Perfekt case: – Skam egner seg svært godt som eksempel, ettersom serien tar i bruk flere interessante virkemidler i måten historien fortelles på,  sier medieviter Anders Lysne
Perfekt case: – Skam egner seg svært godt som eksempel, ettersom serien tar i bruk flere interessante virkemidler i måten historien fortelles på, sier medieviter Anders Lysne

Slik er SKAM-forelesningen

Studentene er overrasket over bredden i det nye Skam-faget. Vi har sjekket ut tredje forelesning.

Det er mandag formiddag, og auditoriet på Sophus Bugge på Blindern fylles opp av semesterets Skam-studenter. De neste tre timene skal handle om tenåringsserier, og hvordan de klarer å vekke følelser hos mennesker i alle aldre. Og er det noe Skam har klart, er det å vekke følelser hos nordmenn, mener informatikkstudent, Kai Chen. Det mest interessante med Skam synes han er hvor bredt serien har favnet, til tross for at den er laget for barn og ungdom.

– Jeg valgte faget fordi jeg liker Skam godt. Dessuten kjenner jeg igjen min egen tid på videregående.

Chen ble overrasket over fagets bredde, og sier det handler om mye mer enn bare Skam. Dette bekreftes i den påfølgende forelesningen.

Leste du denne? Slik blir det nye Skam-emnet

Forsker på følelser

Dagens foreleser er medieviter Anders Lysne, som forsker på bruk av følelser i skandinavisk ungdomsfilm. Han forteller om bakgrunnen for stereotypiske ungdomskarakterer, som nerden og atleten. Det vises også flere klipp fra ikoniske tenåringsserier, som den feministiske klassikeren «Buffy the Vampire Slayer».

– Det er veldig interessant, sier medievitenskapstudent Ina Skogstad.

– Vi lærer mye om hvorfor serien er lagt opp slik den er.

Transmedial underholdning

Ikke overraskende var det svært mange søkere til emnet. Hele 100 studenter ble akseptert. Emneansvarlig, Gry Rustad, kan informere om at faget skal fortsette i ett år til med Skam som case. Etterpå vil det bli fokus på andre digitale fortellinger.

Lysne mener Skam er et perfekt case for et fag i medievitenskap, fordi serien gir mulighet til å ta i bruk mange av fagets perspektiver.

– Særlig interessant er det at historiefortellingen i Skam er det man på fagspråket kaller transmedial, altså at den tar i bruk flere medieplattformer. Dette skaper et unikt engasjement for en generasjon som er vant til rask tilgang på underholdning, uansett hvor de befinner seg, forteller den engasjerte foreleseren.

Sana from «Skam» about her faith: – I felt different

– En ære!

Bare i høst skal representanter fra NRK ha hele 30 foredrag om Skam i inn- og utland. Men Håkon Moslet, redaksjonssjef for Skam, understreker at det blir spesielt å komme til UiO for en eksklusiv gjesteforelesning 16. oktober.

– Det er unikt at en programserie blir tema for et helt emne på universitetet. Jeg har aldri vært med på noe lignende, forteller en spent Moslet.

– Det har ikke skjedd før, så vidt jeg vet. Det er en ære!

Her kan du lese mer om Skam på UiO: «Skam» blir religionshistorie ved Universitetet i Oslo

USA neste

På grunn av fagets popularitet har de fagansvarlige fått tilgang på økte ressurser. Dette resulterte i gjesteforelesning 4. september, ved Aymar Jean Christian, fra det prestisjetunge Northwestern University i Chicago.

Neste år kommer det ut en amerikansk versjon av Skam. Skam-foreleser Lysne tror det er gode muligheter for at serien vil lykkes også der.

– Muligheten for suksess er absolutt til stede. Reaksjonene på den norske serien har jo vært mye mer overveldende enn noen hadde sett for seg.

Han tror likevel det er viktig å finne historier og karakterer tilpasset det amerikanske samfunnet, slik at serien føles nærværende og universell for seerne.