Ikke fornøyd: Tonje Marie Ålesund hadde en plan om å feste, rølpe og være sosial. Oslo som studentby ble ikke som hun hadde sett for seg. – Noen studenter forteller at de har flyttet til Oslo og har problemer med å komme inn i et studentmiljø, sier studentpsykolog Kitty Byng.

– Det er ikke noe studentmiljø i Oslo

Tonje hadde gledet seg til et år med fyll og fest, men ble dypt skuffet da hun flyttet til Oslo. Hun er ikke alene, skal man tro SHoT-undersøkelsen.

Tonje Marie Ålesund flyttet i 2016 til Oslo for å studere grafisk design ved Høyskolen Kristiania. Hun var forberedt på å ha et «rølpete år, drikke masse og være sosial».

– Jeg føler ikke at mulighetene har vært der. Jeg var med på hele fadderuken, men resten av året har jeg nesten ikke gått ut.

Studiestarten er her, og nå skal tusenvis av nye engasjerte studenter fra hele Norge innta utdanningsinstitusjonene i Oslo.

Dessverre har byen også en skyggeside der mange vil oppleve studentmiljøet i hovedstaden som en eneste stor skuffelse.

Fadderuka ved journalistikk på HiOA: Innfører kline-nekt

Skuffende Oslo

– Jeg synes ikke at det er noe studentmiljø i Oslo. Heller ikke gjennom skolen min, Høyskolen Kristiania, forteller Ålesund til Universitas.

Og hun er ikke alene om å mene at Oslos studentmiljø er fraværende.

I SHoT-undersøkelsen (Studentens helse- og trivselsundersøkelse) fra 2014 kommer det frem at: «Studentene i Oslo er mindre fornøyde med studentmiljøet enn studentene i de andre universitetsbyene.»

Tallene fra rapporten viser at bare 74 prosent av studentene i undersøkelsen er fornøyd med Oslo som studentby. I Bergen og Trondheim er tallene merkbart større, henholdsvis 81 og 85 prosent.

Også den nyere rapporten «Studentens mobilitet, leve/studievaner – og tanker om Oslo som studentby» fra 2016 trekker frem at mange av de innflyttede studentene til Oslo mener det er problematisk å skape nye sosiale nettverk i Oslo.

Har dette noe å si for studentmiljøet? Chateau Neuf flytter ikke

Tilflyttende sliter

At flere tilflyttede studenter synes det er vanskelig å tilpasse seg det nye livet i metropolen vet studentpsykologen Kitty Byng alt om.

Hun har siden 2013 arbeidet med studenters psykiske helse.

– Noen studenter forteller at de har flyttet til Oslo og har problemer med å komme inn i et studentmiljø, forteller hun, og legger til:

– Å ikke bli en del av et miljø gjør at mange studenter føler seg utenfor og ensomme.

Dette, forklarer Byng, kan også gå utover motivasjonen til å møte opp på studiet. Noe som kan være med å gjøre at studentene ikke får lyst til å tilbringe tid på utdanningsinstitusjonen.

– Og det er ikke en hyggelig følelse å kjenne på: Det kan være så ubehagelig for visse å føle seg ensom, at det føles bedre å la være å møte opp, understreker psykologen.

Fant hverandre i fadderuka: Fra togafest til giftermål

Viktig fadderuke

Fadderuken og det første studieåret er for mange det øyeblikket du treffer venner som du tar med seg videre på studiet – men også i livet.

Faddersekretær og en av lederne for fadderuken ved Universitetet i Oslo, Håvard Østrem, sier til Universitas at han selv har opplevd å være ny i Oslo.

– Det kan være en kjip følelse i starten, men dette går heldigvis fort over for de aller, aller fleste!

Han peker på at det finnes flere tiltak som legger til rette for at nye studenter skal få seg et sosialt nettverk, «og at fadderordningen bare er et av disse tiltakene.»

Østrem viser til at Campus-undersøkelsen fra 2016 viser at bare fire prosent av studentene ikke har nære venner i byen og mener at fadderordningen må ta sin del av æren for dette.

– Det å bli plassert i en faddergruppe med folk som skal studere det samme som deg og som derfor har mange av de samme interessene, kan skape vennskapsbånd som holder i årevis.

– Har du noen tips til hva de tilflyttende studentene kan gjøre selv?

– Det at Oslo er så stort og mangfoldig gjør at mulighetene her er nærmest ubegrenset! Mitt beste tips, og som jeg selv lever etter, er å se og bruke de mulighetene som finnes.