så gøy at Kamfjord kunne gjort det gratis, begynte han å tenke på alle timene som går til øving. Han ville få betalt. I dag synes han det er vanskelig å ikke reagere når store produksjoner støtter gratisarbeid.

– Det virker nesten litt høyrevridd. De rike blir bare rikere.

Student og jobber som profesjonell danser med Skam-stjerne: Dette er reality-studentene

Uakseptable forhold

Det er ikke bare Kamfjord som stusser over at studenter blir tilbudt jobber uten fortjeneste. I 2014 sendte Musikernes Fellesorganisasjon (MFO) et åpent brev hvor de ba ulike kunstinstitusjoner om å få en slutt på ulønnet arbeid. Skal man tro nestleder i MFO Anders Hovind, er ikke situasjonen bedre i dag.

Profesjonelle skuespillere går ikke på audition for å være ulvevalp i Jungelboken

Hilde O. Haugen, rektor ved Bårdar Akademiet

Han reagerer på at store produksjonsselskap som Monster fortsatt ikke betaler alle aktørene. Han mener det er helt uakseptabel oppførsel ettersom det river beina vekk fra profesjonell virksomhet.

– Vi må få slutt på at produksjoner bruker studenter som gratis arbeidskraft, sier nestlederen bestemt.

Det er ikke bare studenter som vil ha lønn: Frivillige vil ha lønn

Også rektor ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) Jørn Mortensen synes saken er alvorlig. Særlig om konsekvensen er at de ferdigutdannede ikke får jobb. Han mener utdanningsinstitusjonene bør ha en klar policy på hvordan studenter brukes i praksis for at nivå og arbeidsmuligheter ikke skal undergraves i markedet de selv utdanner kunstnerne til.

– En ferdigutdannet bør holde høyere kvalitet enn en student, mener han.

Oppskrytt nettverksbygging

Ved Musikkteaterhøyskolen mener de ulønnet arbeid er utelukkende negativt for studenter. Derfor formidler de ikke gratisarbeid som praksis uansett hvem det er til. At man må ta gratisjobber for å få jobb senere, mener rektor Kjersti Riise er oppskrytt. Av erfaring opplever hun at gratisjobber går utover studentenes utdanning.

Hun hevder Bårdar Akademiet sender ut mange studenter til profittløst arbeid i store sceneoppsetninger. Dette mener hun er helt feil når halve besetningen består av ulønnede studenter, og billetten fortsatt koster 700 kr.

– Teatrene får tilskudd som skal dekke lønn. Hvis de ikke har råd til å betale, bør de heller spille med færre skuespillere i oppsetningene.

Lett å gjøre det gratis

Tidligere student ved Bårdar Akademiet, Anna Karoline Løseth Bjelvin, har selv vært med i Stjernekamp på NRK – ulønnet og i regi av Bårdar. I ettertid av produksjonen har hun og medstudenter reagert kraftig på praksisen.

– En så stor produksjon burde ha råd til å betale profesjonelle, utøvende kunstnere. Som alle andre må også kunstnere betale husleie og ha mat på bordet.

Frustrasjonen ligger ifølge Bjelvin i at mange bagatelliserer kunst og ikke forstår at det faktisk koster penger.

– Det er lett å gjøre ting gratis som student fordi det handler om at folk skal bli kjent med deg. Men det er et skjørt yrke med mange utøvende, så jeg mener man må verne om de få jobbene som er der ute.

NRK vil ikke uttale seg om bruk av studenter i sine programmer.

Ja, er det det? – Praksis er løsningen

Ikke ordinære arbeidstakere

Selv om det hevdes at arbeidsmarkedet for nyutdannede utøvende kunstnere presses av ulønnede studenter, holder Bårdar fast ved sine praksisordninger som pedagogisk metode.

– Praksislæring gir studentene verdifull erfaring, fordi de får testet sin kunnskap og kompetanse i virkelige jobbsituasjoner. Man skal heller ikke undervurdere verdien av å knytte kontakter og nettverk med profesjonelle utøvere, sier rektor ved Bårdar Akademiet, Hilde Haugan som mener studentene ikke er å anse som ordinære arbeidstakere, og at det derfor er naturlig at de ikke får betalt for sin innsats.

Når studenter jobber gratis, betyr ikke det at de tar arbeidsplassene til de ferdigutdannede?

– Det er en sterk undervurdering av de profesjonelle scenekunstnerne. De profesjonelle skuespillerne går nemlig ikke på audition for å være ulvevalp i Jungelboken, sier Haugan.

På spørsmål om ikke studenter i alle fall bør få minstelønn avstår Bårdar fra å kommentere.

Universitas mener: Nei til slavearbeidet